- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

استرداد مالیات بر ارزش افزوده باید حداکثر در مدت ۳۰ روز انجام شود

به نظر می‌رسد، استرداد مالیات بر ارزش افزوده که براساس قانون باید حداکثر در مدت ۳۰ روز انجام شود، به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی بین ۹ تا ۱۲ ماه به طول می‌انجامد.


به گزارش «نود اقتصادی»، محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: با پیگیری‌های اتاق بازرگانی، بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات از سوی ادارات کل امور مالیاتی در سراسر کشور آغاز شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات سال ۹۸ و همچنین آئین‌نامه رفع تعهد ارزی هنوز نهایی نشده و به نظر می‌رسد، استرداد مالیات بر ارزش افزوده که براساس قانون باید حداکثر در مدت ۳۰ روز انجام شود، به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی بین ۹ تا ۱۲ ماه به طول می‌انجامد.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: منابع ریالی واحدهای تولیدی به دلیل افزایش نرخ ارز به یک‌سوم کاهش یافته و با طولانی شدن پروسه استرداد مالیات بر ارزش افزوده همان مبالغ محدود دراختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار نمی‌گیرد و این موضوع یک مشکل بزرگ برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی است.

وی اظهار داشت: مرتبط کردن موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده با رفع تعهد ارزی که در لایحه بودجه سال ۹۹ کشور آمده است، مشکلاتی را برای صادرکنندگان داشته و به نظر می‌رسد که باید از سوی مجلس در شرایط تصویب بودجه سال آینده مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: به مدت سه ماه است که در سازمان توسعه تجارت ایران رایزنی‌هایی با حضور فعالان اقتصادی، بانک مرکزی و گمرک در حال انجام است که هنوز به نتیجه نرسیده، این در حالی است که منشأ ارز و ثبت سفارش ورود موقت هنوز برای بانک مرکزی مشخص نبوده و تعیین تکلیف نشده است.

لاهوتی گفت: بنابراین صادرکنندگانی که در سال ۹۵ و ۹۶ به صورت موقت کالا صادر کرده‌اند، به عنوان افرادی که رفع تعهد ارزی نکرده‌اند شناخته می‌شوند و مالیات برای آنها درنظر گرفته می‌شود.

وی افزود: بانک مرکزی به دلیل نگرانی در مورد خام فروشی سخت‌گیری‌های زیادی در حوزه پرونده‌های واردات در قبال صادرات دارد و متأسفانه هم‌اکنون صادرکنندگان در ارائه ارز خود به واردکنندگان با مشکلات زیادی مواجهند، زیرا عملا فرآیند تأئید پرونده‌های واردات در قبال صادرات با کندی انجام می‌شود و گردش اظهارنامه‌های صادراتی میان واردکنندگان و صادرکنندگان به کندی انجام می‌شود.