نرم افزارحسابداری صدگان

بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۵۱۰ مورخ ۹۹/۵/۱۱(مالیات مقطوع عملکرد ۱۳۹۸ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده (۱۰۰) اصلاحی مصوب ۹۴/۰۴/۳۱ قانون مالیات های مستقیم و با توجه به بند (ه) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۸)

0 23,512

حسابداراپ

توضیح سایت تازه های حسابداری:

– برای بند ۱۵ این دستورالعمل ، بخشنامه رفع ابهام صادر شده است . لطفا اینجا کلیک کنید.

– بخشنامه ۲۳۰/۲۱۸۵۵ مورخ ۹۹/۵/۲۲(بهره مندی صاحبان مشاغل شراکتی که طی سال ۹۸ شرکای آنها تغییر ننموده است) را اینجا ببینید.

– عبارت“و مودی در محل فعالیت جدید مشمول این دستورالعمل نخواهد بود” از بند ۸ این بخشنامه ابطال شد. لطفا اینجا کلیک کنید.


بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده (۱۰۰) اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ قانون مالیات های مستقیم و با توجه به بند (هـ) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و مصوبات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و به منظور تکریم مودیان، تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ برخی از صاحبان مشاغل( به استثنای صاحبان مشاغل گروه اول ماده (۲) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (۹۵) قانون فوق موضوع بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۴/۱۱۸ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۹)، مقرر می‌دارد:
الف – مشمولین تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات های مستقیم اصلاحیه مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱:
۱- تمامی صاحبان مشاغل گروه های دوم و سوم موضوع ماده (۲) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (۹۵) قانون فوق که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آن ها در سال ۱۳۹۸ حداکثر سی برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات های مستقیم (مبلغ ۹.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) بوده مشمول این دستورالعمل می باشند و در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۹( فرم مذکور در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده خواهد شد) از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات های مستقیم اصلاحیه مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می شوند.
۱-۱- صاحبان مشاغلی که بر مبنای موضوع فعالیت و یا استقرار محل فعالیت با دارا بودن مجوز فعالیت از مراجع ذی صلاح در عملکرد سال ۱۳۹۷ مشمول برخورداری از معافیت مالیاتی یا نرخ صفر مالیاتی بوده اند، مشروط به حفظ ضوابط معافیت یا نرخ صفر مالیاتی در طی سال ۱۳۹۸ ، می توانند از مزایای این دستورالعمل استفاده نموده و عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر موجب لغو معافیت آنها نخواهد شد. بدیهی است مفاد بندهای (۵) و (۶) این دستورالعمل برای این گونه مودیان نیز جاری بوده و در صورت خروج مودی از شمول مفاد تبصره ماده(۱۰۰) قانون مالیات های مستقیم، علاوه بر موارد مذکور در بندهای (۵) و(۶) این دستورالعمل، از هرگونه معافیت مالیاتی یا نرخ صفر مالیاتی محروم خواهند شد.
ب- نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن :
۲- مالیات صاحبان مشاغل بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۷ به شرح زیر به صورت مقطوع تعیین می‌شود:
۱-۲- صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی تا ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال، بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷
۲-۲- صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی از ۲۵.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ، با ۴% ( چهاردرصد) افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷
۳-۲- صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی از ۵۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، با ۸% ( هشت درصد) افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷
۴-۲- صاحبان مشاغل مالیاتی با میزان مالیات قطعی بیشتر از ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال با ۱۲% (دوازده درصد) افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷
تذکر: بندهای فوق مربوط به مودیانی می‌باشد که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۹۸ از مبلغ۹.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بیشتر نباشد.مودیانی که میزان فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۹۸ بیش از مبلغ مذکور می باشد، مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات متعلق با رعایت مقررات مربوط می باشند.
۳- صاحبان مشاغلی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، می‌بایست از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) از طریق پایگاه اینترنتی http://tax.gov.ir مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند.
۴- درخصوص صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک جا تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۹ نداشته باشند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا پنج ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود. عدم پرداخت به موقع مالیات و یا درصورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.
