نرم افزارحسابداری صدگان

ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی

2 10,479

حسابداراپ

یکی از اقدامات مهم در خصوص مدرن سازی نظام مالیاتی، اجرای طرح جامع مالیاتی است که با تکیه بر آن، خدمات مالیاتی به صورت الکترونیکی به مودیان ارائه می‌شود. پروژه ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی از تازه‌ترین اقدامات سازمان است که به منظور توسعه دولت الکترونیک و پیشبرد اهداف و برنامه‌های سازمان در حوزه مکانیزاسیون فرایندها، تسهیل در فرآیند مالیات ستانی و کاهش رفت وآمد مودیان به ادارات مالیاتی اجرایی شده است.
بر این اساس سازمان امور مالیاتی کشور، با استناد به قانون مالیاتهای مستقیم و سایر قوانین مربوط، سازوکارهای ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی را به اجرا درآورده است . با این روش، شکل و فرآیند ابلاغ از حالت سنتی(کاغذی)به صورت جدید (الکترونیکی) تغییر یافته و به جای تشریفات اداری حضوری ابلاغ ، فرایند ابلاغ بصورت فنی (سامانه های مالیاتی) به اجرا در می آید. با اجرای طرح جامع مالیاتی، کلیه مراحل پرونده های مالیاتی از ابلاغ اوراق مالیاتی تا پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
پیش از این ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت فیزیکی و با مراجعه به محل کسب و یا اقامتگاه قانونی شخص انجام می‌شد که در این شیوه گاهی به دلیل نبود مودی در محل، مشکلاتی برای مودیان و سازمان امور مالیاتی به وجود می‌آمدو مودی نیز گاهی مجبور می‌شد به منظور پیگیری وضعیت ابلاغ اوراق مالیاتی به ادارات مالیاتی مراجعه کند که این امر زمینه ترددهای غیرضروری به ادارات را به وجود می‌آورد.
از این پس مودیان مالیاتی می توانند برگ تشخیص مالیات و تمامی اوراق قطعی مالیات خود را با مراجعه به حساب کاربری در سامانه امورمالیاتی و فعال نمودن ابلاغ الکترونیک مشاهده نمایند.مودیان مالیاتی می توانند با مراجعه به سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیاتی به نشان tax.gov.ir اقدام به ثبت نام و ورود به حساب کاربری خود نموده و در خواست فعالسازی نمایند وچنانچه ظرف دو هفته از تاریخ بارگذاری اوراق مالیاتی در سامانه ابلاغ، اوراق مذکور را مشاهده نمایند ، تاریخ مشاهده به عنوان تاریخ ابلاغ فیزیکی محسوب می گردد و این تاریخ ملاک محاسبه مواعد قانونی دیگر(از قبیل مهلت اعتراض و …) خواهد بود.

پندار سیستم

منبع:سازمان امورمالیاتی

محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. محمدخانی می گوید

    سلام.
    اینکه نوشتید «ظرف دو هفته از تاریخ بارگذاری اوراق مالیاتی در سامانه ابلاغ، اوراق مذکور را مشاهده نمایند ، تاریخ مشاهده به عنوان تاریخ ابلاغ فیزیکی محسوب می گردد و این تاریخ ملاک محاسبه مواعد قانونی دیگر(از قبیل مهلت اعتراض و …) خواهد بود.»
    منظورتان چیست؟
    اگر مودی مراجعه نکند و مشاهده نکند، تاریخ ابلاغ چه زمانی محسوب می شود؟
    تاریخ ابلاغ شما گفتید تاریخ مشاهده است. تاریخ ارسال نیست؟ چون مثلا در ثنا (ابلاغ الکترونیک قضایی» تاریخ ارسال، تاریخ ابلاغ است!

  2. نظری می گوید

    با سلام من الان ابلاغ الکترونیک را مشاهده کردم تا چه زمانی میتونم اعتراض کنم هر چی گشتم اعتراض الکترونیکی پیدا نکردم. لطفا راهنمایی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.