نرم افزارحسابداری صدگان

چگونه از بورس کالا خرید کنیم؟

0 1,131

حسابداراپ

مهدی بیات منش کارشناس بورس کالا در گفتگو با خبرنگارایبِنا، بیان کرد: افرادی که خواهان خرید خودرو یا هر محصول دیگری از بورس کالا هستند باید کد این بازار را داشته باشند که کد بورس کالا با کد بورس اوراق متفاوت است. هر کالایی دارای یک اعلامیه خرید است و اعلامیه خرید در سامانه بورس کالا گذاشته می‌شود بنابراین خریداران می‌توانند این اعلامیه را مشاهده کنند.

پندار سیستم

وی افزود: خرید در بورس کالا به دو نوع نقدی یا اعتباری صورت می‌گیرد، همچنین برای اینکه افراد وارد رینگ معاملاتی بورس کالا شوند باید ۵ الی ۱۰ درصد از مبلغ کل را اعتباری یا نقدی به حساب مشترک بورس کالا و کارگزاری واریز کنند، که به آن حساب وکالتی می‌گویند.

این کارشناس بورس کالا تصریح کرد: زمان معاملات محصولات در بورس کالا متفاوت است، تعدادی از کالا‌ها صبح معامله می‌شوند مثلا در ساعت ۸ الی ۱۰صبح، بعضی دیگر ۱۲ تا ۱۴ معامله می‌شوند البته زمان معامله کالا معمولا بیشتر از دو ساعت نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که افراد درخواست معامله خود را چگونه ثبت کنند؟ گفت: تعدادی از معامله‌گران در کارگزاری‌ها هستند که افراد درخواست خود را به آن‌ها اعلام می‌کنند، بنابراین معامله‌گران قیمت را در سامانه معاملاتی بورس کالا و کارگزاری ثبت می‌کنند که در نهایت، چون سازوکار به صورت رقابتی است معامله‌گران به مشتری در پشت تلفن اعلام می‌کنند که آیا موفق به خرید محصول شدند یا خیر؟

بیات منش در رابطه با پرداخت هزینه گفت: افراد بعد از برنده شدن بسته به نقدی یا اعتباری بودن معامله و نوع کالا، تسویه حساب را انجام می‌دهند، اگر نقدی باشد باید به حساب کارگزار پول وازیر شود در صورت عدم واریز وجه، فرد جریمه می‌شود و ۱۰ درصد از مبلغ پرداخت شده به نفع فروشنده مصادره می‌شود.

وی بیان کرد: اگر نحوه پرداخت اعتباری باشد باید ظرف ۵ روز کاری اسناد اعتباری معتبر از بانک مانند ضماتنامه بانکی تحویل کارگزار داده شود و بورس کالا نیز آن را تایید کند، بنابراین ۱۰ درصد از مبلغ پیش پرداخت در حساب وکالتی به حساب کارگزار خریدار و سپس به حساب کارگزار مشتری و در نهایت به حساب مشتری واریز می‌شود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.