نرم افزارحسابداری صدگان

برای ۱۰ ممیز مالیاتی به دلیل برآورد غیر واقعی کیفرخواست صادرشد

0 905

حسابداراپ

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه برای اولین بار در ماه گذشته برای ۱۰ نفر از ممیزان به دلیل بیش برآوردی که انجام داده بودند، کیفر خواست صادر کردیم، گفت: اگر مودی اظهارنامه را درست ارائه نکند، به عنوان مودی پر ریسک واکاوی دقیق می‌شود.

پندار سیستم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص قانون جدید مالیات ارز افزوده گفت: یک ایده در مورد قانون ارزش افزوده جدید این بود که اجرای آن را یک سال به تاخیر بیاندازیم اما رویکرد ما این بود که قانون را در زمان خود که از ۱۳ دی ماه است اجرا کنیم.

وی افزود: نکته دیگر این است که هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی از زیرمجموعه ادارات کل ما خارج شدند و عملا دیگر زیر نظر اداره کل عمل نمی‌کنند. ترکیب اعضای این هیئت‌ها نیز تغییر پیدا کرده و فکر می‌کنیم که این تغییرات در جهت ارتقاء سطح دادرسی‌های مالیاتی خواهد بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: گاهی می‌بینیم که ممیزین ما به جای مالیات علی الراس که دیگر وجود ندارد از مفاهیم مشابهی مانند ارزش منصفانه استفاده می‌کنند و عملا این مسئله جایگزین مالیات علی الراس شده است. حتما این مسئله در موارد خاص اتفاق می‌افتد اما نظر ممیز نباید بر مستندات قانونی و آنچه که مودی به عنوان مستند ارائه می‌کند برتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه جایی که مستندات وجود دارد، باید به عنوان محور تشخیص در نظر گرفته شود، گفت: این مستندات می‌تواند دفتر، اعلامیه‌ها و یا اسنادی باشد که توسط خود مودی ارئه می‌شود. این موارد است که باید مبنای تشخیص قرار گیرد. برای اولین بار در ماه گذشته برای ۱۰ نفر از ممیزان به دلیل بیش برآوردی که در مالیات به ویژه در استان اصفهان انجام داده بودند، کیفر خواست صادر کردیم.

منظور تاکید کرد: این ممیزها براساس همین ارزش منصفانه آمدند رقم‌های بالایی را برای مودیان تشخیص دادند و پس از آن نتوانستند براساس مستندات این رقم را ثابت کنند در نتیجه برای انها کیفرخواست صادر شده است. اطلاعات مودیان باید از پایگاه اطلاعات مودیان که در اختیار داریم، مورد استناد قرار گیرد. براساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم این اطلاعات را از طرف‌های ثالث دریافت می‌شود.

وی افزود: این اطلاعات شامل تراکنش‌های بانکی، بارنامه‌ها، اطلاعات مربوط به صادرات و واردات، نقل و انتقال املاک و هر اطلاعات دیگری که در اختیار ما قرار می‌گیرد، می‌شود. انصافا در حال حاضر بانک اطلاعاتی خوبی را داریم و حتما این اطلاعات را در اختیار ممیزین قرار می‌دهیم.

تمرکز سازمان امور مالیاتی بر مودیان پر ریسک/۱۵ تا ۲۰ درصد مودیان را پر ریسک‌ها تشکیل می‌دهند

منظور با اشاره به اینکه یکی از مواد قانونی مهمی که ما به جد دنبال می‌کنیم، اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم است، گفت: شاخص‌های را ریسک تعریف و در موتور ریسک قرار دادیم. همچنین داده‌هایی که از بانک اطلاعاتی مودیان دریافت کرده‌ایم را براساس این شاخص‌ها اجرا می‌کنیم و در نهایت به مودیان پر ریسک می‌رسیم.

وی در ادامه گفت: این افراد کسانی هستند که ما باید حتما اظهارنامه‌های آنها را با دقت بررسی کنیم و اطلاعات خودمان را با چیزی که آنها را ارائه می‌کنند مطابقت دهیم و تشخیص دقیق بدهیم. درصد مودیان پر ریسکی که در پرونده‌های عملکرد سال ۱۳۹۹ در حال رسیدگی آن هستیم قاعدتا نباید بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد کل پرونده‌ها باشد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی معتقد است که اگر مودی واقعا بداند که اگر اظهارنامه را درست ارائه نکند در موتور ریسک قرار می‌گیرد و به عنوان مودی پرریسک واکاوی دقیق می‌شود، دیگر احتیاط می‌کند و اطلاعات درستی به ما اظهار می‌کند. همین رویه را در مورد تبصره ماده نیز ۱۰۰ اجرا می‌کنیم.

وی افزود: به این معنا که در بحث مشاغل، تبصره ماده ۱۰۰ را به صورت حداکثری اجرا کنیم و حتی آستانه ورود اصحاب کسب و کار به تبصره ماده ۱۰۰ را افزایش دهیم اما از سوی دیگر کنترل‌های خود را داشته باشیم. در اینجا تلاش می‌کنیم به تراکنش‌های بانکی و دستگا‌های کارتخوان متصل به حساب مشاغل رسیدگی کنیم و چنانچه آنها بر خلاف واقعیت کم اظهاری کرده باشند، به صورت دقیق رسیدگی می‌کنیم.

منظور در پایان گفت: این مودیان به عنوان افراد پر ریسک شناسایی و از زیر مجموعه تبصره ۱۰۰ خارج می‌شوند، در نتیجه رسیدگی دقیق و سختگیرانه در مورد آنها انجام خواهیم داد. قطعا بدانید در آینده ما تمرکز خود را بر افرادی می‌گذاریم که فاکتور فروشی و یا شرکت‌های صوری ثبت می‌کنند. این موارد جبهه جدید سازمان مالیاتی هستند.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.