به گزارش «نود اقتصادی»، محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: با پیگیری‌های اتاق بازرگانی، بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات از سوی ادارات کل امور مالیاتی در سراسر کشور آغاز شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات سال ۹۸ و همچنین آئین‌نامه رفع تعهد ارزی هنوز نهایی نشده و به نظر می‌رسد، استرداد مالیات بر ارزش افزوده که براساس قانون باید حداکثر در مدت ۳۰ روز انجام شود، به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی بین ۹ تا ۱۲ ماه به طول می‌انجامد.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: منابع ریالی واحدهای تولیدی به دلیل افزایش نرخ ارز به یک‌سوم کاهش یافته و با طولانی شدن پروسه استرداد مالیات بر ارزش افزوده همان مبالغ محدود دراختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار نمی‌گیرد و این موضوع یک مشکل بزرگ برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی است.

وی اظهار داشت: مرتبط کردن موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده با رفع تعهد ارزی که در لایحه بودجه سال ۹۹ کشور آمده است، مشکلاتی را برای صادرکنندگان داشته و به نظر می‌رسد که باید از سوی مجلس در شرایط تصویب بودجه سال آینده مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: به مدت سه ماه است که در سازمان توسعه تجارت ایران رایزنی‌هایی با حضور فعالان اقتصادی، بانک مرکزی و گمرک در حال انجام است که هنوز به نتیجه نرسیده، این در حالی است که منشأ ارز و ثبت سفارش ورود موقت هنوز برای بانک مرکزی مشخص نبوده و تعیین تکلیف نشده است.

لاهوتی گفت: بنابراین صادرکنندگانی که در سال ۹۵ و ۹۶ به صورت موقت کالا صادر کرده‌اند، به عنوان افرادی که رفع تعهد ارزی نکرده‌اند شناخته می‌شوند و مالیات برای آنها درنظر گرفته می‌شود.

وی افزود: بانک مرکزی به دلیل نگرانی در مورد خام فروشی سخت‌گیری‌های زیادی در حوزه پرونده‌های واردات در قبال صادرات دارد و متأسفانه هم‌اکنون صادرکنندگان در ارائه ارز خود به واردکنندگان با مشکلات زیادی مواجهند، زیرا عملا فرآیند تأئید پرونده‌های واردات در قبال صادرات با کندی انجام می‌شود و گردش اظهارنامه‌های صادراتی میان واردکنندگان و صادرکنندگان به کندی انجام می‌شود.