نرم افزارحسابداری صدگان

رشد شاخص عامل تورم نیست، محصول تورم است

0 921

حسابداراپ

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل رشد شاخص، افزایش حجم نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه است و مردم به دنبال فرصت سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول در برابر تورم بودند.

پندار سیستم

به گزارش ایلنا، سعید اسلامی درباره اثرگذاری رشد بازار سرمایه بر نرخ تورم اظهار داشت: معتقدم از آنجایی که انتظارات تورمی در جامعه شکل گرفته، رشد شاخص بازار سرمایه علاوه بر تمام حمایت‌هایی که از این بازار شد، محصول انتظارات تورمی است نه اینکه رشد شاخص خود عامل تورم باشد.

انتظارات تورمی

وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه، نگران این حجم از رشد شاخص و ورود پول به بازار سرمایه هستند، ادامه داد: با توجه به انتظارات تورمی که در جامعه وجود دارد، سیاست‌گذار باید به شدت نگران باشد چراکه مردم امروز انتظار تورمی بسیار بالایی دارند و سیاست‌های دولت هم در جهت جمع‌آوری نقدینگی چندان موفق نبوده است.

رونق بازار سرمایه

اسلامی با تاکید بر اینکه معتقدم رونق بازار سرمایه به عنوان ضربه‌گیری برای افزایش نرخ تورم عمل کرد، گفت: بخش بزرگی از نقدینگی از حساب‌های بانکی به جای اینکه وارد سایر بازارهای دارایی شود، به سمت بازار سرمایه هدایت شد بنابراین حداقل در کوتاه‌مدت به سیاست‌گذار فرصتی داد تا بتواند برای کنترل تورم، تصمیم‌گیری کند.

رشد ارزش سهام شرکت‌ها

وی با اشاره به علت رشد ارزش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه اظهار داشت: تورم اقتصادی تعریفی دارد مبنی بر رشد عمومی قیمت‌ها. طبیعی است که افزایش شاخص بازار سرمایه معلول اتفاقاتی است که در بخش واقعی اقتصاد رخ داده است بنابراین انتظارات تورمی می‌تواند عامل افزایش شاخص باشد.

افزایش شاخص

اسلامی با تاکید بر اینکه شاخص، عامل تورم نیست، افزود: بازار سرمایه به نقدینگی دامن نمی‌زند. به نظر می‌رسد که انتظارات تورمی در جامعه وجود دارد که این انتظارات تورمی منجر به افزایش شاخص هم شده است. وی ادامه داد: از ابتدای سال تا به امروز بازار سرمایه چیزی حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

هجوم نقدینگی سرگردان

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان معتقدند بازارها متناسب به هم حرکت می‌کنند بنابراین می‌توان انتظار داشت که سایر بازارها هم به رشد ۲۰۰ درصدی را نزدیک به این عدد برسند، گفت: در این باره مسئله همزمانی و یا علت و معلولی مطرح می‌شود. ممکن است همزمانی در رشد بازارها رخ بدهد چراکه سایر بازارها هم متاثر از هجوم نقدینگی سرگردان هستند اما می‌تواند گفت همزمانی در رشد، بین بازارها وجود دارد کما اینکه دیدیم سایر بازارها هم همزمان با بورس، رشد داشتند.

اسلامی افزود: البته لزوماً قرار نیست تمام بازارها در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت به اندازه هم و مانند هم رشد کنند اما دلیل مشترکی می‌تواند منجر به رشد تمام بازارها شود که این دلایل مشترک، انتظار تورمی و حجم بالای نقدینگی است.

دو عامل افزایش سهام شناور آزاد

وی در پاسخ به این پرسش که چرا عمق بازار سرمایه متناسب با میزان ورود پول افزایش پیدا نکرده است، گفت: از زمانی که بازار سرمایه شروع به رشد کرد، کارشناسان به این موضوع اشاره داشتند که ظرفیت‌های بازار سرمایه باید متناسب با افزایش شاخص، رشد پیدا کند و دو عامل افزایش سهام شناور آزاد در جهت افزایش عمق بازار و افزایش حجم ورود شرکت‌های جدید می‌تواند به عمق‌دهی بورس کمک کند.

عضو شورای عالی بورس افزود: تا حدی افزایش سهام شناور آزاد و عرضه شرکت‌های جدید صورت گرفت اما متناسب با حجم بالای ورود نقدینگی به بازار نبود. البته سیاستگذار هم متوجه این ماجرا شد و به همین دلیل دستورات، تمهیدات و تسهیلاتی برای ورود شرکت‌های جدید، عرضه ایی تی اف‌های دولتی و واگذاری شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه را صادر کرد اما این اقدامات باید سرعت بیشتری پیدا کند تا عطش بازار برای ورود سهام جدید آرام بگیرد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.