نرم افزارحسابداری صدگان

حسابرسی داخلی و کاربردهای آن

0 2,206

حسابداراپ

توسعه اقتصادی و گسترش فعالیت شرکت ها، باعث شد تا نیاز به ارائه گزارش های دقیق مالی بیش از هر چیز در کسب و کارهای کوچک و بزرگ احساس شود. گزارش هایی که یک دید کلی از اتفاقات مالی، معاملات و دخل و خرج در هر بخش را به دقت نشان دهد.

این گزارش ها قبل از آنکه به توسعه هر  بخش کمک کند، توانست نقص ها و عملکرد افراد را به درستی به مدیران ارشد نشان دهد. به همین دلیل این روزها حسابرسی به یک بخش مهم در هر کسب و کاری تبدیل شده است. گسترش مفاهیم مالی در شرکت ها باعث شد، تا حسابرسی نیز به انواع مختلفی تقسیم شود تا دقت بالاتری داشته باشد. حسابرسی داخلی یکی از مهم ترین انواع حسابرسی است. در این مطلب همه چیز را درباره این مفهوم ارزشمند سازمانی به شما می گوییم.

تعریف حسابرسی داخلی؛ کلید بهبود فرایندهای مالی در سازمان

حسابرسی داخلی بیشتر از آنکه یک وظیفه عملیاتی باشد، جایگاهی مشاوره ای و همراهی در سازمان دارد. در حقیقت این شاخه از حسابرسی، بخش نظارت مالی در شرکت است که فرایندهای مالی را در همه بخش ها به طور ریزبینانه بررسی می کند.

حسابرسی داخلی را یک بخش بی طرف در شرکت می تواند با کمک اطلاعات به دست آمده از فرم ها و گزارشات مالی، راهکارهایی برای حل مشکلات یا بهبود وضعیت کلی سازمان ارائه دهد.

تفاوت حسابرسی داخلی و مستقل در چیست؟

مهم ترین تفاوت این دو مفهوم را می توان از نام آن ها فهمید. حسابرس مستقل در حقیقت فردی خارج از سازمان است و وظیفه دارد با توجه به قوانین و استانداردها، صورت های مالی را بررسی کند و وضعیت سازمان را به سهام داران و ذی نغعان ارائه دهد.

اما حسابرس داخلی فردی درون سازمان است که مهم ترین وظیفه او، کنترل ریسک مالی و ارائه ایده هایی برای بهبود عملکرد است. به عبارت دیگر گزارشاتی که از سمت حسابرس داخلی ارائه می شود، به طور مستقیم با توسعه کسب و کار در ارتباط است.

مهم ترین اهداف حسابرسی داخلی را بشناسید

حسابرسی داخلی یک واحد اختیاری در سازمان است. به همین دلیل ممکن است شرکت های کوچک و یا کسب و کارهایی که به تازگی در مسیر توسعه قرار گرفته اند، به وجود این جایگاه احساس نیاز نکنند.

اگر شما هم در یکی از این مسیرها هستید، پیشنهاد می کنیم که اهداف حسابرسی داخلی را بهتر بشناسید. چراکه وجود یک حسابرس داخلی که مفروضات بنیادی حسابداری را به خوبی بشناسد، در گام های شروع توسعه، کسب و کارتان را به کلی تغییر می دهد و با ارائه گزارشات کاربردی، شیب پیشرفت شما را چندبرابر می کند.

۱- بهبود فرایند نظارت در سازمان با سیستم کنترلی کارآمد

همانطور که گفتیم اصلی ترین ویژگی حسابرسی داخلی، نظارت بر واحدها و مشاوره است. حسابرسان داخلی می توانند برنامه هایی را برای هر واحد، در جهت رسیدن به اهداف سازمان طراحی کنند. این برنامه های مالی، کاملا در چارچوب قوانین سازمان است و هر چندوقت یک بار توسط مشاوران حسابرسی مورد بررسی قرار می گیرد. این روند منظم و هدفمند، می تواند به راهی برای رسیدن به اهداف بزرگ سازمان و شرکت ها تبدیل شود.

۲- حفاظت از دارایی ها و مدیریت بر فعالیت های نیروی انسانی

پندار سیستم

بخش حسابرسی داخلی، برای هر قسمت از سازمان برنامه مالی را تدوین می کند. این برنامه از طریق اطلاعات دقیق جمع آوری شده از فرم ها و گزارش ها تدوین شده و کاملا قابلیت اجرا دارد. به همین دلیل حسابرسی داخلی، اطلاعات کارآمدی از میزان درآمدها، هزینه ها و سرمایه سازمان دارد.

