نرم افزارحسابداری صدگان

تراکنش‌های کارتخوان تاثیری بر مالیات ندارد.

0 757

حسابداراپ

اگر صاحب شغلی هستید یا کارتخوان بانکی دارید حتما در جریان قانون اتصال پایانه‌های فروش خود به پرونده مالیاتی تان هستید.

قانونی که همین چند روز پیش به مدت دو هفته تمدید شد و تا ۲۱ اسفند به دارندگان کارتخوان و درگاه پرداخت الکترونیکی مهلت داد تا دستگاه‌های خود را در سامانه امور مالیاتی و اتصال آن‌ها به پرونده مالیاتی ثبت کنند، در غیر این صورت دستگاه پوز یا درگاه پرداخت الکترونیکی آن‌ها غیرفعال خواهد شد.

با این حال، این شائبه در برخی صاحبان مشاغل به وجود آمده است که سازمان مالیاتی، قصد دارد از اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان برای دریافت مالیات استفاده کند. حتی برخی از آن ها، از ترس افزایش مالیات یا برای فرار مالیاتی اقدام به راه‌های دیگری به جز استفاده از کارتخوان کرده اند.

در این گزارش ضمن آخرین خبر‌ها درباره این قانون از آخرین اظهارنظر‌ها درخصوص تاثیرگذار نبودن تراکنش کارتخوان‌ها بر میزان مالیات و راه‌های عجیب برخی از صاحبان مشاغل برای استفاده نکردن از کارتخوان نوشته ایم.

چگونگی ثبت کارتخوان و دیدن وضعیت پرونده مالیاتی

در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی برای سامان دهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام می‌کرد. به همین دلیل کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و برای پیوست آن‌ها به پرونده‌های مالیاتی قبلی یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.

البته پیشنهاد می‌کنیم شما هم که دستگاه کارتخوان ندارید نیز وارد سامانه شوید و از تعداد دستگاه‌های خودپردازی که به نام شماست و آخرین وضعیت پرونده‌های مالیاتی خود با خبر شوید قبل از این که مشکلات مالیاتی برای شما پیش بیاید. برای این که کارتخوان خود را ثبت کنید یا از وضعیت مالیاتی خود باخبر شوید ابتدا باید وارد درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور شوید و ثبت نام کنید. در اولین گام می‌توانید با استفاده از کد ملی، شماره تلفن همراه (شماره ملی و شماره تلفن همراه متعلق به یک فرد باشد) و تاریخ تولد، ثبت نام و نام کاربری و رمز عبور را از طریق پیامک دریافت کنید. حالا هم می‌توانید کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک خود را ثبت کنید و هم از آخرین وضعیت پرونده‌های مالیاتی خود از جمله بدهی‌های مالیاتی آگاه شوید.

ارتباط کارتخوان با مالیات

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت وگوی دو روز پیش خود در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با بیان این که هراس و نگرانی از استفاده از دستگاه‌های پایانه پرداخت یا پوز‌ها درست نیست، افزود: «تراکنش این دستگاه‌ها مبنای تشخیص مالیات، واقع نخواهد شد.» سید احسان خاندوزی در ادامه درباره قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی هم افزود: «قانون مکلف کرده بود بانک مرکزی با همکاری سازمان امور مالیاتی، سامان دهی پوز‌ها را انجام دهد و اتفاقات خوبی قبلاً رخ داده بود، اما سرعتی که در ماه‌های اخیر شاهدش هستیم نسبت به پیش از آن قابل مقایسه نیست.»

پندار سیستم

او افزود: «با شفاف شدن مسئله پایانه‌های پرداخت و اجرای سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، اکنون شاید حدود یک سوم مودیانی را که در روز ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ می‌شناسیم محصول همین اتفاق باشد که فقط در سال ۱۴۰۰ رخ داده است و این به کاهش مسئله فرار مالیاتی، کمک زیادی می‌کند.» وزیر اقتصاد اطمینان داد که استفاده کردن از پوز‌ها و میزان تراکنش بیشتر یا کمتر، هیچ دلیلی مبنی بر مشمول شدن مالیات بالاتر توسط مودیان نخواهد بود بلکه قانون مکلف کرده است که این را به عنوان یک نمایه استخراج کند.

خاندوزی دریافت نکردن مالیات را بخشنامه کند

بعد از اظهارات وزیر اقتصاد در برنامه نگاه یک، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران به آن واکنش نشان داد. علی توسطی به تجارت نیوز گفت: «در بازار قرض دادن پول به فعالان اقتصادی معتمد باب بود. از وقتی سازمان امور مالیاتی مطرح کرد که از دستگاه‌های پوز مالیات دریافت می‌کند حتی قرض دادن پول و روابط حسنه بین فعالان اقتصادی از بین رفت.» او همچنین بیان کرد: «وزیر اقتصاد بهتر است که اظهارنظر امروز خودش را در قالب یک بخشنامه مطرح کند تا نظم به بازار برگردد، در غیر این صورت این فضای بلبشو در بازار حاکم است.»

راه‌هایی برای استفاده نکردن از کارتخوان و فرار مالیاتی

هرچند طبق مصوبه جدید مجلس، کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دام پزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی مکلف هستند از کارتخوان استفاده کنند وگرنه پروانه کارشان باطل می‌شود، اما بعد از اجباری‌شدن ثبت دستگاه‌های کارتخوان در سامانه مالیاتی، برخی از دارندگان واحد‌های صنفی در اقدامی عجیب دستگاه پوز خود را به حراج گذاشته‌اند و بازار خرید و فروش کارتخوان در سایت‌های آنلاین فروش دست دوم داغ است. با این حال برخی از صاحبان مشاغل هم برای این که از دستگاه کارتخوان استفاده نکنند یا استفاده از آن را به حداقل برسانند، روش‌هایی را به کار می‌گیرندکه عملا باعث از بین رفتن این قاعده‌گذاری‌ها می‌شود که در ادامه به تعدادی از آن‌ها پرداخته ایم.

۱- دریافت نقدی: شاید تا همین چند وقت پیش تنها در مطب برخی پزشک‌ها و برخی کلینیک‌ها شاهد دریافت پول نقد برای ارائه خدمات بودیم، اما بعد از اجباری شدن ثبت کارتخوان‌ها در پرونده مالیاتی تعداد مشاغلی که از این روش استفاده می‌کنند بیشتر شده است.

۲- کارت به کارت: احتمالا شما هم با این موضوع برخورد کرده اید که هنگام تسویه حساب خریدی که انجام داده اید مسئول واحد صنفی از شما می‌خواهد که به جای پرداخت از طریق کارتخوان، مبلغ را برایش کارت به کارت کنید.

۳- پرداخت از طریق عابر بانک: یکی از روش‌های دیگری که تازگی‌ها مد شده و برخی از آن استفاده می‌کنند پرداخت از طریق عابر بانک است. برخی از مشاغل که در نزدیکی بانک یا عابربانک مغازه دارند از این روش برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. البته برخی مشاغل هم با داشتن عابربانک در محیط کاری شان هم از فروش سود می‌برند هم از طریق پرداخت ما در عابربانک شخصی‌شان.
۴- استفاده از کارتخوان‌های متعدد: این روز‌ها شاهد استفاده از کارتخوان‌های متعدد در برخی مطب‌ها و مشاغل مختلف هستیم. نکته قابل تامل این جاست که هر کدام از کارتخوان‌ها هم متعلق به حرفه دیگری غیر از حرفه‌ای است که خدمت در آن ارائه می‌شود.

منبع: خراسان

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.