نرم افزارحسابداری صدگان

جلوگیری از کاهش نرخ مالیات بر شرکت‌ها در اجلاس G۲۰

0 507

حسابداراپ

رهبران گروه ۲۰ توافق بر سر حداقل مالیات شرکت‌ها را تایید کردند که می‌تواند دولت‌های ثروتمند را ثروتمندتر و کشورهای فقیر را رها کند.

پندار سیستم

به‌ گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان برای جلوگیری از کاهش نرخ مالیات بر شرکت‌ها از توافقی بر سر حداقل مالیات شرکت‌ها در جهان استقبال کرده‌اند، اما بدبینان استدلال می‌کنند که این امر تنها به سود کشورهایی خواهد بود که در حال حاضر وضعیت مالی خوبی دارند و ثروتمند هستند. به نقل از رویترز، در پیش نویس نتیجه گیری اجلاس دو روزه G۲۰ که در رم در حال برگزاری است، آمده: ما از OECD-G۲۰ درخواست داریم تا به سرعت، قوانین و ابزارهای چند جانبه براساس تغییر سود را همانطور که در برنامه اجرایی تفصیلی توافق شده، توسعه دهد، تا اطمینان حاصل شود که قوانین جدید در سطح جهانی در سال ۲۰۲۳، اجرایی خواهند شد.

 این اقدام حداقل مالیات ۱۵ درصد را برای شرکت های چندملیتی در سراسر جهان تعیین می کند که به گفته کارشناسان به دولت ها درآمد اضافی برای تأمین بودجه هزینه های اجتماعی می دهد. رهبران گروه ۲۰، حداقل مالیات را وسیله ای برای ثبات شرکت هایی می دانند که در سطح بین المللی فعالیت می کنند. این نرخ فقط برای شرکت هایی اعمال می شود که بیش از ۸۵۰ میلیون دلار درآمد سالانه دارند.

به گفته سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD)  که در ابتدا این اقدام را پیشنهاد کرد، انتظار می‌رود که هر سال حدود ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد مالیاتی جهانی کسب شود. این قرارداد مالیاتی هم شامل بازنگری در نحوه مالیات شرکت‌های چند ملیتی هنگام کسب سود در کشورهایی است که حضور فیزیکی ندارند. هدف از این بخش از قرارداد پرداختن به مالیات های ناکافی است که غول های فناوری ایالات متحده در کشورهای اروپایی علی رغم کسب سودهای کلان پرداخت می کنند.

این قرارداد پیشنهاد می کند که پرداخت بخشی از مالیات از ایالت هایی که شرکت در آن واقع است به کشورهایی که در آن فعالیت می کنند و سود می برند، منتقل شود. با این حال، بدبینان استدلال می کنند که ذی نفعان اصلی این مالیات و همچنین مجریان اصلی آن، کشورهای ثروتمند از جمله ایالات متحده هستند که مالیات شرکتی ثابت ۲۱ درصدی را دریافت می کند و قصد دارد آن را تا ۲۸ درصد افزایش دهد.

برخی می گویند که پس از اجرای این طرح، راه اندازی عملیات شرکت ها در ایالت هایی که نرخ مالیات پایین تر است، برای شرکت ها دشوارتر می شود. به عنوان مثال، ایرلند تنها ۱۲.۵ درصد دریافت می کند و سال ها با این طرح مخالف بوده است. با این حال، اوایل ماه جاری به همراه دو اقتصاد دیگر با مالیات پایین، یعنی مجارستان و استونی، تسلیم این توافق شد.

این پیشنهاد حدود یک دهه است که در حال انجام است. پیش از این در اوایل سال جاری توسط وزرای دارایی G۲۰ تایید شده بود، اما تایید رسمی آن توسط سران کشورها توسط کارشناسان به عنوان اهرمی تلقی می شود که به تبدیل این توافق به قانون واقعی کمک می کند. تا کنون، نزدیک به ۱۴۰ کشور که نماینده بیش از ۹۰ درصد از کل تولید اقتصاد جهانی هستند، این توافق را تایید کرده اند، حالا هر ایالت باید استانداردهای مالیاتی خود را در فرآیندی تنظیم کند که ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.