نرم افزارحسابداری صدگان

راهنمای ثبت چک جدید در سامانه صیاد + آموزش تصویری

0 21,708

حسابداراپ

درمطلب  پیش رو سعی داریم تا با، نحوه گرفتن دست چک صیاد ، راههای استعلام چک صیادی و نحوه ثبت چک در سامانه صیاد را مورد بررسی قرار دهیم و به طور جامع با هریک از مباحث مذکور بپردازیم.

در ابتدای لازم است تا با سامانه ی صیاد آشنا شویم ، بانک مرکزی در ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) را با هدف رفع مشکلات فعلی کاربری چک ها طراحی و رونمایی کرد. با به کارگیری سامانه ی صیاد، اندازه و فرمت برگ چک ها برای همه بانک‌ ها یکسان شده است و اطلاعات هویتی صاحب چک به ‌همراه شناسه استعلام در قالب یک بارکد دو بعدی روی چک درج می‌شود که وجود این امر امکان سوء استفاده‌های احتمالی از چک را بیش از پیش کاهش می‌ دهد. یکی از مهم ترین مشخصه های سامانه ی صیاد شماره ی اختصاصی است که بر روی هر برگ چک درج می ‌شود. با استفاده از این شناسه دریافت ‌کننده چک می‌تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند و در همان لحظه از سوء سابقه صاحب چک مطلع شود.

نحوه ی اخذ دست چک صیادی به طور خلاصه وار و ساده عبارت است از اینکه درخواست کننده  با مراجعه به شعبه بانک مورد نظر، ثبت اولیه درخواست صدور چک صیاد را انجام می دهد و درصورت تأیید درخواست توسط رییس شعبه، درخواست مورد نظر برای استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال می‌شود. چنانچه، درخواست‌دهنده از نظر بانک مرکزی، واجد شرایط دریافت چک صیاد باشد، درخواست مورد اشاره از سامانه صیاد به گروه صدور دسته چک به ‌منظور شخصی ‌سازی و چاپ چک ارسال می‌شود و دسته‌ چک جدید صادر می شود.

مسئله ی مهمی که حال باید بدان پرداخته شود نحوه ثبت چک در سامانه صیاد است. در این راستا تمام صادرکنندگان چک می‌توانند با مراجعه به اپلیکیشن های کاربردی موبایلی (که اسامی آن‌ها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) و همچنین از طریق درگاه ‌های نوین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) ، اطلاعات چک‌هایی که قصد صدور آن را دارند، در سامانه صیاد به ثبت برسانند.

پندار سیستم

از سوی دیگر دریافت‌کنندگان چک نیز در صورت ثبت چک از سوی صادرکننده آن، امکان استعلام چک ثبت شده مورد نظر به نفع خود را از طریق اپلیکیشن های موبایلی داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات مندرج در چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد، می‌توانند اطلاعات چک را تأیید یا رد کنند. همچنین دریافت‌کننده چک که خواهان انتقال چک به شخص ثالث است پس از تأیید چک، می تواند چک مذکور را به شخص ثالث انتقال دهد. فرایند انتقال چک در سامانه صیاد به صورت تصویری در سامانه ی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بارگذاری شده است که می توانید در اینجا مشاهده نمایید.

نحوه استعلام چک صیادی

الف: روش اول بدین صورت است که می توان قبل از دریافت چک شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک ‌های صیادی را به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی پیامک کرد. بدین وسیله می توان وضعیت اعتباری صادرکننده چک را  از نظر تعداد و مبلغ چک‌ های برگشتی ثبت ‌شده در سامانه بانک مرکزی مطلع شد.

ب: روش دوم بدین گونه است که می توان شناسه ۱۶ رقمی چک صیادی را در سامانه ی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وارد کرد و سپس با وارد کردن  کد اعتبارسنجی و کلیک بر روی کمه استعلام از وضعیت چک مطلع شد.

نکته ای که باید مد نظر قرار داد این است که هزینه استعلام چک‌های صیادی از سامانه بانک مرکزی ۳۵۰ تومان است که این میزان بابت کل فرایند استعلامی و تمامی پیام‌های پاسخ ارسال‌شده برای درخواست‌کننده استعلام می باشد. با هر شماره تلفن همراه می‌تواندر طول روز ۴ استعلام مربوط به چک ‌های صیادی را درخواست کرد.

 از سال ۱۴۰۰، دسته‌ چک‌ های جدید (صیاد ۲) منتشر و جایگزین دسته‌چک‌ های صیادی ۱ خواهند شد که امکان نظارت دائمی و برخط بر افراد پرخطر برای بانک مرکزی را بیش از پیش فراهم می کنند و ثبت این دسته از چک ها در سامانه ی صیاد الزامی است.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.