نرم افزارحسابداری صدگان

دلیل ریزش‌های سنگین بورس چیست؟

0 1,176

حسابداراپ

شاخص كل بورس روز گذشته ريزش حدود ۵۵ هزار واحدي داشت و به يك ميليون و ۵۱۵ هزار واحد رسيد. اين افت حدود ۲.۶۹ درصد از ارزش بازار سرمايه را به خود اختصاص داده بود. با وجود اينكه بيش از دو ماه از تصاحب قله دو ميليون واحدي شاخص كل مي‌گذرد اما بورس ديگر نتوانست جايگاه قبلي‌اش را باز پس بگيرد و همچنان در فاصله بين ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحدي از قله رواني است
همين امر عاملي بود براي انتقال يك درصد از منابع صندوق توسعه ملي به بازار سرمايه براي جلوگيري از نوسان‌ها و افت‌هاي آتي. با وجود مخالفت‌ها و بيم از نتيجه اين عمل همچنان اين انتقال صورت نگرفته اما مسوولان بازار سرمايه بر نهايي شدن اين انتقال تاكيد دارند.

شروع سرمايه‌گذاري بانك‌ها در بورس؟
پس از انتقال يك درصد از سهم صندوق توسعه به بورس براي بهبود شاخص‌ها، خبرهايي نيز مبني بر آزاد شدن سرمايه‌گذاري بانك‌ها در بورس منتشر شد. هر چند تاكنون از اين سرمايه‌گذاري حرفي در محافل گفته نشده اما با اعلام سازمان بورس قرار است بانك‌ها از امروز در بورس سرمايه‌گذاري ‌كنند.

اين خبر در نهايت به بي‌اعتمادي مردم نسبت به تصميم‌هاي دولت براي بهبود وضعيت بازار سرمايه دامن زد و به جاي اينكه سيگنال مثبتي براي افزايش شاخص باشد، آن را ۴۳ هزار واحد كاهش داد. فعالان بر اين باورند كه دولت برنامه‌اي براي عملكرد بازار سرمايه ندارد و مي‌خواهد آن را به هر ترتيبي مثبت نگه دارد. به اعتقاد كارشناسان خريد و فروش بانك‌ها در بازار سرمايه مي‌تواند با تورم همراه باشد و ثبت دارايي‌هاي پرريسك در ترازنامه بانك‌ها مشكلات پولي براي اقتصاد كشور ايجاد كند. علي صحرايي، مديرعامل بورس نيز در اظهارنظري گفت:« ورود بانك‌ها به بورس سرمايه‌گذاري بلندمدت نيست و آنها پس از خريد مي‌توانند هر زمان كه صلاح دانستند طي يك تا دو سال آينده بفروشند و جزو سرمايه‌گذاري به حساب نمي‌آيد.»

نوسان‌گيري روزانه، كاهش افت معاملات
چند روز پيش اخباري مبني بر ممنوعيت نوسان‌گيري روزانه منتشر شد كه به معناي «عدم امكان فروش سهام خريداري شده در يك روز» است. صحرايي معتقد است با اين كار «ثبات بيشتري به بازار برگردد و از هيجانات بازار كاسته شود.» زمان بازگشتن روال سابق به بورس و رفع ممنوعيت نوسان‌گيري روزانه مشخص نيست.

مديرعامل بورس در اين خصوص گفت:« اين تصميم كه تا زمان اطلاع بعدي ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبني بر كنترل شرايط غيرعادي و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمايه براي سرمايه‌گذاري واقعي بوده و چندان هم پيچيده نيست.» او از اين تصميم حمايت كرده و ادامه داد: «اصولا چرا فعال حقيقي يا حقوقي كه هنوز پولي پرداخت نكرده بايد قادر به فروش سهامي باشد كه در همان روز خريداري كرده است؟از سوي ديگر زماني كه ناشران يا بازارگردان‌ها مسووليت نقدشوندگي و اطمينان‌بخشي به بازار را به عهده مي‌گيرند نبايد با رفتار نوسان‌گيري و نا اطميناني روبه‌رو شوند.» با وجود اينكه مسوولان دولتي و مديران سازمان بورس تمام تلاش خود را براي بهبود وضعيت و جلوگيري از افت بيشتر شاخص در اين بازار مي‌كنند اما كارشناسان بازار سرمايه معتقدند اين اقدام مي‌تواند نقدينگي وارد شده به بازار سرمايه را به سرعت خارج كرده و به ساير بازارها ببرد. در اين صورت نوسان قيمتي بيشتر، دور از ذهن نخواهد بود.
با اين حال كارشناسان دلايل متعددي را براي ريزش مطرح مي‌كنند اما يكي از مهم‌ترين دلايل، عدم اعتماد مردم به بورس ارزيابي مي‌شود.برخي از آنها معتقدند مشكل اصلي بازار بي‌ارزش بودن بسياري از سهم‌هاي بازار بوده به نحوي كه سهامداران عمده حاضر نيستند از آن سهم حمايت كنند، سهم‌هايي كه در سال ۹۸بيش از ۳۰برابر شده و حال ديگر ارزش سرمايه‌گذاري ندارند، عده ديگري از كارشناسان مي‌گويند، مشكل اصلي بازار دخالت‌هاي دولت بوده و بازار راه خود را بالاخره پيدا خواهد كرد، تنيكاليست‌ها نيز معتقدند حداكثر ۱۴روز كاري براي رسيدن بورس به صعود باقي مانده است. دست آخر، اظهارنظرهايي وجود دارد كه مي‌گويد بي‌اعتمادي مردم به برنامه‌هاي اقتصادي دولت عامل ريزش بورس شده و بعد از رفع هيجان بازار به سمت مثبت بازخواهد گشت.

 

پندار سیستم

مرجع : روزنامه اعتماد
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.