نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات ستانی از ثروتی که وجود ندارد

0 1,050

حسابداراپ

دکتر سيدمرتضي افقه، اقتصاددان و استاد دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت:

در مورد افزايش ماليات‌ها در سال پيش رو بر اين باور است كه اين روزها همه افرادي كه داراي خودرو يا خانه‌اي هستند كه بر اثر تورم قيمت‌شان افزايش پيدا كرده و ميلياردي شده است نگران پرداخت ماليات هستند و به نظر مي‌رسد يك نوع نگاه تنگ‌نظرانه به اموال و دارايي‌هاي مردم بدون توجه به واقعيات اقتصادي در كشور به وجود آمده است.
قيمت دارايي‌ها با رشد تورم بالا رفت
اين اقتصاددان با بيان اينكه قيمت اين دارايي‌ها به دليل رشد تورم بالا رفته است، خاطرنشان كرد: افرادي از سال‌هاي قبل آپارتمان‌هايي را خريداري كرده‌اند كه امروز قيمت اين خانه‌ها رشد قابل توجهي داشته است اما با اين وجود ممكن است همين يك ملك را داشته باشند پس نمي‌توان اين افراد را زيرمجموعه ثروتمنداني قلمداد كرد كه بايد ماليات سنگين بپردازند.
افقه ادامه داد: از همان زماني كه بحث اخذ ماليات از خودروها و املاك گران‌قيمت مطرح شد بنده نگران اين قضيه بودم كه ممكن است در شناسايي افراد و متمايز كردن آنها دقت كافي نشود و در حق برخي از افراد ظلم و اجحاف شود.

پندار سیستم

اين استاد دانشكده اقتصاد تصريح كرد: متاسفانه هموراه شاهد آن بوده‌ايم كه افرادي كه بايد مشمول پرداخت ماليات شوند همواره در طي اين سال‌ها از اين موضوع فرار كرده‌اند و همانند ساير مسائل و مشكلات ديگر در اقتصاد ايران، عدم شناسايي موديان جديد يا جلوگيري از فرار مالياتي نيز به دليل ناتواني سيستم اداري و اجرايي در شناسايي و اعمال قانون باعث شده تا در اين مدت افراد ضعيف‌تر و ناتوان‌تر مشمول پرداخت ماليات شوند و افراد توانمند‌تر كه بايد هدف اصلي مالياتي باشند از پرداخت ماليات فرار كرده و قوانين را دور زده‌اند.
اين نوع ماليات‌گيري باعث اجحاف است
افقه در ادامه خاطرنشان كرد: ضمن آنكه اين نوع از اخذ ماليات باعث اجحاف در حق افرادي نيز خواهد شد كه ممكن است به ظاهر ثروتمند باشند اما در واقعيت درآمد آنچناني نداشته باشند پس نمي‌توان گفت اين فرد ثروتمند است، زيرا درآمد اين فرد بايد در اولويت باشد.
اين اقتصاددان گفت: به نظر مي‌رسد بايد بيشتر بر روي اين مسائل و تشخيص اين افراد دقت شود و ارقام مالياتي را متناسب با تورم‌هاي متراكم شده اين چند سال گذشته در نظر گيرند و تصميم‌گيري نهايي صورت گيرد.
او در مورد استراتژي و راهبرد وزارت اقتصاد در مورد كاهش فرارهاي مالياتي و شناسايي مودياني كه تاكنون شناسايي نشده‌اند نيز ادامه داد: متاسفانه طي سال‌هاي گذشته اين سخنان به ظاهر زيبا همواره مطرح شده اما در اين سال‌ها با افرادي روبرو بوديم كه يا تجربه كافي نداشتند يا شناخت درستي از ساختارهاي پيچ در پيچ اداري و اجرايي و ناكارآمدي‌هاي موجود نداشته‌اند كه امروز در اين وضعيت قرار گرفته‌ايم.
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.