نرم افزارحسابداری صدگان

آثار فناوری در حرفه‌ی حسابرسی

0 740

حسابداراپ

استفاده از فناوری‌های پیچیده و تحلیل داده‌ها در حسابرسی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک روش عملیاتی استاندارد است، زیرا رهبران مؤسسات در حال پذیرفتن رویکرد دیجیتال به عنوان نخستین اولویت قرار دادند.

آلن لانگلی، حسابدار رسمی، شریک اصلی در گروه خدمات فناوری، اطمینان بخشی، مالیاتی، و مشاوره‌ای روكویلی با ۳۵ شریک است، وی بیان كرد، فناوری در کمک به حسابرسان برای سازماندهی داده‌ها کارآمد و مؤثر است و دسترسی به اطلاعات بیشتر و به موقع‌تر را امکان پذیر می‌کند. وی اذعان كرد، تصمیمات اتخاذ شده در دوران همه‌گیری نشان داده است که مزایای فناوری در حال افزایش است و مؤسساتی که انقلاب دیجیتال را قبول نمی‌کنند، عقب خواهند ماند.این عوامل باعث شده است که رهبران و متخصصان مؤسسات حسابرسی رویکردی کاملاً متفاوت در کار حسابرسی خود داشته باشند.

لانگلی معتقد است، ذهنیت دیجیتال به شیوه جدیدی از تفکر در مورد چگونگی تکمیل و به سرانجام رساندن کار ما اشاره دارد. این موضوع فراتر از دیجیتالی کردن یک کار دستی است و واقعاً ما را مجبور می‌کند تا به این فکر کنیم که چگونه فناوری می‌تواند به برنامه ریزی و اجرای حسابرسی‌ها کمک کند.

بحث در مورد فناوری، پلتفرم‌های دیجیتال و تحلیل داده‌ها در حسابرسی به استفاده از نرم‌افزاری اشاره دارد که به متخصصان توانایی تحلیل مجموعه داده‌های کامل را به روش‌هایی که در گذشته امکان‌پذیر نبود، می‌دهد. حسابرسان با استفاده از اطلاعات تولید شده توسط نرم‌افزار، می توانند ارزیابی های ریسک را به طور مؤثرتری انجام دهند، رویه‌های مناسب تری را طراحی کنند و تحریفاتی را بررسی کنند که اگر حسابرسی به جای تحلیل کامل، بر نمونه گیری تکیه می کرد، ممکن بود کشف نشده باقی بمانند.

ذکر این نکته مهم است که با توجه به تمام مزایای فناوری، هرگز جایگزین انسان نمی‌شود. بخش‌های انسانی كار حسابرسی همچون ارزیابی، تحلیل و قضاوت، بخشی غیرقابل جایگزین از فرآیند حسابرسی باقی می‌ماند و استفاده از فناوری می‌تواند به حسابرسان این توانایی را بدهد که به جای گرفتار شدن در مراحل ابتدایی، بر مهارت‌های سطح بالاتر تمرکز کنند. فناوری همان‌طور که یک ماشین حساب به دانشجویان ریاضی امکان می‌دهد مسائل پیچیده‌تری را حل کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد از تقسیم طولانی یا محاسبات ضرب صرف نظر کنند، به حسابرسان کمک می‌کند تا زمان خود را در جایی متمرکز کنند که بیشتر به آن نیاز است.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از فناوری و تحلیل داده‌ها در حسابرسی، حذف محدودیت‌هایی است که نمونه‌گیری برای یک تعهد ایجاد می‌کند. تحلیل داده‌ها به متخصصان این امکان را می‌دهد که کل داده‌ها را از جهات متختلف همچون احتمال تحریفات بااهمیت، روندها و زمینه‌های ریسك،تحلیل کنند.

حسابرسان همچنین از تحلیل برای به دست آوردن درک درستی از جریان داده‌ها از طریق سیستم مشتری استفاده می‌کنند و برنامه ریزی حسابرسی مؤثرتر و دقیق تر را ممکن می سازد.

