نرم افزارحسابداری صدگان

برای اولین بار لوح حسابداری دوران آغاز ایلامی در شهر سوخته کشف شد.

0 830

حسابداراپ

کشف این‌گونه لوح‌ها را در مناطق غربی ایران امری عادی است اما نکته اینجاست که باستان‌شناسان تا کنون در شرقی‌ترین نقطه دشت لوت و ایران به چنین کشف منحصربه‌فردی دست نیافته بودند.

سیدمنصور سید سجادی، سرپرست هیئت باستان‌شناسی شهر سوخته، با بیان‌اینکه این لوح نشان از ارتباط جامعه شهر سوخته با مردم آغاز ایلامی دارد، افزود: حسین مرادی باستان‌شناس و معاون هیئت باستان‌شناسی در عمق ۴ متری اتاق شماره ۲۷ منطقه مسکونی محوطه شهر سوخته در حین کاوش به این لوح رسیده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی شهر سوخته این کشف را تا حدودی غیرمنتظره خواند و گفت: در همایش باستان‌شناسی جنوب شرق این نوید را به جامعه باستان‌شناسی داده بودم که در آینده خیلی نزدیک چنین رویدادی رخ خواهد داد و هیئت باستان‌شناسی به این کشف دست خواهد یافت.

سید سجادی به مشخصات این لوح حسابداری اشاره و تصریح کرد: این لوح ۱۱ سانتی‌متر طول و هفت سانتی‌متر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است؛ یکی از علامت‌ها خطوطی هستند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله شکل‌های مستطیلی عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده دارند که فعلاً برای ما ناآشنا است.

پندار سیستم

وی مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مهر استوانه‌ای ارسال کننده بر روی آن خواند و تاکید کرد: طبق ساختار این مهر، کاملاً روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ده‌گانی استفاده می‌کردند، برخلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آن‌ها بر اساس نظام شصت‌گانی بوده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اشاره به اینکه تا این فصل در بخش‌های خیلی قدیمی‌تر شهر سوخته کاوش نشده بود، اضافه کرد: در دو فصل گذشته تصمیم گرفتیم در لایه‌های عمیق‌تر کار کنیم که خوشبختانه این تصمیم منجر به کشف این لوح با ارزش در عمق چهار متری شد.

سید سجادی اظهار کرد: هم‌اکنون و در روزهای پایانی کاوش و پژوهش فصل نوزدهم در پایگاه شهر سوخته مشغول ثبت، ضبط و آماده‌سازی مستندات و گزارش کار هستیم و کار حفاری در سه گمانه اصلی در منطقه مسکونی به اتمام رسیده است.»

باستان‌شناسان در روزهای پایانی نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته بعد از ۵۰ سال کاوش‌های ادامه‌دار در این محوطه، برای نخستین‌بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند.

منبع: فارس

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.