نرم افزارحسابداری صدگان

مجلس بر یخچال و ساعت و کت ‌و شلوار لوکس هم مالیات ببندد.

0 832

حسابداراپ

مالیات میزانی از درآمد حاصل از کار یا سرمایه یا زمین است که شهروندان یک کشور به دولت‌های مستقر پرداخت می‌کنند تا با این منابع هزینه‌های اداره کشور تامین شود.

به گزارش دیده بان ایران؛ در کشورهایی که نهادهای دموکراسی در آنها ریشه‌دار است و نهادهای مدنی مثل رسانه‌های آزاد و نیز نهادهای کارفرمایی و نهادهای دیگر غیردولتی قدرتی همسنگ قدرت نهاد دولت دارند، بیشترین محل منازعه بر سر این است که دولت‌ها با کدام کارآمدی باید از شهروندان مالیات بگیرند و این نهادهای مدنی بر هر واحد خرج از مالیات داده شده نظارت کافی دارند.

هر حزبی که در دوره انتخابات برنامه مالیاتی کارآمدتری شامل دریافت کمتر و هزینه‌کرد بهینه ارائه دهد، شانس رای‌آوری بیشتری دارد. در کشورهایی نیز سهم مالیات از درآمدها به نسبت بالاست و به همان نسبت ارائه خدمات عمومی در دوران زندگی مثل حمل‌ونقل عمومی، آموزش و بهداشت ارزان و کارآمد و نیز پرداخت‌های درمانی و تامین اجتماعی دوران بازنشستگی بالاتر است.

در کشورهای فاقد این سنت‌ها اما شهروندان هرگز نمی‌دانند محل هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی آنها کجاست و نهادهای مدنی حتی رسانه‌ها نیرویی مناسب برای نظارت موثر واقعی بر محل درآمد مالیات‌های دریافت‌شده از شهروندان ندارند. احزاب و جمعیت‌های سیاسی ایرانی نیز همیشه به صورت جبهه‌ای وارد مبارزه برای کسب قدرت شده و اصولا مالیات در برنامه‌های آنها جایی ندارد.

پندار سیستم

در دو، سه سال تازه‌سپری‌شده که درآمد نفت از سفره دولت برچیده شده و کف‌گیر در‌آمدی دولت به ته دیگ خورده دولت و حالا مجلس یازدهم یادشان افتاده است که باید درآمد مالیاتی را جایگزین درآمد از دست رفته کنند.

بر همین اساس است که کمیسیون تلفیق مجلس سه نوع درآمد از محل مالیات‌های تازه را بر شهروندان در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده است: نخست افزایش درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش‌افزوده از محل مبارزه با فرار مالیاتی، دوم افزایش درآمد دولت از محل مالیات بر خودروهای لوکس و مالیات بر خانه‌های خالی و سوم افزایش تعرفه بر واردات گوشی‌های لوکس. باید به برادران و خواهران انقلابی مجلس یادآور شد ثروتمندان یک بار به درآمد به دست آمده از محل کارخانه‌داری، تجارت، بانکداری یا باغداری و دامداری بزرگ خود مالیات پرداخت می‌کنند و شما می‌توانید این میزان مالیات بر در‌آمد را افزایش دهید اما دریافت مالیات بر خرید اتومبیل و موبایل لوکس واقعا یک اختراع بی‌سابقه است.

آیا ثروتمندان ساعت معمولی می‌بندند؟ آیا آنها یخچال و فریزر غیرلوکس مصرف می‌کنند؟ آیا ثروتمندان می‌روند خیابان ناصرخسرو کت‌وشلوار می‌خرند یا بهترین برندهای دنیا را استفاده می‌کنند؟ بدیهی است پاسخ به همه این پرسش‌ها منفی است. در این صورت مجلس محترم بهتر نیست بر این کالاهای لوکس نیز مالیات ببندد و درآمد بیشتری برای هزینه‌های غیرضروری در کشور به دست دولت بدهد؟ جان لاک نامدار می‌گوید جان و مال در عرض هم هستند و هر کدام برای انسان شریف و عزیز است.

این نوع مالیات ‌ستانی بدیع و تازه جان ‌ستانی از ثروتمندان و کار‌آفرینان است و به دخالت تمام‌عیار دولت منجر می‌شود. دولت حق ندارد به هیچ صورت جز مالیات بر در‌آمد، هیچ مالیات دیگری بدون رضایت شهروندان وضع کند به ویژه آنکه هزینه‌هایی در بودجه دیده شده که محل پرداخت آن از جیب شهروندان چه دارا و چه ندار، مقبولیت ندارد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.