نرم افزارحسابداری صدگان

جزئیات جدید از وضعیت مصوبه حذف سود مرکب

0 1,259

حسابداراپ

نائب‌رئیس شورای راهبردی اداره‌کل مشارکت مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مجلس در مصوبه اولیه خود برای حذف سود مرکب زمان تعیین کرد و همین امر موجبات ایراد شورای نگهبان را فراهم کرد.


پیمان پورنصیری در گفتگو با خبرنگار تسنیم در رشت، یکی از علل عدم تحقق کامل شعار رونق تولید را متداول شدن یک رویه نادرست و غیرقانونی در برخی بانک‌های سراسر کشور از سنوات گذشته تاکنون اعلام کرد و اظهار داشت: به‌عقیده بنده جهت اجرایی شدن راهبرد اقتصاد مقاومتی و شعار رونق تولید در کشور بستر‌سازی نشده است.

نائب‌رئیس شورای راهبردی اداره‌کل مشارکت مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اصلاح رویه نحوه پرداخت تسهیلات، محاسبه سود آن، سود‌های مرکب و بسیاری از موارد این‌چنینی را لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: در حال حاضر برخی از بانک‌ها برای اصلاح عرف نادرستی که در آن‌ها نهادینه شده است مقاومت می‌کنند.

پورنصیری با اشاره به اینکه تعدادی از بانک‌های سراسر کشور حتی از قانون اطلاع درست و کافی ندارند ضرورت اصلاح ساختار این سیستم معیوب را مورد تأکید قرار داد و گفت: کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مختلفی برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و شعار رونق تولید در کشور ایجاد شده و لازم است بانک‌ها نیز به تکلیف خود در این میان عمل کنند.

وی در تشریح وضعیت مصوبه حذف سود مرکب که شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرده بود نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌علت یادشده مصوبه حذف سود مرکب تسهیلات بانکی بین شورای نگهبان و مجلس باقی مانده و امیدواریم با رفع مواردی که مورد نظر شورای نگهبان است مصوبه مذکور به‌زودی تعیین تکلیف شود.

پندار سیستم

نائب‌رئیس شورای راهبردی اداره‌کل مشارکت مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که شورای نگهبان دقیقاً روی اصلاح چه مواردی از مصوبه حذف سود مرکب تأکید دارد اظهار داشت: مجلس در مصوبه اولیه خود برای حذف سود مرکب زمان تعیین کرد و همین امر موجبات ایراد شورای نگهبان را فراهم کرد.

پورنصیری با ابراز اینکه بر اساس مصوبه مجلس حذف سود مرکب تسهیلات بانکی از سال ۹۲ به بعد محاسبه می‌شود خاطرنشان کرد: این امر و تعیین زمان و سال در مصوبه مذکور با قانون منافات داشت و شورای نگهبان معتقد است اگر قرار باشد که سود مرکب به‌عنوان ربا تلقی شود پس دیگر نمی‌توان برای آن زمان مشخصی تعیین کرد.

وی با تأکید بر اینکه مجلس در مصوبه حذف سود مرکب تسهیلات بانکی به‌نوعی به‌روی عملکرد غیرقانونی سال‌های ۹۲ به قبل صحه گذاشته و آن را تأیید کرده بود عنوان کرد: امیدواریم ایراداتی که شورای نگهبان در مورد مصوبه مذکور به‌روی آن تأکید دارد در نهایت امر با همکاری مجلس و مساعدت مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شود.

به گزارش تسنیم، مصوبه حذف سود مرکب مسیر طولانی و پرپیچ‌وخمی را در نهاد‌های قانونگذاری، نظارتی و مصلحتی کشور طی کرده و سرنوشت تأیید یا رد آن فعلاً مشخص نیست.

از سوی دیگر در سال رونق تولید، سود مرکب (Compound Interest) به کابوسی برای تولیدکنندگان وطنی بدل شده است تا جایی که سربازان جبهه تولید بیش از آن که نگران دشمن باشند، نگران سود‌های سنگین نظام بانکی هستند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.