نرم افزارحسابداری صدگان

۶۳۲ دستگاه از اعلام حقوق خودداری کردند

0 977

حسابداراپ

بعد از گذشت چند سال از تکلیف قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر الزام دستگاه های اجرایی برای ثبت اطلاعات حقوق کارکنان در سامانه “ثبت حقوق و مزایا” در حالی دوره پایانی برنامه در حال طی شدن است که گزارش های رسمی نشان می دهد هنوز حدود ۶۳۲ دستگاه اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند.

پندار سیستم

به گزارش ایسنا، بعد از جریان فیش های نجومی و حواشی که در رابطه با حقوق وجود داشت، در قانون برنامه ششم توسعه مصوب شد که دولت سامانه ای ایجاد کرده و دستگاه های اجرایی مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اطلاعات حقوقی کارکنان خود را در سامانه بارگذاری و شفاف سازی کنند.

براین اساس در سال ابتدایی اجرای برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶) بود سازمان اداری و استخدامی نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا  اقدام کرد و در ابتدای سال ۱۳۹۷ بود که این سازمان از امکان ورود دستگاه های اجرایی مشمول قانون برای وارد کردن اطلاعات حقوقی کارکنان خبر داد.

اما آنچه که در اواخر سال ۱۳۹۷ از سوی انصاری- رئیس سابق سازمان اداری و استخدامی -اعلام شد نشان داد  ۳۹۴۶دستگاه باید اطلاعات خود را در سامانه حقوق و دستمزد ثبت کنند اما تا آن زمان بیش از ۲۲۰۰ دستگاه در این رابطه اقدامی نکرده بودند.

این درحالی بود که گفته می شد دستگاه های دولتی عموما ورود کرده و دستگاه های مربوط به مجلس، قوه قضاییه و نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری هنوز نسبت به ورود اطلاعات اقدام نکرده بودند.

به هر صورت در اواخر مردادماه سال ۱۳۹۸ بود که هیات دولت درجلسه خود عملکرد دستگاه ها در ورود اطلاعات حقوقی کارکنان به سامانه حقوق و دستمزد را مورد بررسی قرار داده و طی یک فرصت حدود یک ماهه تمامی دستگاه ها را مکلف به ورود اطلاعات و یا برطرف کردن نقص اطلاعاتی کرد.

بعد از آن دیگر هیچ گزارشی دررابطه با وضعیت حقوق و دستمزد اعلام نشد تا این که گزارش اخیر دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ نشان می دهد که تعداد زیادی از دستگاه های اجرایی اطلاعات خود را در سامانه ثبت و حقوق و مزایا ثبت یا بروزرسانی نکردهاند، ‌ این درحالی است که درچند سال اخیر و حتی امسال  با توجه به اهمیت موضوع شفاف سازی حقوق کارکنان، در قانون بودجه موضوع سطح اطلاعات کارکنان در سامانه های مربوطه مورد تاکید بوده است.

در تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون ششم توسعه مکلف شدند اطلاعات کارکنان رسمی، پیمانی و قرار داد کار معین، کارگری و کارکنان حوزه سلامت براساس قانون تعیین شده را تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ در سامانه کارمند ایران و سامانه ثبت حقوق و مزایا ثبت یا بروزرسانی کنند.

از سویی تاکید شد که از تیرماه (۱۳۹۹) تخصیص و اعتبار حقوق کارکنان رسمی، پیمانی و قرار دادی دارای شناسه دستگاه اجرایی، صرفا براساس اطلاعات سامانه کارمند ایران صورت بگیرد. همچنین هرگونه پرداخت مستقیم و مستمر به کلیه کارکنان دستگاه های اجرایی از محل اعتبارات هزینه ای و منابع عمومی و اختصاصی مشروط به ثبت اطلاعات آنها در سامانه کارمند ایران بود.

با این وجود براساس اعلام دیوان محاسبات در سال گذشته ۲۳۲ دستگاه اجرایی اطلاعات خود را در سامانه کارمند ایران ثبت کردند و در رابطه با سامانه ثبت و حقوق و مزایا ۶۳۲ دستگاه اجرایی اطلاعات خود را در سامانه ثبت و حقوق و مزایا ثبت و بروزرسانی نکرده اند.

با توجه به این که در سه سال گذشته شرط پرداخت حقوق و مزایا به نوعی وابسته به ثبت اطلاعات در سامانه های حقوقی بوده مشخص نیست این دستگاه هایی که هنوز اطلاعات خود را در سامانه های مربوطه ثبت نکرده اند برچه اساسی منابع دریافت و حقوق پرداخت کرده اند؟

جریان سامانه ثبت و حقوق و مزایا در چند سال اخیر شفاف نبوده و اطلاع رسانی مشخصی از سوی سازمان اداری و استخدامی انجام نشده است و انتظار می رود در دوره جدید در این رابطه شفاف سازی شود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.