نرم افزارحسابداری صدگان

رشد ۲۷.۴ درصدی اخذ مالیات مستقیم در سال ۹۸

0 1,245

حسابداراپ

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که اخذ مالیات مستقیم در سال ۹۸ به ۸۲.۲ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم ۲۷.۴ درصد بیشتر از سال قبل از آن است.

پندار سیستم

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند درآمدهای مالیاتی کشور طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ پرداخته و نوشته است: درآمدهای مالیات در سال ۱۳۹۸ با ۲۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۱۴۱.۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این رقم برای سال ۹۷ برابر با ۱۰۹.۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم نیز نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.

نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی نیز برای سال ۹۸ برابر با ۵.۸ درصد اعلام شده است. این رقم برای سال قبل از آن نیز ۵.۷ درصد بوده که در سال ۹۸ یک واحد درصد رشد یافته است. با این حال طی سال‌های ۹۰ تا ۹۸ بالاترین نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال ۹۵ و با رقم ۷.۷ درصد به ثبت رسیده است.

 براساس این گزارش، مالیات کالا و خدمات در سال ۹۸ به ۵۹ هزار میلیارد تومان رسیده که رشدی ۳۲ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته است.

تفکیک درآمدهای مالیاتی

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارش خود به طور تفکیکی به درآمدهای مالیاتی پرداخته و نوشته است: در سال ۹۸ مالیات بر ارزش افزوده به ۳۹ هزار میلیارد تومان(۳۳ درصد رشد)، مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی ۷ هزار میلیارد تومان (۳۳ درصد)، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور ۱۰۲هزار میلیارد تومان (۱۸ درصد)، و مالیات بر نقل و انتقال سهام ۳.۹۵ هزار میلیارد تومان (۵۰۸ درصد) رشد داشته‌اند.

در سال ۹۸ همچنین میزان درآمدهای مالیاتی از محل مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی برابر با ۲۵.۹ هزار میلیارد تومان (۲۵.۵ درصد رشد) و مالیات مشاغل نیز ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان (۹۷ درصد) افزایش یافته است.

با این حال درآمدهای مالیاتی در این سال در دو بخش مالیات شماره‌گذاری خودرو ۰.۵۳ هزار میلیارد تومان (منفی ۴۰ درصد) و مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی ۴.۱ هزار میلیارد تومان (منفی ۵۳.۹ درصد) کاهش یافته است.

ترکیب درآمد مالیاتی در سال ۹۷ و ۹۸ نشان می‌دهد که ۴۲ درصد از درآمدها مربوط به مالیات بر کالاها و خدمات، مالیات بر اشخاص حقوقی ۳۰ درصد، مالیات بر درآمدها ۲۳ درصد و مالیات بر ثروت نیز ۶ درصد بوده است.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.