نرم افزارحسابداری صدگان

استاندارد‌های جدید حسابداری

1 856

حسابداراپ

گارو هوانسیان فر

سال‌هاست استانداردهای حسابداری که تدوین می‌شوند و از سوی شرکت‌ها، سازمان‌ها و امثال آن لازم‌الاجرا هستند، مبنایی برای تهیه صورت‌های مالی اساسی و یادداشت‌های توضیحی آنها به شمار می‌روند.

دیگر سلیقه شخصی جایی در حسابداری ندارد و تقریبا برای هر موردی در حسابداری، استاندارد حسابداری تدوین شده که رعایت آنها کاملا اجباری است.

این امر باعث شده است عرصه برای حسابداری سنتی تنگ شود و این حسابداران دیگر نتوانند پشت دیوار «سلیقه شخصی» پنهان شوند و ناآگاهی خود در مورد مسائل مختلف حسابداری را با گفتن این جمله که «حسابداری یک‌کار سلیقه‌ای است»، حل کنند. سال‌هاست که در مورد مسائل مختلف حسابداری، استاندارد‌های حسابداری تدوین می‌شود و تمام حسابداران نیز باید در تمام امور حسابداری خود از این استانداردها پیروی کنند.

پندار سیستم

حسابرسان نیز در رسیدگی‌های خود به این امر توجه خاص می‌کنند که واحدهای مورد رسیدگی استانداردهای حسابداری را رعایت کرده باشند؛ در غیر‌این صورت، با توجه به اهمیت موضوع، اقدامات لازم (درج موضوع در گزارش حسابرسی) را به عمل می‌آورند.

در حال حاضر، مساله عمده‌ای که حسابداران و حسابرسان با آن مواجه هستند، این است که استانداردهای حسابداری جدیدی که تدوین می‌شوند و از تاریخ‌های معینی لازم‌الاجرا هستند، در مواردی برای اکثریت (عموم) حسابداران و حسابرسان قابل درک نیستند.

ابتدا استانداردهای جدید حسابداری تدوین می‌شود و بعد از مدت طولانی راهنمای آنها در دسترس استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرد. در موارد بسیاری استانداردهای حسابداری جدید نامفهوم هستند؛ بنابراین حسابداران و حسابرسان در مورد نحوه کاربرد آنها مطمئن نیستند و گاهی خود با برداشت شخصی از آنها این استانداردها را در امور حسابداری اعمال می‌کنند که در بسیاری از موارد ممکن است، برداشت‌‌‌های آنها صحیح نباشد.

پیشنهاد می‌کنم هر استاندارد جدید حسابداری که تدوین می‌شود، همراه با راهنمای کامل آن به طور همزمان چاپ شود و در اختیار استفاده‌کنندگان قرار گیرد تا کاربرد استاندارد‌های جدید حسابداری با برداشت‌های مختلف صورت نگیرد و برای تمام دست‌اندرکاران کاملا مشخص باشد که هر جمله یا لغت استاندارد به چه معناست و افراد نتوانند تفسیر‌های شخصی خود را در زمینه کاربرد آنها اعمال کنند.

منبع:دنیای اقتصاد

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. علی می گوید

    سلام بلاخره هدف پولسازی از آموزش این استانداردهاست که باید تفسیر شود . هدف اصلی توش گم میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.