نرم افزارحسابداری صدگان

غیرفعال نمودن کارپوشه مؤدیان مالیاتی فاقد شرایط لازم

0 819

حسابداراپ

وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای تکلیف مقرر در تبصره ماده (۲۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع غیرفعال نمودن کارپوشه مؤدیان مالیاتی فاقد شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض، پیش نویس آیین نامه اجرایی تبصره مذکور را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرد.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ در تاریخ ۱۲ تیر ماه سال جاری از سوی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به رئیس محترم وقت جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد و به موجب ماده (۵۷) آن، تاریخ اجرای قانون مذکور، ۶ ماه پس از ابلاغ به رئیس جمهور است.

به موجب ماده (۲۴) قانون مزبور، با استقرار سامانه مؤدیان، فعال بودن کارپوشه مؤدی در این سامانه به این معناست که او از نظر سازمان امور مالیاتی کشور شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض از خریداران را دارد. در صورتی که مؤدی شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض را از دست بدهد، سازمان مذکور موظف است بلافاصله کارپوشه وی را در سامانه مؤدیان غیرفعال نماید.

«کارپوشه» اصطلاحاً به کارتابل ویژه اختصاص یافته به مؤدی تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور اطلاق می شود که به وسیله آن، مؤدی پس از احراز هویت امن، می تواند علاوه بر دریافت کلیه خدمات الکترونیکی مالیاتی، اطلاعات صورتحساب های ارسالی خود به سامانه مؤدیان را مشاهده و تکالیف مرتبط با قانون مالیات بر ارزش افزوده را انجام دهد. کارپوشه ها شامل چهار دسته فعال، غیرفعال، غیرفعال موقت و غیرفعال دائم هستند.

بر این اساس و وفق تبصره ماده اخیرالذکر، غیرفعال نمودن کارپوشه مؤدی می بایست مستند به آیین نامه ای باشد که حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون، با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب هیئت وزیران برسد.

با توجه به نکات فوق و به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در فرآیند اجرایی قانون موصوف، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش نویس پیشنهادی «آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده (۲۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده» را برای طرح و تصویب در هیئت وزیران ارایه کرده است.

در آیین نامه پیشنهادی، مواردی که منجر به غیرفعال شدن کارپوشه مؤدی به صورت موقت و دائم می شود، ذکر شده است.

گفتنی است، پیشنهاد یاد شده هم اکنون در کمیسیون اقتصاد دولت در دست بررسی است.

 

پندار سیستم

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.