نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات بر سود سپرده حقوقی‌ها اثر معکوس در بورس دارد

0 923

حسابداراپ

در هفته‌های گذشته موضوع مالیات بر سود سپرده حقوقی‌ها توجه زیادی را به خود جلب کرده است. نظرات کارشناسی زیادی نیز در این خصوص منتشر شده و تقریبا همه نسبت به اثر واقعی چنین سیاست جدیدی اطمینان نداشتند.

برخی فعالان بازار سهام این تصمیم را برای بورس مثبت ارزیابی می‌کردند. این در حالی است که کارشناسان یک نگرانی بزرگ را برای بازار سرمایه در پی تصویب احتمالی این لایحه مطرح می‌کنند.

فعالان بورس در نگاه اول این تصور را دارند که مالیات بر سود سپرده بانکی طبیعتا حقوقی‌ها را مجبور به کوچ از این بازار می‌کند و مکانی بهتر از بازار سرمایه و سهام به عنوان مقصد پول‌های جدید مطرح نیست. اما همان‌طور که بورسان پیش از این عنوان کرده بود این سیاست به مراتب پیچیده‌تر است و حتی احتمال افزایش نرخ سود به دنبال اجرا چنین سیاستی دور از انتظار نیست. ریسک بزرگ دیگر اما اثر این سیاست بر صندوق‌های درآمد ثابت است.

پندار سیستم

جزییات لایحه‌ای که در اختیار مجلس قرار گرفته مشخص نیست. اما اگر صندوق‌های درآمد ثابت به عنوان شخص حقوقی مطرح شوند در نتیجه از سپرده‌های بانکی این صندوق‌ها نیز مالیات اخذ می‌شود. در چنین شرایطی، افراد حقیقی که در صندوق‌های درآمد به قصد کسب سود بدون ریسک سرمایه‌گذاری کرده‌اند طبیعتا سرمایه خود را خارج کرده تا در سپرده حقیقی در بانک قرار دهند و از مالیات معاف باشند. به این ترتیب باید شاهد موج خروج نقدینگی از این صندوق‌ها باشیم.

طبق برخی برآوردها تا ۳۰ درصد از حجم این صندوق‌ها، معادل بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان به حقیقی‌ها اختصاص دارد. به عقیده کارشناسان این حجم می‌تواند موجب ابطال واحد و خروج نقدینگی از این صندوق‌ها شود. از طرفی شدت سخت‌گیری سازمان برای حفظ حدنصاب سهام کاهش یافته و حتی برخی از صندوق‌های درآمد ثابت جدید نیز الزامی به خرید سهام ندارند عنوان می‌شود که صندوق‌ها در مواجهه با چنین حجم ابطالی ناچار به خروج سرمایه از سهام و ایجاد فشار فروش می‌کنند. البته حجم سهام صندوق‌ها به مراتب کمتر از این عدد است و این موضوع در نهایت خروج نقدینگی از بانک‌ها را رقم خواهد زد.

البته کارشناسان دیگری دقیقا نظر مخالفی دارند و عنوان می‌کنند بازار دیگری وجود ندارد و در نهایت بازار سهام می‌تواند بخش خوبی از این نقدینگی را جذب کند. با این حال لازم به نظر می‌رسد دلسوزان بازار سرمایه و همچنین نمایندگان مجلس با تامل بیشتری در خصوص چنین سیاستی با ابعاد عظیم اثرگذاری در حوزه‌های مختلف تصمیم بگیرند.

منبع:بورسان

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.