- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تحلیل یک کارشناس از انتخاب تجدید ارزیابی ماشین آلات یا زمین کارخانه در صنایع

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص مطلوب بودن افزایش سرمایه صنایع از محل تجدید ارزیابی ماشین آلات یا زمین کارخانه توضیح داد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شهرام صفوی سهی درخصوص بکارگیری افزایش سرمایه در صنایع از محل تجدید ارزیابی ماشین آلات یا زمین کارخانه اعلام کرد: در نظر بگیرید ۱۵ سال پیش تصمیم گیری شده تا کارخانه ای با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلار راه اندازی شود و نرخ دلار در زمان گشایش اعتبار ارزی حدود ۸۰۰ تومان بوده است. بنابراین کارخانه با هزینه سرمایه گذاری ۸ میلیارد تومان راه اندازی شده و هم اینک نیز به تولید ادامه می دهد.

فرض کنید طی این سال ها پس از کسر هزینه استهلاک و کسورات قانونی با در خواست سهامداران بخش قابل توجهی از سودهای سالانه تقسیم شده باشد. طبیعی است که بعد از پانزده سال کارخانه مستهلک شده و ماشین آلات تولید با فناوری روز دنیا فاصله دارد و کیفیت نیز با محصولات جدید قابل رقابت نیست.

تصمیم داریم با سرمایه گذاری جدید مجددا ماشین آلات کارخانه را بازسازی کنیم اگر قیمت ماشین آلات جدید با صرف نظر از تورم جهانی همان ۱۰ میلیون دلار باشد با دلار ۳۵۰۰ تومانی حدود ۳۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید لازم داریم درحالی که ذخیره استهلاک کارخانه تنها ۸ میلیارد تومان است. بنابراین نوسازی کارخانه با چالش آورده سهامداران مواجه می شود.

یک راه حل این است که سالانه ارزش روز ماشین آلات کارخانه در محاسبه استهلاک سالانه لحاظ شود تا بتوان ضمن تقسیم سود کمتر بین سهامداران، مالیات کمتری نیز به دولت پرداخت کرد و پس از ۱۵ سال، ذخیره استهلاک کافی برای نوسازی کارخانه داشت.

ولی متاسفانه در ایران به دلایلی که باعث زیان یک صنعت و عقب ماندگی آن از فناوری روز دنیا شده، توجهی ندارند و برای اصلاح صورت های مالی به سراغ تجدید ارزیابی دارایی ها بر روی زمین می روند تا مبادا استهلاک کارخانه ها افزایش یابد و از این طریق صورت های مالی را مجددا آرایش بهتری کنند ولی این گونه روش های حسابداری کمکی به حل مشکلات ساختاری صنعت نخواهد کرد.