نرم افزارحسابداری صدگان

متر و معیار خرید سهام

0 950

حسابداراپ

قیمت سهام در بازار سرمایه مانند بازار‌های دیگر بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

با افزایش تقاضا، فروشندگان سهام خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌گذارند و در صورت افزایش عرضه، خریداران به همان نسبت قیمت‌های پایین‌تری را برای خرید سهام پیشنهاد می‌کنند.

اما در همین حال توجه به فاکتور‌های ارزندگی سهام برای خرید لازم و ضروری است. به ویژه سهامدارانی که در روز‌های منفی بازار و پس از ۶ ماه اصلاح فرسایشی قصد خرید دارند باید به این فاکتور‌ها توجه بیشتری کنند. نرخ دلار، قیمت‌های جهانی، نرخ سود بانکی، تورم و نقدینگی فاکتور‌هایی است که کارشناسان تاکید دارند سرمایه‌گذاران برای انتخاب سهام خود باید به آن‌ها توجه کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ به این ترتیب که هر شرکت و صنعتی را بر مبنای این فاکتور‌ها مورد بررسی بنیادی قرار دهند. در همین حال برخی کارشناسان نیز به سهامدارانی که در شرایط فعلی تصمیم به خرید سهام در بازار سرمایه دارند توصیه می‌کنند این نکته را فراموش نکنند که ممکن است روز‌های منفی مدت‌ها ادامه داشته باشد بنابراین نگاهشان بلندمدت باشد.

پندار سیستم

بلاتکلیفی بازار

احمد مهجوری نگاه تحلیل دیگری دارد. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است «ارزندگی یک سهم چند شاخص دارد که سودآوری، نوع تولید و حاشیه سود جز این شاخص‌هاست». او با بیان اینکه «جا برای ریزش شاخص هنوز هست، ولی این ریزش زیاد نخواهد بود» می‌گوید: به عقیده من شاخص از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پایین‌تر نمی‌آید. البته بنده جزو کسانی بودم که پیش‌بینی کردم شاخص تا عید به ۲ میلیون برسد، ولی همه آن پارامتر‌ها تحقق پیدا نکرد.

بازار حجمی ندارد و عرضه جدید هم وارد بازار نمی‌شود اگر هم باشد شرکت‌های خیلی کوچک است که وقتی عرضه می‌کنند به هر سهامدار ۷ تا سهم می‌رسد که خیلی فایده‌ای ندارد. در همین حال متاسفانه دخالت‌های ناصوابی از بیرون بر بورس اعمال می‌شود، ولی با همه این‌ها به نظر نمی‌رسد شاخص از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پایین‌تر بیاید.

مهجوری یادآور می‌شود: الان نگرانی‌ای که وجود دارد این است که با این قیمت‌ها در مجامع سال آتی قرار است چه اتفاقی بیفتد. اگر نگاهی به قیمت‌های سهام داشته باشیم می‌بینیم که همه قیمت‌ها پر است؛ آن هم با EPS‌های نه چندان مطلوب؛ بنابراین اینکه برای بازار چه اتفاقی می‌افتد معلوم نیست.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.