کارولین نیومن، حسابدار رسمی، مؤسس شرکت تحلیل داده‌هایAudimation در هیوستون، اظهار داشت، همه می دانند که بهترین حسابرسی‌ آن‌هایی هستند که به خوبی برنامه ریزی شده باشند. بنابراین، باید روی چیزی که می‌خواهید به آن نگاه کنید تمرکز کنید، با استفاده از تحلیل داده‌های حسابرسی برای ارزیابی ریسک و شناسایی مواردی که باید روی آن تمرکز کنید، حسابرسان می‌توانند مؤثرترین باشند.

آغاز

جان کاردیلو، حسابدار رسمی، مدیر حسابرسی تیم فرآیند تحلیل داده‌های داخلی مؤسسه‌ی اشنایدار داون در پیتسبورگ اذعان كرد این مؤسسه كار خود را با جست وجوی مشکلات برای حل آغاز نمود.

وی گفت، ما از خود سؤالاتی می‌پرسیم، چه مشکلاتی داریم؟ چه چیزی بیشترین زمان را برای حسابرسی‌های ما می‌گیرد؟ چه چیزی بسیار تکراری است یا چه چیزی نیاز به ورود داده‌های زیادی دارد؟ ریسك این حسابرسی‌هاکجاست؟

رهبران مؤسسه‌ی اشنایدار داون از این سؤالات برای کشف زمینه‌های فرصت استفاده می‌کنند که در آن راه‌حل‌های ارزش آفرین می‌تواند برای فرآیند حسابرسی تدوین شود. این یکی از مزایای بزرگ حسابرسی مبتنی بر فناوری است.

این فرآیندها مؤسسات را قادر می‌سازد تا مجموعه داده‌های کامل را تحلیل کنند، ریسک را شناسایی و هدف قرار دهد و بینش کامل‌تر و دقیق‌تری را ارائه دهد. از آنجایی که فناوری وظایف معمول حسابرسی را انجام می‌دهد، حسابرس از این وظایف رها شده و زمان بیشتری برای بررسی و ارائه‌ی اطلاعات معنادار به صاحبکار دارد.

نیومن اذعان كرد، یکی از مزایای واقعی تحلیل داده‌های حسابرسی، بینش بهتری است که می توانید به دست آورید و زمان بیشتری برای ارائه‌ی پیشنهادات بهتر به دست آورید و این موضوع مربوط بودن هر حسابرسی را افزایش خواهد داد.

استفاده از تحلیل داده‌ها همچنین می‌تواند اثربخشی حسابرسی را بهبود بخشد، زیرا آزمون كل داده‌ها می‌تواند مشکلاتی را که ممکن است با رویکرد نمونه‌گیری نادیده گرفته شود، آشکار سازد. در ارزیابی ریسک نیز، تحلیل داده‌های حسابرسی با برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به شناسایی ریسک‌های شناسایی نشده‌ی قبلی کمک کند و اطلاعاتی را برای کمک به حسابرس، در طراحی بهتر یا تنظیم روش‌های حسابرسی برای رسیدگی به ریسك‌های تحریف بااهمیت، فراهم کند.

اما به نقل از سامانتا بولینگ، حسابدار رسمی و یکی از شرکای مؤسسه‌ی حسابرسی گرامبلمن وینسلو ، پذیرش فناوری جدید در حسابرسی یک فرآیند یک شبه نیست. ادغام هوش مصنوعی در فرآیندهای حسابرسی مؤسسه‌ی وی یک فرآیند سه ساله بوده است. این کار با آزمون فناوری یک مشتری آغاز شد، سپس مشتریان بیشتری در سال بعد اضافه شدند و سپس فرآیندهای حسابرسی کل مؤسسه در سال سوم بازسازی شد.

