رئیس شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه بانک‌‌ها برای عدم بلوکه شدن سپرده ارزی مردم ضمانت خواهند داد، گفت: علاوه بر این، سود ارزی این سپرده‌ها هم از جمله مشوقات بانک مرکزی است. البته سود ارزی برای این سپرده‌ها موضوع جدیدی نیست و سود به سپرده‌های ارزی با درصد متفاوت نسبت به سپرده‌های ریالی تعلق می‌گیرد.

لواسانی با اشاره به دو دستورالعمل مهم بانک مرکزی درباره سپرده‌های ارزی گفت: یکی از موضوعات بحث حمل و نگهداری اسکناس است. باید برای بیش از ۱۰ هزار دلار شناسنامه تهیه کنند که در دستورالعمل جدید بانک مرکزی به این موضوع پرداخته شده است. اگر برای بیش از ۱۰ هزار دلار سرمایه خود شناسنامه تهیه نکرده باشند، وقتی بخواهند این میزان ارز را وارد شبکه بانکی کنند با مشکل مواجه خواهند شد.

او افزود: اگر این میزان سرمایه وارد بانک‌‌ها شود این دغدغه را نخواهند داشت؛ از سوی دیگر با این تمهیدات ورود ارزهای خانگی به شبکه بانکی محاسن و مزیت‌‌های متعددی هم برای سپرده‌‌گذار و هم شبکه بانکی دارد.

رئیس شورای عالی کانون صرافان تاکید کرد: سیاست دیگر بانک مرکزی، بحث واردات اسکناس است که منتظر تصمیم‌گیری نهایی و ابلاغ این موضوع هستیم. بنا بر این تصمیم بانک مرکزی هر مقدار واردات اسکناس خارجی و دلار به کشورمان آزاد می‌شود و افراد می‌توانند معاف از مالیات واردات دلار داشته باشند. یعنی بابت اسکناسی که وارد می‌‌کنند مشمول مالیات نخواهند شد. او تاکید کرد: در این موضوع مباحث تحریمی هم دیده شده است.

منبع: ایلنا