نرم افزارحسابداری صدگان

جدول افزایش حقوق کارمندان و درصد افزایش حقوق ها

0 2,040

حسابداراپ

درحالی که بر اساس فرمول افزایش حقوق مجلس شورای اسلامی سقف رشد حقوق‌ها در سال آینده ۲.۵میلیون تومان است، برخی نجومی‌بگیران نسبت به این مصوبه معترض شده‌اند.

 در لایحه اولیه بودجه که نیمه آذر ماه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد افزایش ۲۵درصدی حقوق برای تمامی حقوق‌بگیران لحاظ شده بود. در مرحله اول کمیسیون تلفیق نیز همین فرمول افزایش حقوق را تأیید کرد.
اما در مرحله بعد و پس از رد کلیات لایحه در صحن علنی مجلس باز هم دولت بر فرمول خود یعنی افزایش ۲۵درصدی حقوقها تأکید کرد، در این مقطع با مطرح شدن پیشنهاد جدید در صحن علنی مجلس، کمیسیون تلفیق از یک فرمول جدید برای افزایش حقوق کارمندان دولت و دستگاههای عمومی رونمایی کرد.
بر این اساس سقف ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی برای افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد که براساس آن حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان بعد از افزایش ۲۵درصدی نباید بیشتر از ۲.۵ میلیون تومان به آنها اضافه شود.
به‌موجب مصوبه کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس، ۲۵ درصد افزایش حقوق مشروط به این است که میزان افزایش حقوق هیچ شخصی نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۲۵ میلیون ریال بیشتر نشود.

پندار سیستم

گفتنی است، کمیسیون تلفیق برای کاهش نابرابری دستمزد کارکنان دولت گام بلندی برداشت، اول اینکه کاهش سقف مجموع دریافتی از ۲۱ به ۱۵ برابر حداقل حقوق نکته دوم نیز محدود شدن رشد ۲۵درصدی حقوق‌ها به زیر ۱۰میلیون تومان و پلکان معکوس برای حقوق‌های بالاتر بود، در نهایت این فرمول در صحن علنی مجلس تصویب شد.
اما درحالی که بر اساس فرمول افزایش حقوق مجلس سقف رشد حقوقها ۲.۵ میلیون تومان است برخی نجومی‌بگیران نسبت به این مصوبه مجلس معترض شده‌اند.
همان‌طور که در جدول زیر قابل مشاهده است مجلس شورای اسلامی عملاً افزایش حقوق پلکانی را برای مدل افزایش حقوق سال آتی لحاظ کرده است، یعنی افراد و کارکنانی که دریافتی پایین‌تری دارند از افزایش بیشتری بهره‌مند می‌شوند ولی در آن سمت کارمندانی که حقوقهای بسیار بالا و چند ده میلیونی دریافت می‌کنند افزایش دریافتی کمتری خواهند داشت.
پایه حقوق درصد افزایش میزان حقوق جدید  میزان افزایش (تومان)
۵۰۰۰۰۰۰ ۲۵ ۶۲۵۰۰۰۰ ۱.۲۵۰.۰۰۰
۷۰۰۰۰۰۰ ۲۵ ۸۷۵۰۰۰۰ ۱.۷۵۰۰۰۰
۸۰۰۰۰۰۰ ۲۵ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ۲.۰۰۰۰۰۰
۹۰۰۰۰۰۰ ۲۵ ۱۱۲۵۰۰۰۰ ۲.۲۵۰۰۰۰
۱۰۰۰۰۰۰۰ ۲۵ ۱۲۵۰۰۰۰۰ ۲.۵۰۰۰۰۰
۱۱۰۰۰۰۰۰ ۲۲.۷ ۱۳۵۰۰۰۰۰ ۲.۵۰۰۰۰۰
۱۲۰۰۰۰۰۰ ۲۰.۸ ۱۴۵۰۰۰۰۰ ۲.۵۰۰۰۰۰
۱۵۰۰۰۰۰۰ ۱۶.۶ ۱۷۵۰۰۰۰۰ ۲.۵۰۰۰۰۰
۲۰۰۰۰۰۰۰ ۱۲.۵ ۲۲۵۰۰۰۰۰ ۲.۵۰۰۰۰۰
۳۰۰۰۰۰۰۰ ۸.۳ ۳۲۵۰۰۰۰۰ ۲.۵۰۰۰۰۰
به‌نظر می‌رسد این مدل افزایش حقوق باعث بالا گرفتن اعتراض برخی نجومی‌بگیران شده است اما در عمل همان‌طور که در جدول مشخص است عملاً از یک شیوه عادلانه برای افزایش حقوق استفاده شده است.
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.