بولینگ افزود، مردم فکر می کنند که شما یک فناوری را اتخاذ می‌کنید و به مدت سه ماه با آن کار می کنید و تمام فرآیندهایتان و هر چیز دیگر را به طور چشمگیری تغییر می دهید، ولی اینطور نیست.

تفكر به شکلی متفاوت

برای اجرای موفقیت آمیز فناوری و تحلیل، همچنین مهم است که کارکنان آماده باشند تا در مورد حسابرسی به شکلی متفاوت‌تر از گذشته فکر کنند. برای این منظور آموزش شرکا و سایر اعضای تیم حسابرسی برای ایجاد ذهنیت دیجیتالی، می‌توانند تحول را آغاز نمایند.

پندار سیستم

در هر یک از مؤسسات ارائه دهنده‌ی خدمات اطمینان بخشی و مالیاتی باید کمیته‌هایی برای بهبود نوآوری در کسب و کار ایجاد كنند. ایده‌های اعضای تیم برای بهبودهای خاص به این کمیته‌ها كمك می‌كند بهترین فرصت‌ها را برای مؤسسات ارزیابی و بررسی کنند.

اعضای تیم‌های رسیدگی معمولاً به دنبال وظایف ثابت، فرآیندها و تحولاتی هستند که تفاوت‌های زیادی ندارند یا تغییر زیادی نمی‌کنند. اغلب، اتوماسیون سازی فرآیند به مؤسسات اجازه می‌دهد تا این وظایف را به طور مؤثرتر انجام دهد.

مؤسسات فناوری محور به دنبال توسعه‌ی فرآیندهایی برای استفاده از یادگیری ماشینی برای اسکن قراردادها و خلاصه کردن برخی از اصطلاحات کلیدی در آن قراردادها هستند تا تحلیل آسان‌تر شود. به طور کلی، اتوماسیون برای حسابرسان و تهیه کنندگان گزارش‌های مالی هنگام برخورد با حجم زیادی از قراردادها که حاوی داده‌های تحت استانداردهای جدید شناسایی درآمد و حسابداری اجاره‌ها هستند، مفید است.

مؤسسات فناوری محور در حال کار بر روی خودکارسازی فرآیند ایجاد صورت‌حساب خود هستند تا صورت‌حساب‌هایی شفاف‌تر را به مشتریان ارائه کنند. اما کار تمام نشده است و لانگلی آن را فرایندی می داند که تکمیل آن زمان‌بر است. تکامل فناوری و همچنین استانداردهای حرفه‌ای، دیجیتال سازی فرآیندهای بیشتری را در طول زمان امکان پذیر می‌کند.

به عنوان مثال، استاندارد جدید ارزیابی ریسک هیات استانداردهای حسابرسی انجمن حسابداران رسمی آمریكا شامل راهنمایی‌های گسترده‌ای در مورد استفاده از فناوری است.

لانگلی اظهار داشت، بخشی از آینده گری حرفه‌ی حسابرسی این است كه تکامل استانداردهای حرفه‌ای ما، در سایه‌ی تکامل فناوری‌ها در صدر قرار گیرد و به وضوح سطح بسیار عمیق‌تری از یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها در فرآیندهای حسابرسی گنجانده شود.

ارزیابی فرصت‌ها

در همین حال، مؤسسه‌ی اشنایدر داون یک تیم فرآیند تحلیل داده و اتوماسیون اختصاصی دارد كه فرصت‌های اتوماسیون را ارزیابی می‌کند.

کاردیلو اذعان كرد، ما یک گروه اختصاصی از افرادی داریم كه متخصص و متمركز در فناوری یا نرم‌افزارهای مختلفی هستند كه امكان پیاده سازی راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری برای فرآیندهای حسابرسی را فراهم می‌سازد.یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در این زمینه، ارزیابی داده‌های موجود و میزان قابل اعتماد بودن آن داده‌ها است.

