نرم افزارحسابداری صدگان

خوب و بد تحریم برای بورس

0 1,005

حسابداراپ

غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی اثر تحریم بر بازار پرداخت و در این باره گفت: بدون شک رفع تحریم‌ها به سود اقتصاد است اما می‌توان گفت ادامه تحریم‌ها به نفع بازار سرمایه ما خواهد بود.بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ با افت و خیزهای زیادی روبه‌رو بود و حالا مهم‌ترین پرسش این است که وضعیت شاخص کل بورس و نمادهای مختلف در هفته آینده چطور خواهد بود؟ کارشناسان و فعالان بازار پاسخ‌های متفاوتی را برای این پرسش مطرح می‌کنند. اما بیشتر کارشناسان معتقدند سرنوشت بازار سرمایه به مسائلی همچون نرخ ارز، روند مذاکرات و تحریم‌ها گره خورده است.
مسائل سیاسی بدون شک بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بازار سرمایه یکی از بخش‌هایی است که روند حرکت آن با سیگنال‌های سیاسی_اقتصاد تغییر می‌کند. بنابراین مسائلی همچون روند مذاکرات و تحریم‌ها می‌تواند سیگنال‌های متفاوتی را به بازار مخابره کند. به گفته برخی از کارشناسان رفع تحریم‌ها اثر مثبتی در کشور داشته و یقینا بر سهام شرکت‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. در گذشته یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت استان تهران در گفت‌وگویی با ارزیابی اثر مثبت و منفی لغو تحریم‌ها بر بازار سهام گفته بود: «چنانچه لغو تحریم‌ها به شکل مثبت و بنیادی در جهت تقویت توان داخلی به کار گرفته شود می‌توان شرکت‌ها را ذاتاً توانمند کرد و تولید به شکل بنیادین مورد تقویت قرار گیرد. از طریق این اقدام می‌توان دستاوردهای مطلوبی ایجاد کرد که این موضوع به‌طور حتم اثر مثبت را بر کشور می‌گذارد و به مراتب بر قیمت سهام شرکت‌ها اثرگذار خواهد بود.»
از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند که میزان و نوع اثر تحریم بر بورس در صنایع مختلف متفاوت است، بنابراین وضعیت سهم‌ها در صورت تداوم و یا لغو تحریم‌ها به یک شکل نخواهد بود اما به طور کلی ریسک‌های سیاسی و تحریم‌ها مهم‌ترین عامل بازدارنده بورس در کوتاه‌مدت هستند و در صورت رفع ریسک‌های سیاسی بازار شاهد وضعیت مناسب‌تری خواهد بود. اما برخلاف این نظر، برخی از فعالان بازار معتقدند ادامه‌دار بودن تحریم‌ها در کوتاه‌مدت به نفع بازار سرمایه است. به گفته آنها تحریم‌ها باعث افزایش انتظار برای بالا رفتن قیمت ارز خواهد شد و وقتی ارز گران شود جذابیت اسمی در سودآوری شرکت‌ها افزایش می‌یابد، به همین خاطر می‌توان گفت تحریم‌ها اثر مثبتی بر بازار بورس دارد. غلامرضا سلامی یکی از کارشناسانی است که می‌گوید ‌تحریم‌ها در کوتاه‌مدت به نفع اقتصاد است. وی در گفت‌وگو با «ابتکار» به بررسی وضعیت بازار سرمایه در شرایط تداوم و لغو تحریم‌ها پرداخت و در این خصوص گفت: بدون شک رفع تحریم‌ها به سود اقتصاد است اما می‌توان گفت ادامه تحریم‌ها به نفع بازار سرمایه ما خواهد بود.
وی با بررسی وضعیت برخی از شرکت‌ها ادامه داد: ما چند شرکت همانند فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و .. در بازار بورس داریم که شرایط بازار را تعیین می‌کنند. بنابراین هنگامی که تحریم‌ها ادامه داشته باشد دلار افزایش قیمت را تجربه می‌کند و وقتی دلار گران شود به نفع این شرکت‌ها خواهد بود و در نتیجه ما شاهد رشد شاخص در کوتاه‌مدت هستیم.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اکنون شرکت‌های صادرات محور ما نگران افت قیمت دلار هستند چراکه در صورت کاهش قیمت دلار، ارزش سهام این شرکت‌ها نیز ریزش پیدا می‌کند.
سلامی اظهار کرد: بدون شک ادامه تحریم‌ها اقتصاد ایران را متضرر می‌کند اما در کوتاه‌مدت ادامه تحریم‌ها به نفع بورس‌بازان خواهد بود.
رشد شاخص به دنبال افزایش تورم
وی به بررسی رشدهای کم جان شاخص در ماه‌های اخیر پرداخت و در این خصوص ادامه داد: بورس در چند ماه گذشته افزایش ارزش برخی از سهم‌ها را شاهد بود، این افزایش به دلیل تورم و افزایش نرخ دلار است، وگرنه میزان تولید و وضعیت متغیرهای اقتصادی ما تغییری نداشته که بخواهیم تاثیر آن را در بازار سرمایه شاهد باشیم، بنابراین افزایش شاخص ناشی از تورم انتظاری و نرخ دلار بوده است.
این کارشناس اقتصادی وضعیت بورس در بلندمدت و رفع تحریم‌ها را بررسی کرد و گفت: باید تاکید کنم که اگر تحریم‌ها رفع شود در بلندمدت به نفع بسیاری از شرکت‌ها در بازار خواهد شد اما همانطور که گفتم با رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت بورس شاهد افت خواهد بود.
بورس تا پایان سال ۱۴۰۰
وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روند بازار سرمایه در ماه‌های آتی اشاره کرد و در این‌باره گفت: اینکه بورس در ماه‌های آتی چگونه خواهد بود بستگی به چند عامل دارد. اگر دلار به دلیل تحریم و تورم افرایشی باشد ارزش سهم برخی از شرکت‌ها بالا می‌رود و در آن شرایط می‌گویند که شاخص صعودی شده است. البته من معتقدم در آن شرایط وضعیت برخی از شرکت‌هایی که سکان بازار را در دست دارند خوب می‌شود نه کل بازار بورس.
وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد اکنون شرایط نه جنگی است و نه صلح، از سوی دیگر گفته می‌شود که برخی از منابع ارزی ایران آزاد خواهد شد، در این شرایط گمان می‌کنم تا پایان سال شاخص با چند درصد بالا و پایین نرخ فعلی را حفظ کند و ما شاهد نوسانات شدید نخواهیم بود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.