نرم افزارحسابداری صدگان

به‌روزرسانی استاندارد شواهد حسابرسی با هدف استفاده از فناوری

0 1,395

حسابداراپ

هیأت استانداردهای حسابرسی انجمن حسابداران رسمی آمریكا استاندارد جدیدی را برای ارزیابی شواهد حسابرسی شرکت‌های خصوصی منتشر کرد و همچنین قصد دارد به‌منظور افزایش نقش فناوری در مراحل حسابرسی، استانداردهای موجود را به‌روزرسانی کند.

بیانیه‌ی جدید استاندارد حسابرسی شماره‌ی ۱۴۲ ( شواهد حسابرسی)، با هدف نوسازی استانداردهای حسابرسی شرکت‌های خصوصی، در كنار موضوع تردید حرفه‌ای، فناوری‌های نوظهور مورد استفاده‌ی تهیه‌كنندگان صورت‌های مالی و حسابرسان را به عنوان عامل دیگری كه دقت، کامل بودن، مربوط بودن و قابلیت اتكای شواهد حسابرسی را ارتقا می‌دهد، به كار گرفته است. باب داهرر حسابرس ارشد انجمن حسابداران رسمی آمریكا در این‌باره گفت استاندارد ۱۴۲ به شكل گسترده‌ای برای ارزیابی شواهد حسابرسی به روز شده است تا منعکس‌کننده‌ی محیط تجاری كنونی باشد. این استاندارد استفاده از ابزارها و تکنیک‌های خودکار مانند تحلیل داده‌های حسابرسی، هوش مصنوعی و ابزارهای مشاهده از راه دور را برای به دست آوردن شواهد حسابرسی شناسایی كرده است. به كارگیری استاندارد جدید موجب بهبود ارزیابی حسابرس از این موضوع می‌شود كه آیا شواهد حسابرسی کافی و مناسب به دست آمده است یا خیر، همچنین بررسی چندجانبه‌ای از ویژگی‌ها و عوامل موثر در ارزیابی شواهد حسابرسی را فراهم می‌کند.

پندار سیستم

انجمن حسابداران رسمی آمریكا، مؤسسات حسابرسی را تشویق می‌كند تا از جدیدترین نرم‌افزار‌های حسابرسی استفاده کنند و از فناوری‌هایی مانند تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای اتوماسیون فرآیند حسابرسی استفاده کنند.

پیش از این مؤسسه‌ی سی پی ای دات كام به عنوان بازوی فناوری انجمن حسابداران رسمی آمریكا با همكاری تهیه‌كنندگان نرم‌افزارهای حسابرسی‌ وگروهی از مؤسسات حسابرسی در زمینه‌ی تهیه‌ی یک راه حل حسابرسی پویا، نرم‌افزار حسابرسی پیشرفته‌ای را طراحی کردندكه اخیراً چهار مؤسسه‌ی بزرگ حسابرسی (بیگ فور) مورد استفاده قرار داده‌اند. داهرر اذعان كرد، استاندارد جدید بر این فرض استوار است كه حسابرس باید اطلاعاتی را كه به عنوان شواهد حسابرسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر اساس منبعی كه از آن به‌دست می‌آیند، یا رویه‌هایی كه برای به‌دست آوردن اطلاعات استفاده می‌شود، ارزیابی كند. ویژگی‌های جدیدی برای اطلاعات مد نظر است كه خواه اطلاعات تاییدكننده‌ی ادعاهای مدیریت باشد، خواه نقض كننده‌ی آن، باید برای تایید صحت شواهد و عاری از سوگیری بودن آن، مورد توجه حسابرسان قرار گیرد. استاندارد حسابرسی شماره‌ی ۱۴۲ برای حسابرسی صورت‌های مالی دوره‌های مالی منتهی به ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ و پس ازآن لازم الاجرا است.

منبع:www.accountingtoday.com

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.