۵- هرگاه اسناد و مدارک مثبته ای به دست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و ارائه خدمات مودی درسال ۱۳۹۸ بیش از مبلغ ابرازی به عنوان فروش کالا و خدمات و سایر درآمدهای فرم موضوع بند (۳) این دستورالعمل بوده، مشروط به این که مجموع درآمد مودی از حدنصاب مقرر(۹.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) تجاوز ننماید، با رعایت مقررات بند(۱-۴) ماده (۴۱) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (۲۱۹) قانون مالیات های مستقیم نسبت به محاسبه و مطالبه مابه التفاوت مالیات متعلقه با رعایت مقررات اقدام خواهد شد.
۶- هرگاه اسناد و مدارک مثبته ای به دست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و ارائه خدمات مودی درسال ۱۳۹۸ بیش از مبلغ ۹.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بوده، مودی مذکورمشمول مفاد تبصره ماده(۱۰۰) قانون مالیات های مستقیم نبوده و علاوه بر محاسبه و مطالبه مالیات وفق مقررات ماده (۹۷) قانون مالیات های مستقیم، مشمول جرائم متعلقه به ویژه جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی وهمچنین عدم امکان استفاده از معافیت های قانونی از جمله معافیت موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات های مستقیم خواهد شد.
ج- سایر موارد :
۸- صاحبان مشاغل صدرالذکر که سال ۱۳۹۸ اولین سال فعالیت آنها بوده است، مشمول برخورداری از مفاد این دستورالعمل نخواهند بود و لذا مکلف به انجام تکالیف قانونی مقرر (از جمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر) می‌باشند.
۹- هرگونه تغییر محل فعالیت در سال ۱۳۹۸ نسبت به محل فعالیت در سال ۱۳۹۷ با عنایت به مفاد ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره (۳) ماده (۱۶۹) قانون مالیات¬های مستقیم مشمول ثبت‌نام جدید بوده و مودی در محل فعالیت جدید مشمول این دستورالعمل نخواهد بود ( به استثناء مشاغل موضوع آیین‌نامه مذکور که بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی‌صلاح بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند).
۱۰- آن دسته از صاحبان مشاغلی که مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ آنها حسب مورد با اعمال مقررات موضوع مواد (۱۳۷)، (۱۶۵) و(۱۷۲) قانون مالیات های مستقیم محاسبه شده و یا در طی سال ۱۳۹۷ به صورت کامل فعالیت نداشته اند، ابتدا باید مالیات سال ۱۳۹۷ آنها بدون رعایت موارد مذکور محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.
۱۱- مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ مودیان موضوع این دستورالعمل در صورتی که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۸ خود را در موعد مقرر قانونی تسلیم نمایند یا پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی نسبت به تسلیم فرم موضوع بند (۱) این دستورالعمل اقدام ننموده باشند(به عنوان آخرین اقدام مودی قبل از پایان مرداد سال ۱۳۹۹) و یا در مهلت مقرر فرم مربوط را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نکنند و یا متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد مواد (۱۳۷) ، (۱۶۵) و (۱۷۲) قانون مالیات های مستقیم درخصوص درآمد عملکرد سال ۱۳۹۸ خود هستند، از شمول این دستورالعمل خارج بوده و با رعایت مقررات مربوطه تعیین خواهد شد.
۱۲- کلیه خریداران سکه که در سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام نموده‌اند، مشمول مفاد این دستورالعمل نمی‌باشند. مودیان مذکور مکلف به رعایت تکالیف مقرر قانونی مربوط خواهند بود.
۱۳- آن دسته از صاحبان مشاغل موضوع بند (الف) این دستورالعمل که مالیات تشخیصی عملکرد سال ۱۳۹۷ آنان به قطعیت نرسیده است در صورت تکمیل و ارسال فرم مربوط با اعمال درصدهای تعیین شده مطابق بند (ب) این دستورالعمل به نسبت مالیات تشخیصی عملکرد سال ۱۳۹۷، مشمول این دستورالعمل خواهند بود. بدیهی است چنانچه مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ مودیان موضوع این بند در فرایند رسیدگی و دادرسی مالیاتی، کاهش یابد این امر تاثیری در میزان مالیات مقطوع پذیرفته شده عملکرد سال ۱۳۹۸ آنها نخواهد داشت.
۱۴- صاحبان مشاغلی که با توجه به میزان سوددهی فعالیت خود درخواست پرداخت مالیات بیش از مبالغ مندرج در بند (ب) این دستورالعمل را دارند می‌توانند نسبت به پرداخت اقدام نمایند و مبالغ مذکور در بند (ب) مانع از پرداخت مالیات بیشتر از مبالغ اعلام شده نمی‌باشد.
۱۵- نظر به اینکه صاحبان مشاغل و حرف پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در اجرای حکم بند(ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بخشنامه های صادره مرتبط با آن درسال ۱۳۹۸ ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان بانکی) شده اند، لذا آن دسته از صاحبان مشاغل و حرف مذکور که به تکالیف قانونی خود در موعد مقرر عمل ننموده اند(ثبت کارتخوان متصل به شبکه پرداخت بانکی کشور لغایت بهمن ماه ۱۳۹۸)، برای عملکرد سال ۱۳۹۸ مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به انجام تکالیف قانونی خود از جمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقررقانونی خواهند بود.
۱۶- میزان مالیات مقطوع پزشکانی که در عملکرد سال ۱۳۹۸ مشمول حکم بند (ک) تبصره(۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ بوده اند معادل مالیات تعیین شده به شرح بند (۲)این دستورالعمل یا مالیات مکسوره آنها، هرکدام که بیشتر باشد،تعیین می شود. .

