- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کدام معافیتهای مالیاتی در پیش‌نویس مالیات بر مجموع درآمد حذف شد؟

در روزهای اخیر موضوع پیش نویس لایحه قانون مالیات بر مجموع درآمد [1] یا اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم خبر ساز شده است. یکی از نکات مهم این پیش نویس بحث حذف و یا کاهش بسیاری از معافیت‌ها و مشوق‌هاست. در ادامه برخی از مهمترین این مشوقها ذکر شده است.


۱- درآمد کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و طیور و زنبورعسل و… : طبق متن این پیش نویس معافیت اشخاص حقوقی برای درآمدهای حاصله از مشاغل یادشده حذف شده و معافیت اشخاص حقیقی تا ۱۰۰ برابر معافیت پایه در نظر گرفته شده است.

۲- درآمد فعالیت های تولیدی و معدنی، خدمات بیمارستان ها و هتل ها : طبق متن قانون فعلی، درآمد فعالیتهای تولیدی و معدنی، خدمات بیمارستانها و هتلها تا ۵ سال از شروع فعالیت معاف از مالیات است؛ اما طبق پیش نویس جدید معافیت بیمارستانها و هتلها حذف شده و سرمایه‌گذاری تولیدی و معدنی به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می‌شود.

۳- درآمد دانشگاه ها، آموزشگاه ها، مهد کودک ها و باشگاه های ورزشی: طبق متن پیش نویس لایحه، ۵۰ درصد درآمد حاصل از فعالیت دانشگاه‌ها، آموزشگاه ها، مهد کودکها و باشگاه های ورزشی از مالیات معاف شده است.

۴- معافیت‌های مالیاتی مربوط به فعالیتهای انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی و هنری بر اساس پیش نویس لایحه، حذف شده است.

۵-درآمد حاصل از صادرات: بر اساس پیش نویس لایحه، معافیت صادرات محصولات غیرخام به ۵۰ درصد کاهش یافته و معافیت صادرات خام حذف شده است.

۶- معافیت‌های مالیاتی کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی و معافیت درآمد فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی حذف شده است.

۷- معافیت مالیاتی درآمد ۲۰ ساله در مناطق آزاد حذف شده است و به جای آن بخشودگی ۵۰ درصد مالیات بر درآمد در نظر گرفته شده است.

۸- معافیت مالیاتی درآمد ۱۵ ساله شرکتهای دانش بنیان حذف و بخشودگی ۸۰ درصد مالیات بر درآمد لحاظ شده است.

۹-همچنین معافیت مالیاتی سود تسعیر ارز حاصل از صادرات نیز حذف شده است.