نرم افزارحسابداری صدگان

کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به تصویب رسید

0 847

حسابداراپ

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه ۱ اسفند با تصویب جزییات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، سازوکار استخدام نیروها در دستگاه های اجرایی را تعیین کردند.

رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس   در اخطاری با استناد به اصل ۲۸ قانون اساسی مبنی بر اینکه هر کس می‌تواند به هر شغلی که مایل است مشغول شود و دولت نیز باید شرایط آن را فراهم کند، عنوان کرد: ما با غیرمستمرها مخالفتی نداریم اما باید برده‌داری نوین را نیز کنار گذاشت چرا که افرادی ۱۰ سال سابقه دارند و به خوبی کار کرده‌اند ولی بعضاً از کار کنار گذاشته می‌شوند لذا دولت نباید دنبال حدود و ثغور باشد بلکه باید شایسته‌گزینی را دنبال کند.

وی تصریح کرد: امروز نگاه مردم برای تعیین تکلیف وضعیت استخدام‌ها به مجلس بوده و باید وضعیت کارکنان شرکتی، قراردادی و پیمانی تعیین تکلیف شود.

سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس نیز در این جلسه در اخطاری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی با اشاره به تناقضی که پیش از این در استخدام‌ها وجود داشت، گفت: افرادی با سابقه کم تبدیل وضعیت شدند اما همزمان افرادی با سابقه ۲۰ سال کار هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند و حتی حقوق آنها کمتر است که باید به واسطه این قانون تعیین تکلیف شوند و باید به موضوع سال‌های سابقه نیز توجه شود.

 محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: مجلس در این خصوص تصمیم خواهد گرفت و بر اساس مدت زمانی خواهد بود که کمیسیون آن را تعیین کرده است.

حسن محمدیاری نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس نیز در جریان بررسی این طرح در تذکری با استناد به بند (۶) ماده (۴۵) قانون آیین‌نامه داخلی گفت: متأسفانه نابسامانی‌های امروز کشور در حوزه اشتغال نیز نمود دارد و مدیران به وظایف خود عمل نمی‌کنند که باعث بروز نارضایتی‌های زیاد شده است لذا مجلس باید به وظیفه نظارتی خود در این خصوص عمل کرده و همزمان با دولت، بحث ساماندهی کارکنان را پیش ببرد.

در ماده واحده این طرح آمده است: از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، به کارگیری هرنوع نیروی انسانی تحت هر عنوان به صورت مستمر و تمام وقت در تمامی دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، سازمان ها و شرکت های تابعه و وابسته به آنها، صرفاً از طریق انتشار آگهی عمومی، برگزاری آزمون به صورت متمرکز در کل کشور و با طی مراحل گزینش می باشد. ‌‌‌‌‌‌‌

ماده واحده- از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، به کارگیری هرنوع نیروی انسانی تحت هر عنوان به صورت مستمر و تمام وقت در تمامی دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، سازمان ها و شرکت های تابعه و وابسته به آنها، صرفاً از طریق انتشار آگهی عمومی، برگزاری آزمون به صورت متمرکز در کل کشور و با طی مراحل گزینش می باشد. ‌

تبصره ۱-از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، انعقاد هر نوع قرارداد توسط دستگاه های موضوع این قانون به منظور تامین نیروی انسانی با شرکتها و اشخاص حقوقی غیر دولتی ممنوع می باشد.

پندار سیستم

تبصره۲- دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف حداکثر شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، با نیروهای شاغلی که در دستگاه های مربوطه به صورت تمام وقت و پاره وقت مشغول به کار بوده و دارای حداقل دو سال سابقه خدمت مستمر و بیمه پردازی می باشند، قرارداد کارمعین منعقد نمایند.

آئین نامه اجرای این تبصره ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران میرسد و توسط آن سازمان به کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد.

تبصره ۳- منظور از قرارداد کار معین در این قانون، قراردادی است که به صورت سالانه توسط دستگاه یا سازمان مربوطه برای انجام کار معینی با مستخدم منعقد می شود و تابع ضوابط و مقررات قانون کار می باشد. تمدید قرارداد مذکور برای سنوات آتی به شرط تایید گزینش بلامانع است.

تبصره ۴- ‌سوابق تمام وقت اعم از دولتی و غیردولتی آن دسته از کارکنانی که در دستگاه‌های موضوع این قانون استخدام یا به کارگیری می شوند، مشروط به پرداخت کسور مربوط، براساس دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به عنوان سابقه جهت بازنشستگی لحاظ می گردد.

‌تبصره ۵- ‌تخلف از مفاد این قانون جرم بوده و مسئول ذی ربط به مجازات مصرح در ماده (۵۹۸) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و انفصال از خدمات دولتی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

تبصره ۶- اجرای احکام این قانون در خصوص دستگاه هایی که مستقیماً زیر نظر مقام معظم رهبری است منوط به اذن معظم له می باشد.

تبصره ۷- ‌ایثارگران از شمول احکام این قانون مستثنی بوده و تابع قوانین و مقررات خاص خود می باشند.

تبصره۸- سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است گزارش اجرای این قانون را تهیه و هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

تبصره ۹ – از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ماده (۱۷) و تبصره ذیل ماده (۳۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب   ۸/ ۷/  ۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی نسخ می گردد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.