 نکات مهم و با اهمیت دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ (توافق) 
 –  دستورالعمل صرفا برای گروههای دوم و سوم موضوع آیین نامه   ماده ۹۵    که  میزان مجموع فروش  کالا و خدمات آنها حداکثر تا سی برابر معافیت موضوع ماده ۸۴  و  به مبلغ  ۹۹۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال  میباشد   موضوعیت دارد.
   –  مشاغلی که اولین سال فعالیت آنها   عملکرد ۹۸باشد مشمول دستورالعمل نبوده و بایستی اظهارنامه تسلیم نمایند.
–  خریداران سکه در سال ۹۸ از بانک مرکزی مشمول مفاد این دستورالعمل نمی باشند.
 – پرداخت مالیات مقطوع با اقساط ۵ ماهه و به نسبت مساوی
 –   عدم بهره مندی از مفاد دستورالعمل برای مودیان با فروش کالا و خدمات بیش از ۹۹۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال  در سا ل   ۹۸

پندار سیستم

–  استفاده از مفاد دستورالعمل برای مودیان دارای برگ تشخیص قطعی نشده عملکرد ۹۷ با رعایت درصد های تعیین شده
–   شرط استفاده صاحبان  مشاغل پزشکی و پیرا پزشکی و داروسازی و دامپزشکی  صرفاً در صورت اجرای تبصره قانون بودجه نسبت به استفاده از پایانه فروشگاهی ( کارتخوان بانکی)   اقدام نموده اند.

خلاصه نکات مهم دستورالعمل تعیین مالیات مقطوع عملکردسال۹۸ برخی مشاغل موضوع تبصره ماده۱۰۰ق.م.م

 

 کدام مشاغل از افزایش مالیات معاف شدند؟ 

بر اساس بند ب این بخشنامه، صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی تا ۲۵ میلیون ریال بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۹۷
صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی از ۲۵ میلیون و یک ریال تا ۵۰ میلیون ریال با ۴ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۹۷
صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی از ۵۰ میلیون و یک ریال تا صد میلیون ریال با هشت درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۹۷
صاحبان مشاغل مالیاتی با میزان مالیات قطعی بیشتر از ۱۰۰ میلیون ریال با ۱۲ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۹۷  ،مالیات پرداخت می کنند.
بندهای فوق مربوط به مودیان است که مجموعه فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۹۸ از مبلغ ۹۹۰ میلیون تومان بیشتر نباشد.
 یادآوری مالیاتی برای صاحبان مشاغل 
مودیانی که میزان فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۹۸ بیش از ۹۹۰ میلیون تومان باشد ، از شمول دستورالعمل مورخ ۱۱/ ۵/ ۹۹ تعیین مالیات مقطوع خارج می باشند و مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات متعلق با رعایت مقررات مربوط می باشند.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.