نرم افزارحسابداری صدگان

جزییاتِ ساعت کار سال ۱۴۰۱ کارگران

0 4,976

حسابداراپ

ساعت کار سال ۱۴۰۱ قانون کار در ماده ۵۱ قانون کار برای هر هفته ۴۴ ساعت تعیین شده است.

در ماده ۶۳ قانون کار روزهای جمعه و سایر تعطیلات رسمی کشور و روز ۲۲ اردیبهشت (روز کارگر) با مزد تعریف شده‌اند. یعنی کارگر بدون حضور در سر کار باید مزد و مزایا و بیمه آن را دریافت کند. در مواردی که ساعت کاری کارگران مطابق با ساعت کاری اداره کار نباشد.

اگر ساعت کار کارگر و کارکنان کمتر از ساعت کار موظفی سال ۱۴۰۱ باشد طبق ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایا و بیمه به نسبت کارکرد پرداخت می‌شود. اگر ساعت کار کارگر از ساعات کار موظفی ۱۴۰۱ بیشتر باشد باید اضافه کاری پرداخت شود. با استفاده از جدول ساعت کار سال ۱۴۰۱ موظفی کارگران قانون کار به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه مشخص شده است و نیاز کارفرماها و کارگران را از محاسبه دستی ساعات کار موظفی بی‌نیاز می‌کند.

جدول ساعت کار سال ۱۴۰۱ قانون کار

در جدول ساعات کاری ۱۴۰۱ که مطابق با تعاریف ساعت کار در قانون کار است، ساعت کاری روزانه، هفتگی و ماهانه کارگران مشخص شده است. با توجه به اینکه تعداد روزهای کاری و تعطیلات رسمی و تعداد روزهای هر ماه متفاوت است بنابراین ساعت کاری ماهانه و هفتگی کارگران نیز رقم و عدد ثابتی نبوده و هر هفته و هر ماه از فرمول محاسبه ساعت کاری به صورت مجزا باید محاسبه شود.

ساعت کاری اداره کار برای تمام کارگران شاغل در کشور بدون در نظر گرفتن شرایط کار و هر قید و شرط دیگر و نوع کارگاه و نوع کار یکسان است. توجه شود که هیچ استثنایی وجود ندارد.

جدول ساعت کار سال ۱۴۰۱ قانون کار

جدول ساعات کار موظفی ۱۴۰۱ قانون کار

فرمول محاسبه ساعت کاری کارگران و تنظیم جدول ساعت کاری ۱۴۰۱

فرمول بسیار ساده برای محاسبه ساعت کاری هفتگی و ماهانه کارگران وجود دارد که از آن برای تنظیم جدول ساعت کاری استفاده می‌شود.

فرمول محاسبه ساعت کار هفتگی کارگران

در مواردی که مزد کارگران به صورت هفتگی پرداخت می‌شود ساعت کار موظفی هفتگی استفاده می‌شود. در صورتی که کارگران تمام وقت مشغول به کار باشند برای محاسبه ساعت کار هفتگی طبق قانون کار از فرمول زیر استفاده می‌شود:

ساعت کار هفتگی قانون کار = تعداد روزهای غیر تعطیل طول هفته * ۷.۳۳

فرمول محاسبه ساعت کار ماهانه کارگران

در اغلب کارگاه‌های کشور حقوق به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. بنابراین برای محاسبه اضافه کاری و کارکرد ماهانه از ساعت کاری ماهانه قانون کار استفاده می‌شود. برای محاسبه ساعت کار ماهانه کارگران از همان فرمول ساعت کار هفتگی استفاده می‌شود با این تفاوت که به جای تعداد روزهای هفته، تعداد روزهای ماه جاگذاری می‌شود.

ساعت کار ماهانه قانون کار = تعداد روزهای غیر تعطیل طول ماه * ۷.۳۳

جدول ساعت کار موظفی ۱۴۰۱ که در بالا ارائه شد جمع‌بندی کل روزهای طول سال ۱۴۰۱، تعداد روزهای جمعه، تعداد روزهای تعطیل و تعداد روزهای کاری تنظیم شده است و در نهایت در جدول ساعت کار موظفی ۱۴۰۱ به صورت آماده ارائه شده است و با وجود جدول ساعت کار موظفی نیازی به محاسبات وجود ندارد.

طرز استفاده از جدول ساعت کار موظفی ۱۴۰۱

برای استفاده از این جدول ۳ حالت را می‌توان در نظر گرفت:

۱- اگر ساعت کاری کارگر و حضور وی در کارگاه برابر با ساعت کار موظفی باشد

در این حالت کارگر نه کسر کار دارد و نه اضافه کاری. بنابراین کارفرما مکلف است حقوق و مزایا و بیمه کارگر را بدون کسر و اضافه کامل پرداخت کند.

پندار سیستم

۲- اگر کارکرد کارگر از ساعت کار موظفی ماهانه بیشتر باشد

اگر کارکرد کارگر از ساعت کار وزارت کار که در جدول ساعت کار نوشته شده بیشتر باشد طبق ماده ۵۹ قانون کار اضافه کاری محسوب می‌شود. برای برآور ساعت اضافه کاری سال ۱۴۰۱ لازم است که ابتدا کارکرد و ساعات کار انجام یافته توسط کارگر در طول ماه جمع شده و سپس ساعت کار قانونی همان ماه کسر شود. ساعت کار مازاد بر موظفی قانون کار اضافه کار تلقی می‌شود. نحوه محاسبه مبلغ اضافه کاری در مقاله اضافه کاری سال ۱۴۰۱ و نحوه محاسبه آن آموزش داده شده است.