قابلیت اطمینان داده‌ها، حوزه‌ای است که نهادهای ناظر و همچنین مؤسسات هنوز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا اگر بتوان به داده‌ها اعتماد کرد، فرصت فوق‌العاده‌ای برای بینش‌های بیشتر فراهم می‌کند. به عنوان مثال، کارکنان هیات نظارت بر حسابداری بخش عمومی، اخیراً رهنمودهایی را برای حسابرسان صادر کرده است تا مربوط بودن و قابل اعتماد بودن اطلاعات از منابع خارجی را که حسابرس قصد دارد از آن‌ها به عنوان شواهد حسابرسی استفاده کند، در نظر بگیرند.

کاردیلو اظهار داشت، زمانی که حسابرسان می‌توانند ارتباط میان سیستم‌های خود و سیستم‌ها و داده‌های مشتریان برقرار کنند، فرآیند حسابرسی آسان‌تر است.

نیومن گفت، یکی از بهترین کاربردها و مزایای تحلیل حسابرسی کمک به شما در درک سیستم مشتری است. زیرا هنگامی که به داده‌های هر تراکنش دست پیدا کردید و درک درستی از جریان داده‌ها به دست آوردید می توانید حسابرسی خود را مؤثرتر و دقیق تر برنامه ریزی کنید.

در زمانی که مؤسسات به دلیل حجم بالای کار و کمبود افراد ماهر با مشکل مواجه هستند، یافتن زمان برای پیاده‌سازی فناوری یکی از بزرگ‌ترین موانع برای پذیرش است. در مؤسساتی که جبران خدمات و مزایا صرفاً بر اساس ساعات كار است، چالش بزرگ‌تر است، زیرا هیچ پاداشی برای صرف وقت جهت پیاده سازی نوآوری به گونه‌ای که کل مؤسسه را مؤثرتر و کارآمدتر کند، وجود ندارد.

وی نکات زیر را برای پذیرش فناوری در حسابرسی پیشنهاد می کند:

• فرصت‌های اتوماسیون سازی فرآیند را با پرسش از کارکنان که چه چیزی آن‌ها را در محل کار ناراحت می‌کند، بیابید. وقتی آن‌ها به شما می‌گویند چه چیزی موجب ناراحتی است، شما باید برای یافتن راه حلی برای جبران آن، اهتمام نمایید.

• درک کنید که فناوری دائماً در حال پیشرفت است. اگر در گذشته توسط نرم‌افزارهای گران قیمت و ناکارآمد متضرر شدید، ناامید نشوید. بولینگ بیان كرد کدر حال حاضر فناوری‌ها بسیار بهتر و ارزان‌ تر هستند و نرم‌افزارها دائماً از طریق به روز رسانی‌های منظم بهبود می یابند.

• مطمئن شوید که نرم‌افزار از داده‌ها محافظت می‌کند. ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزار باید یک توافقنامه عدم افشای اطلاعات مربوط به مشتریان ارائه کند و باید بتواند گزارشی مبنی بر اینکه کنترل‌های داخلی قوی بر روی داده‌ها دارد ارائه کند.

• فناوری را با یکی از حسابرسی‌های کم‌تر پیچیده‌ی خود آزمون کنید. بهتر است با كار آساده‌ای شروع کنید و به سمت حسابرسی‌های چالش برانگیزتر بروید.

•صبور باشید. زمانی که بولینگ شروع به استفاده از پلتفرم حسابرسی هوش مصنوعی فعلی خود کرد، انتقال داده‌های مورد نیاز برای انجام موفقیت آمیز فرآیندها سه هفته طول کشید. سه سال بعد، آن فعالیت تنها پنج دقیقه طول کشید.

شاید مهم‌تر از همه این است كه، مؤسسات باید در مورد همه چیز، از ارزیابی ریسک، فرآیندها و رویه‌ها گرفته تا هنگام پیاده‌سازی فناوری، متفاوت فکر کنند. به این ترتیب، بهبودهای بعدی در کیفیت و اثربخشی می‌تواند قابل توجه باشد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.