نرم افزارحسابداری صدگان

مفهوم پذیره‌نویسی در بورس

0 1,408

حسابداراپ

پذیره‌نویسی به معنای خرید اوراق بهادار از ناشر با پرداخت یا تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد است.

پندار سیستم

پذیره‌نویسی فرآیندی است که فرد خرید اوراق بهادار از ناشر را با پرداخت با تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد انجام می‌دهد.
تعهد پذیره‌نویسی یا خرید سهام به امری گفته می‌شود که بانک‌ها و موسسات تامین سرمایه مبالغ مورد نیاز شرکت‌ها در فرآیند انتشار سهام را به نمایندگی از طرف شرکت یا دولت، از سرمایه گذاران جمع آوری می‌کنند.
در این بین کارگزار معرف، پس از بررسی سهام شرکت‌های متقاضی ورود به بازار بورس توسط کارشناسان خود، سهام را قیمت‌گذاری می‌کند و ضمن معرفی شرکت برای عرضه اولیه، متعهد می‌شود که مابقی اوراق بهاداری که تا پایان دوره عرضه اولیه خریداری نشده را خریداری کند.
این نکته حائز اهمیت است که کارگزار پذیره‌نویس باید با ارائه وثیقه و شواهد دیگر به سازمان بورس، این اطمینان را ایجاد کند که می‌تواند به تعهدات پذیره‌نویسی خود عمل نماید.
از مزایای روش تعهد پذیره‌نویسی می‌توان به جلوگیری از رفتارهای سفته‌بازانه در هفته‌های آغازین عرضه سهام شرکت‌ها در بورس اشاره کرد که با پشتوانه کارشناسی‌های انجام‌شده کمک می‌کند سهام زودتر به قیمت واقعی خود برسد.همچنین در روش تعهد پذیره‌نویسی درصدگیری‌های رایج در بازار کمتر می‌شود و خطرپذیری سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌های تازه‌وارد به بورس کاهش می‌یابد.
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.