۳- اگر ساعت کارکرد کارگر از ساعت کاری قانون کار کمتر باشد

در صورتی که کار به نحوی باشد که کارگر در طول هفته و یا ماه کارکردی کمتر از ساعت کار قانونی ۱۴۰۱ را داشته باشد طبق ماده ۳۹ قانون کار باید حقوق و مزایا و بیمه این کارگران به صورت ساعتی و پاره وقت محاسبه و پرداخت شود.

نحوه محاسبه حقوق و مزایا و دستمزد و بیمه کارگران پاره وقت و ساعتی

محاسبه حقوق و دستمزد و مزایای کارگران ساعتی و پاره وقت نسبت به کارگران با کارکرد کامل مشکل است.

در کارکرد ساعتی و پاره وقت کارفرما مکلف است مزد و مزایا و بیمه روزهای تعطیل رسمی را نیز به نسبت کارکرد محاسبه و پرداخت کند. برای محاسبه تعداد روزهای بیمه و حقوق و مزایا ۱-باید نسبت کارکرد کارگر در طول ماه محاسبه شود. ۲- با فرض بر اینکه اگر این کارگر به صورت تمام وقت کار می‌کرد چقدر حقوق و مزایا و بیمه دریافت می‌کرد ۳-نسبت به دست آمده در مرحله ۱ به مبالغ و ارقام به دست آمده در مرحله ۲ ضرب شود.

برای محاسبه نسبت کارکرد کارگران پاره وقت و ساعتی کافی است که کارکرد واقعی و ساعت کار انجام یافته کارگر در طول هر ماه به ساعت کار موظفی همان ماه در ۱۴۰۱ تقسیم شود. عدد به دست عددی بین صفر و ۱ خواهد بود.

سوالات پرتکرار از ساعت کار اداره کار

چرا در برخی جاها ساعت کار ماهانه ۱۹۲ ساعت در ماه نوشته شده است؟

همانطور که قبل از این گفته شد ساعات کار هر ماه متفاوت است. ساعت کار موظفی ماهانه بسته به تعداد تعطیلات رسمی هر ماه تغییر می‌کند. ساعت کار ماهانه ۱۹۲ ساعت با این فرض تقریبا درست است که در ماه ۳۰ روزه غیر از ۴ روز جمعه، تعطیل رسمی دیگری وجود نداشته باشد. در این صورت ساعت کار موظفی ماهانه ۱۹۱ ساعت خواهد بود.

آیا ساعت کار ماهانه کارگران ۱۷۶ ساعت است؟ 

ساعت کار ماهانه ۱۷۶ ساعت از ماده ۸۴ قانون کار برداشته شده است. در این ماده چنین عنوان شده است که در کارهای نوبتی که ممکن است ساعت کار در برخی روزها بیشتر از ۸ ساعت و در برخی هفته‌ها بیشتر از ۴۴ ساعت باشد. در هر صورت جمع ساعات کار در ۴ هفته متوالی نباید از ۱۷۶ ساعت تجاوز کند. در این ماده ساعت کار ۴ هفته گفته شده نه یک ماه.

ساعت کاری پنج شنبه‌ها طبق قانون کار چقدر است؟ 

ساعت کاری پنج‌شنبه‌ها هیچ تفاوتی با ساعت کاری سایر روزهای هفته ندارد. در ماده ۵۱ قانون کار و تبصره آن چنین نوشته شده است که ممکن است در برخی روزهای هفته ساعت کار کمتر از میزان معین و در برخی روزها بیشتر از میزان معین باشد. این مساله به شرطی که جمع ساعت کار در هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند منعی ندارد.

بنابراین در کارگاه‌هایی که در روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعات کار بیشتری مشغول به کار هستند در روز پنجشنبه باید به مدتی سر کار باشند تا جمع ساعت کار هفتگی به ۴۴ ساعت برسد.

مثال: در کارگاهی در روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت کاری هر روز ۸ ساعت است. پس در ۵ روز ۴۰ ساعت کار انجام شده است. اگر کارگران روز پنجشنبه ۴ ساعت کار کنند کارکرد موظفی آنان تکمیل می‌شود.

مثال: ساعت کار از شنبه تا چهارشنبه روزانه ۹ ساعت است. پس در ۵ روز ۴۵ ساعت کار انجام شده است. در این حالت روز پنجشنبه تعطیل خواهد بود کارگران ۱ ساعت هم در هفته اضافه کاری انجام داده‌اند.

روز پنجشنبه و روز جمعه با مزد خواهد بود.

آیا زمان مسیر کارگاه جزو ساعت کار محسوب می‌شود؟ 

طبق ماده ۵۱ قانون کار ساعت کار به مدت زمانی اطلاق می‌شود که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهند. پس ساعت کار رفت و برگشت به محل کار جزو ساعت کار کارگر به حساب نمی‌آید.

آیا ساعت غذا و نماز جزو ساعت کاری محسوب می‌شود؟ 

طبق توضیحات سوال قبلی چون زمانی که برای صرف غذا و انجام فرایض دینی و استراحت شده به منظور انجام کار نیست بنابراین جزو ساعات کاری محسوب نمی‌شود.

منبع:ایلنا

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.