نرم افزارحسابداری صدگان

روش جدید فروش ربع سکه در بورس کالا

0 504

حسابداراپ

کرمی معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی در تشریح چگونگی قیمت گذاری و خرید ربع سکه از بورس کالا، گفت: در عرضه هفته گذشته، کشف قیمت به روش حراج تک قیمتی انجام شده بود؛ بعنوان مثال در هفته قبل اگر خریداران ثبت سفارش با قیمت‌های فرضی ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ انجام شده بود و باتوجه به شرایط بازار بانک مرکزی فرضاً عدد ۱۲۰۰ را مناسب دانسته بود، بنابراین فردی که مبلغ بالاتری را نسبت به قیمت تعیین شده توسط بانک ثبت کرده بود با همان قیمت ۱۲۰۰ تومان می‌توانست گواهی سکه را خریداری کند، ولی افرادی که قیمت کمتری را ثبت کرده بودند موفق به خرید نشده بودند.

پندار سیستم

وی افزود: طبق روش قبلی، بعد از عرضه هر روز و تعیین قیمت نهایی از سوی بانک مرکزی، افرادی که قیمت کمتری را ثبت کرده بودند، حذف شدند و افرادی که در قیمت‌های بالاتر درخواست خرید داده بودند موفق به خرید ربع سکه شدند.

کرمی اضافه کرد:، اما در حراج هفته جاری، حراج چند قیمتی خواهیم داشت و با توجه به مثالی که بالا عرض کردم اگر این هفته هم همین قیمت‌ها ثبت شود و قیمت مد نظر بانک مرکزی ۱۲۰۰ تومان باشد، فردی که ۱۲۰۰ تومان ثبت کرده باشد با همان قیمت ربع سکه را تحویل می‌گیرد و فردی که بالاتر ثبت کرده باشد با همان قیمت بالاتر دریافت خواهد کرد.

وی درباره اینکه پیشنهاد قیمت بر چه اساسی باید از سوی خریداران اعلام شود؟ گفت: قیمت سکه براساس دو مولفه نرخ ارز و قیمت جهانی تعیین می‌شود بنابراین افرادی که قصد شرکت در حراج هفته جاری را دارند باید نسبت به شرایط حال و اینده قیمت جهانی طلا و نرخ ارز تصمیم گیری و درج قیمت را انجام دهند.

به گزارش ایبِنا، ۴۵۰ هزار ربع سکه طلا بهار آزادی از روز سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ روز کاری از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود. طبق اعلام بانک مرکزی، عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله بصورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم بصورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.

لازم به ذکر است، طی سه روز عرضه ربع سکه در بورس در هفته قبل، حدود ۵۰ هزار سکه ربع بهار آزادی با قیمت‌های کشف شده در فرآیند ثبت سفارش به روش حراج تک قیمتی معامله شد. بدین ترتیب قیمت روز اول، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، روز دوم، ۷ میلیون و ۹۰ هزار تومان و روز سوم ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان بود.

مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند.

خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، بصورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

بانک مرکزی همچنین در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرده، مبلغ ۹ ٪ مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.