مدیران ارشد با کمک این اطلاعات و اهداف تعیین شده، می توانند عملکرد هر بخش و حتی هر فرد را به دقت بررسی کنند. این فرایند کمک می کند تا قبل از آنکه مشکل مالی بزرگی در سازمان به وجود آید، با کمک سیستم کنترلی حسابرسی داخلی، نقص اصلی به درستی شناسایی و رفع شود.

۳- بررسی صداقت گزارش های مالی شرکت؛ مهم ترین هدف حسابرسی داخلی

مهم ترین دغدغه مدیران و سرمایه گذاران در هر سازمان، دریافت اطلاعات درست و طبقه بندی شده از افراد ارشد در هر بخش است. حسابرسی داخلی وظیفه بررسی این اطلاعات و گزارش ها را در زمینه مالی به عهده دارد. چراکه تنها با کمک این اطلاعات صحیح است که می توان یک نقشه راه کارآمد برای آینده مالی یک کسب و کار ایجاد کرد.

۴-  شناسایی هدررفت منابع مالی؛ کدام بخش سازمان زیان ده است؟

وظیفه حسابرسی داخلی فقط به نظارت بر خدمات حسابداری و کنترل نیروهای انسانی محدود نمی شود. گاهی ممکن است که در یک سازمان، برنامه ناکارآمد و هزینه بری در حال اجرا باشد که مدیران شرکت از هدر رفت مالی و میزان زیان آن اطلاعی ندارند. حسابرسی داخلی این بخش های ضرر رسان را شناسایی می کند و برای اصلاح یا توقف آن ها، راهکارهایی را ارائه می دهد.

نظارت بر کدام گزارش ها از وظایف حسابرسی داخلی است؟

بخش های مالی یک شرکت (به ویژه کسب و کارهای بزرگ)، پیچیدگی ها و جزئیات بسیاری دارند. به همین دلیل حسابرس داخلی باید گزارشات کلی بخش های مختلف را بشناسد. این گزارشات عبارتند از:

  • سیستم های مالی و حسابداری (شامل کنترل و مدیریت بودجه، ارزیابی سرمایه، روش های پرداخت حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان و محاسبه سال مالی)
  • گزارش های عملیاتی (شامل کنترل داخلی منابعی چون دستمزدها، موجودی انبار، استخدام، ورود و خروج چک و اوراق بهادار و رسیدگی به تنخواه گردان ها)

ویژگی های حسابرس داخلی؛ چه کسی شایسته کنترل مالی واحدها است؟

حسابرس داخلی از طریق هیئت مدیره انتخاب می شود و در طول کار نیز زیر مجموعه ای از این بخش به حساب می آید. در حقیقت این فرد، مهم ترین اختیارات خود را از اعضای هیئت مدیره می گیرد و گزارش های مالی را به این گروه ارائه می دهد.

حسابرس داخلی، باید فن بیان قوی داشته باشد و بتواند به خوبی گزارشات مالی را به مدیران ارائه دهد. از طرفی این فرد نباید تحت نفوذ و تاثیر هیچ کدام از افراد سازمان در بخش های مختلف قرار گیرد. چراکه این تاثیرپذیری ممکن است بر روند گزارشات اثر گذار باشد و در نتیجه باعث ایجاد سوگیری در گزارش های مالی شود.

همچنین این فرد باید همه جزئیات حسابداری و قوانین مالی را بشناسد و توانایی مدیریت بحران و ارائه راه حل های استراتژیک را داشته باشد.

کاربرد نرم افزارها در حسابرسی داخلی؛ کاتالیزورهایی برای گزارش نویسی

بررسی گزارشات مالی و ایجاد یک گزارش مرجع در حسابرسی داخلی، به اطلاعات کامل و دقت بالا نیاز دارد. فراموش نکنید که بخش مهمی از اهداف سازمان، به این گزارشات وابسته است و هر اطلاعات نادرست می تواند در نهایت بر روند رشد شرکت اثر منفی داشته باشد. برای حل این مشکل، از سال ها قبل در کشورهای پیشرفته از نرم افزارهایی کمک می گرفتند تا اطلاعات را به صورت دقیق و طبقه بندی شده به دست بیاورند.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.