نرم افزارحسابداری صدگان

چگونه سهام با بازدهی بالا را شناسایی کنیم؟

0 1,041

حسابداراپ

سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که سود تقسیمی می پردازند منافع متعددی برای خریداران یا سرمایه‌گذاران سهام آنها دارد، به ویژه اگر شما قصد داشته باشید در بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید.

علاوه بر اینکه سودهای تقسیمی می‌توانند درآمدی با ثبات و مستحکم برای شما تأمین کنند، بسیاری از سهامی که سود تقسیمی یا نقدی پرداختی دارند در بخش‌های “تدافعی” هستند. بنابراین با کاهش نوسانات خود می‌توانند از آثار زیان بار افت اقتصاد بکاهند. همچنین شرکت‌های پرداخت کننده سود تقسیمی مبالغ نقد قابل توجهی دارند و لذا معمولاً شرکت‌های پر قدرتی هستند که عملکرد بلندمدت خوبی در چشم و دل سرمایه گذاران باقی می‌گذارند.

سود تقسیمی سهام این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که از دو مسیر کسب سود کنند؛ اول، از طریق بالا رفتن و افزایش قیمت آن سهم (عایدی سرمایه) ، و دوم از طریق توزیع بخشی از سود بدست آمده شرکت بین سهامداران. در غرب صنعتی اکثریت شرکت‌ها سود تقسیمی را بر مبنای ۳ ماه یکبار می‌پردازند نه سالانه، آنهم نه پس از ۸ ماه از کار. یکی از دلایل آن این است که سرمایه‌گذارانی که نزدیک به بازنشستگی هستند و یا قبلاً بازنشسته شده‌اند و حفظ کرامت آنها اولی است سود تقسیمی برایشان منبع درآمد با ثباتی به حساب می‌آید.

چگونه سهام با بازدهی بالا را شناسایی کنیم؟ 

وقتی سعی دارید سهامی را که سود تقسیمی یا نقدی بالایی می‌پردازند شناسایی کنید، سرمایه‌گذاران در بیشتر مواقع از ملاک و متری استفاده می‌کنند بنام “بازدهی سود تقسیمی”، که در یادداشت درس گونه‌های قبلی نحوه محاسبه و کاربرد آن بطور مختصر مطرح شد. پس اگر یادتان باشد “بازدهی سود تقسیمی” نسبت سود تقسیمی پرداختی سالیانه یک شرکت بورسی را به قیمت سهم آن شرکت، بصورت درصد نشان می‌دهد. البته امروزه پیچیدگی بازار سرمایه می‌طلبد که به کمک کارشناسان و بهره مندی از تکنولوژی‌های صنعت مالی بهترین سهم موردنظر شما یا مشاور شما شناسایی و تشخیص هویت شود. داده کاوی‌ها و سناریو بندی‌ها در این راستا به‌کار گرفته می‌شوند.

طرح‌های سرمایه‌گذاری مجدد سود تقسیمی

این که برخی سهامداران علاقمند هستند (اگر از بازار سرمایه قطع امید نکرده باشند) درآمد ناشی از سود تقسیمی نقدی سهام خود را به خرید مجدد آن سهام برگردانند، در کشورهای پیشرفته امری متداول است. بسیاری از شرکت‌ها “طرح‌های سرمایه گذاری مجدد سود تقسیمی” (DRIP) دارند، که با آن این امکان را برای سرمایه گذاران خود فراهم می‌آورند تا سود تقسیمی را صرف خرید تعداد بیشتری از آن سهام کنند. این “باز سرمایه‌گذاری” در طول زمان موقعیت شرکت را اعتلاء می‌بخشد.

پندار سیستم

بسیاری از شرکت‌ها برای تشویق سهامداران خود نه تنها کمیسیون نمی‌گیرند، بلکه ۵ درصد هم به آنها در خرید سهام جدید تخفیف می‌دهند. مزیت‌های این طرح‌ها متعدد است از جمله شرکت‌ها با این انگیزه‌سازی‌ها و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری مجدد خود علاوه بر توسعه خط تولید و عرضه محصولات نو، با جذب سرمایه‌گذاران وفادار و بلند مدت نگر، وضعیت آینده خود را بیمه می‌کنند.

سود تقسیمی سهام بخش‌های تدافعی 

بسیاری از شرکت‌هایی که سود تقسیمی می پردازند در بخش‌های “تدافعی” (defensive) قرار گرفته‌اند. بخش تدافعی به بخشی گفته می‌شود که غیر سیکلی است و لذا وابستگی به افت و خیزهای شدید اقتصادی ندارند. سهام آنها در طول دوره بی‌ثباتی اقتصادی ارزش خویش را حفظ می‌کند و عموماً نوسانات آنها از نوسانات و التهاب‌های بازار کمتر است، لذا از این جهت برای سرمایه‌گذاران “ریسک‌گریز” بهتر و مناسب‌ترند. در غرب پرداختی این سهام نسبت به اسناد خزانه و سایر اوراق قرضه یا مشارکت بیشتر است.

از مصادیق سهم یا صنعت تدافعی به شرکت‌های فعال در بخش مواد غذایی و یا شرکت‌های فعال در بخش ساختمان و عام المنفعه‌ها مثل آب و برق می‌توان اشاره داشت. حتی زمانی که اقتصاد کشور دچار بی‌اطمینانی است، تقاضا برای این اقلام کاهش نمی‌یابد، چرا که مردم نمی‌توانند مصرف خود را از آنها آنچنان کاهش دهند.

چرا برخی شرکت‌های بورسی سود تقسیمی می‌پردازند و برخی نمی‌پردازند؟

پرداخت سود تقسیمی یا نقدی به معنی توزیع سود شرکت بین سهامداران است. برخی از سهامداران آنرا بعنوان درآمد منظور می دارند و یا آنرا برای خرید سهام بیشتر از آن شرکت به کار می برند. همانطور که در قبل اشاره شد، انسجام و رشد سود تقسیمی پرداختی سیگنال مثبتی برای سرمایه‌گذاران است که یک شرکت از بنیه مالی قوی و با ثباتی بهره‌مند است.

شرکت‌های جدید در حوزه تکنولوژی، خطرپذیر و رشدی اغلب ترجیح می‌دهند بجای تقسیم سود خود آنرا در راه توسعه شرکت و جستجوی فرصت‌های تازه صرف کنند. در نتیجه، آنها با خودداری از پرداخت سود نقدی با جهت دهی به رشد انتظارات سهامداران، بازده “عایدی سرمایه” آنها را با بالا بردن قیمت سهم خود بیشتر و بیشتر می‌کنند. یک بعد آن انتظارات آنست که سهامداران توجیه می‌شوند که با عبور شرکت از مرحله “بلوغ” در آینده علاوه بر عایدی سرمایه خوب از سود تقسیمی یا نقدی پایداری بهره‌مند می‌شوند.

احمد یزدان پناه / عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س)

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.