نرم افزارحسابداری صدگان

رای «دیوان عدالت اداری» برای دائمی تلقی شدن قراردادهای کار در چه شرایطی نافذ است؟

0 901

حسابداراپ

مشاور روابط کار و مدیریت منابع انسانی در مورد رای جدید دیوان که تایید صریح یا ضمنی قرارداد کار را به شرط ذکر نشدن مدت در آن، دائمی تلقی کرده است، توضیحاتی را ارائه داد.

آرمین خوشوقتی (مشاور روابط کار و مدیریت منابع انسانی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در مورد رای اخیر هیات عمومی دیوان عدالت اداری، پیرامون دائمی محسوب شدن قراردادهای موقتی که برای مرتبه دوم به صورت ضمنی و به طور موقت تمدید شده‌اند اما بعد از انقضاء مدت قرارداد، به صورت صریح یا ضمنی «بدون ذکر مدت» تمدید می‌شوند، گفت: «این رای به شرطی نافذ است که مراجع حل اختلاف به نص قانون و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری پایبند باشند؛ نه اینکه قرائت سلیقه‌ای از آن ارائه کنند.»

پندار سیستم

وی افزود: «تا به حال در این مراجع، مرسوم بوده که اگر فردی سابقه‌ی اشتغالش در کارگاه کم بود، سابقه‌ی کار او را ملاک قرار می‌دادند؛ درحالیکه نه در قانون و نه در آراء اشاره و شرطی که مدت قرارداد یا مدت کارکرد کارگر چقدر باشد، وجود ندارد.»

این مشاور روابط کار، افزود: «البته در گذشته مشابه این رای صادر شده بود اما این رای هم شفافیت لازم را دارد. بر این اساس اگر قرارداد به صورت تایید ضمنی اتفاق بیفتد با توجه به مفهوم مخالف تبصره ۷ قانون کار، دائمی تلقی می‌شود. در نتیجه رای هیچ جای شک و شبهه باقی نمی‌گذارد و حجت را تمام کرده است.»

این مشاور روابط کار در مورد تفاوت این رای با دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری، گفت: «دادنامه ۱۷۹ ماده ۱۰ قانون را مورد اشاره قرار می‌دهد. بر اساس این ماده، اگر در قرارداد مدت ذکر شده باشد، موقت تلقی می‌شود؛ در نتیجه آن مفهومی که همکاران متبادر می‌کنند را برداشت نمی‌کنم.»

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.