نرم افزارحسابداری صدگان

امکان پاس کردن چک با استفاده موجودی در بانک‌های مختلف فراهم می‌شود

0 1,124

حسابداراپ

رئیس کل بانک مرکزی از امکان ثبت، صدور و تاییدیه چک از طریق خودپرداز بانک‌ها و پاس کردن چک با استفاده موجودی فرد در بانک‌های مختلف خبر داد.

قانون جدید چک که از ابتدای سال جاری لازم‌الاجرا شد، ثبت و صدور چک را ملزم به ثبت در سامانه صیاد کرد و نقل‌انتقال چک را از طریق پشت‌نویسی ممنوع کرد.

بانک مرکزی در راستای پیاده‌سازی این قانون، روش‌های متنوعی را برای ثبت، تأیید و استعلام چک‌های صادرشده تدارک دید که شامل روش‌های حضوری و غیرحضوری می‌شوند.

روش‌های کاملاً غیرحضوری که همزمان با شروع توزیع چک‌های صیادی جدید عملیاتی شده‌اند شامل ارائه خدمات ثبت، تأیید و استعلام چک بوسیله برنامک‌های تلفن همراه اعم از برنامک‌های پرداختی، همراه بانک‌ها و فضای اینترنت بانک‌ها است. کاربران می‌توانند مراحل مورد نیاز را از این سه روش بدون مراجعه حضوری به شعب بانک یا خودپردازها انجام دهند.

در این زمینه، از آنجا که امکان ثبت و صدور چک در سامانه صیاد به صورت اینترنتی برای همه مقدور نیست، یکسری برنامه‌ریزی‌ها چون فعال سازی خودپردازها و ارسال پیامک برای ثبت و انتقال باید در نظر گرفته شود که از ابتدای سال تاکنون این موضوع بی‌نتیجه نرسیده تا اینکه علی صالح آبادی – رئیس کل بانک مرکزی – در این رابطه اعلام کرد: امکان ثبت، صدور و تاییدیه چک از طریق خودپرداز از آذرماه به تدریج آغاز می‌شود و تا پایان سال همه بانک‌ها باید این امکان را برای مشتریان فراهم کنند.

همچنین، در صورتی که در زمان وصول چک‌ها موجودی حساب در بانک موردنظر کفایت مبلغ چک را ندهد و آن فرد در حساب خود در بانکی دیگر موجودی داشته باشد، باید امکان برداشت از آن حساب فراهم شود که طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی از دی ماه امکان پاس کردن چک با استفاده موجودی فرد در بانک‌های مختلف فراهم می‌شود و در حال حاضر ۱۸ بانک این امکان را فراهم کرده‌اند.

طبق اعلام بانک مرکزی، صالح آبادی درباره تضمین چک نیز گفته که محدویت‌هایی در قانون وجود دارد که قرار شده راهکار قانونی در این زمینه پیدا شود. درباره سقف اعتباری چک نیز در جلسه آتی شورای پول و اعتبار و به صورت تدریجی بررسی و عملیاتی خواهد شد.

البته، در کل موادی از قانون جدید چک توسط بانک مرکزی و بانک‌ها اجرا نشده است که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی تا پایان سال جاری این قانون به صورت کامل اجرا می‌شود و برای اجرای قانون چک معادل ۱۷ وظیفه به بانک مرکزی داده شده که ۱۱ مورد آن اجرا شده و شش مورد آن نیز هنوز اجرا نشده است که شامل مواردی چون چک الکترونیک، چک موردی، اعتبار چک و … است.

 

پندار سیستم

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.