نرم افزارحسابداری صدگان

تشریح بخشنامه ۱۱ جدید درآمد تامین اجتماعی

6 8,410

حسابداراپ

با ابلاغ بخشنامه ۱۱ جدید درآمد به شماره ۱۰۰۰/۹۹/۴۱۹۵ مورخ ۹۹/۵/۱۵ ، سازمان تامین اجتماعی رسما پاداش افزایش بهره وری و پاداش تولید را از شمول کسور تامین اجتماعی معاف شناخت.

برابر قانون تامین اجتماعی کارفرما مکلف است صورت مزد یا حقوق بیمه شدگان را به ترتیبى که در آیین نامه طرز تنظیم و ارسال صورت مزد که به تصویب شوراى عـالى سـازمان تامین اجتماعی خواهد رسید به سازمان تامین اجتماعی تسلیم نماید ، شورای عالی تامین اجتماعی نیز مقرر کرده است مزایای نقدی غیر مشمول حق بیمه عبارت است از: بازخرید ایام مرخصی کمک عائله مندی طبق قانون (ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی)، هزینه سفر و فوق‎العاده ماموریت، عیدی، کمک هزینه مسکن و خواربار در ایام بیماری، حق شیر، پاداش و نهضت سوادآموزی، حق التضمین (کسر صندوق) خسارت اخراج و مزایای پایان کار و پاداش افزایش تولید، سایر مزایای نقدی که تحت هر عنوان به بیمه شدگان پرداخت می‎گردد، مشمول کسر حق بیمه خواهد بود .
بنابراین شورای عالی تامین اجتماعی ( به عنوان عالی ترین رکن تشکیلاتی سازمان تامین اجتماعی ) براساس اختیارات ناشی از اساسنامه سازمان تامین اجتماعی مبادرت به تصویب آیین‎نامه موصوف نموده و با توجه به اصلاحیه مذکور از اول خرداد ماه سال ۱۳۷۲ مزایائی که بابت پاداش افزایش تولید به بیمه شدگان پرداخت میگردد مشمول کسر حق بیمه نمی باشد .

پندار سیستم

لازم به ذکر است که به موجب ماده ۴۷ قانون کار : به منظور ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر و کیفیت بهتر و تقلیل ضایعات و افزایش علاقه مندی و بالا بردن سطح درآمد کارگران ، طرفین قرارداد دریافت و پرداخت پاداش افزایش تولید را مطابق آیین نامه ای که به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی تعیین می شود منعقد می نمایند .
بر همین اساس در تاریخ ۱۵ مردادماه سال جاری ، سازمان تامین اجتماعی رسما پاداش افزایش بهره تولید و بهره وری را در زمره اقلام معاف از شمول کسور تامین اجتماعی قرار داد .
لازم به ذکر است که سازمان تامین اجتماعی از بهمن ماه ۱۳۹۴ ، با صدور بخشنامه ۱۱.۳ درآمد ، اشتباها پاداش افزایش بهره وری و تولید را از شمول معافیت های بیمه ای خارج نموده بود که هرچند در حسابرسی های تامین اجتماعی قابل توجیه بود اما در برخی از موارد موجب ایجاد زحمت برای کارفرمایان می شد .
محل تبلیغ شما

6 نظرات
  1. شش می گوید

    فریب ظاهر این بخشنامه ها را نخورید. عملا دیگر همه پرداختهای غیر مستمر مثل پاداش مشمول کسر حق بیمه است.کسانی که ذیل آیین نامه ماده ۴۷ نیز قرار بگیرند بسیار به سختی و به ندرت بتوانند از این مزایا استفاده کنند.
    وجود یک رخنه کوچک موجب سوتفسیر و اجرا می شود.
    ببینید در عمل و بر اساس همین بخشنامه مساله حسابرسی از سال آخر چگونه در حال تفسیر و اجراست. با یک بخشنامه غیر علنی “شرکتهای مجری قرارداد” حسابرسی ده ساله می شوند! و همه هم مجری قرارداد هستند.

  2. منصور می گوید

    سازمان مواردی را معاف میکنه بعد طی بخشنامه داخلی اونها رو مشمول حساب میکنه. سال بعد میان همونا رو مشمول میکنن. جالب اینکه بخشنامه های داخلی خود موسسه حسابرسی و سازمان در اختیار کسی هم قرار نمیگیره. خدا پدر اداره دارایی رو بیامرزه که همه رو روی سایت میذاره و رویه ثابتی داره. خون مردم رو تو شیشه کرده سازمان تامین اجتماعی. کاملا رسیدگی حسابرسی سلیقه ای انجام میشه. نامه میزنیم به شعبه که این قرارداد مشمول یا خیر بعد جواب میده چون کار شخصا انجام شده و دستوری نیست معاف. بعد حسابرسی همونا رو مشمول ۳۰% میکنه. هیچکدوم هم سابقه بیمه برا کسی رد نمیشه. فقط پول تو جیب سازمان میره

  3. مدیر سایت می گوید

    حرف حقی زدید.

  4. رسول می گوید

    با این اقدام ، ما کارگرانی که در شرف بازنشستگی هستیم متمحل زیان خواهیم شد . دلمان خوش بود پس از بازنشستگی یک حقوق بخور و نمیر می گیریم حال با این اقدام مجبوریم تا زمان مرگ کار کنیم

  5. احمد می گوید

    دوستان توجه داشته باشد پاداش افزایش تولید به شرطی که تاییدیه اداره کار رو داشته باشه ، غیر مشمول میشه ، خیلی از شرکت ها رفتن و تاییدیه رو گرفتن ، البته حتی بگم تعدادی از شرکتها هستند که کلا خبر ندارن پاداش افزایش تولید مشمول بیمه هست و حتی خبر ندارن که با تاییدیه اداره کار مشکل حل میشه ، انتظار می‌ره مجموعه حسابداری اطلاعات به روزتری داشته باشند ،،

  6. نوری می گوید

    با سلام بنده از کارکنان بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستم .متاسفانه هیچ مبنای شرعی و قانونی برای وصول حق بیمه خارج از لیست های ارسالی برای کارفرمایان برای من که سی سال در آن سازمان وبخش وصول مطالبات شاغل بوده ام ومتصور نیست .اما کارفرمایان علیرغم داشتن اتحادیه و اطاق بازرگانی و تشکیلات کارفرمایی فاقد نظام تصمیم گیری در مقابل سازمان تامین اجتماعی هستند.و صرفا با داشتن وکلائی که نسببت به ماهیت قانون اشراف ندارند درمقابل اقدمات اجرایی سازمان کت بسته هستند لذا برای مواجهه با عملکرد سازمان باید یک تشکیلات حقوقی کارآمد داشته باشید.تا با زبان تامین اجتماعی با مراجع بالا دست حرف بزند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.