نرم افزارحسابداری صدگان

کارت‌خوان هایی که تاپایان سال شناسه«یکتا» دریافت نکنند غیرفعال خواهند شد

1 1,409

حسابداراپ

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: دستگاه‌های کارت‌خوانی که تاپایان سال شناسه«یکتا» دریافت نکنند غیرفعال خواهند شد.


 هادی خانی ظهر امروز در نشست خبری در سازمان امور مالیاتی استان خراسان رضوی، در خصوص رویکردهای سازمان امور مالیاتی برای فرار مالیاتی و پولشویی گفت: بحث مبارزه با فرار مالیاتی یکی از بحث‌های مهم اقتصادی کشور است.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین شیوه مبارزه با مفاسد اقتصادی، سوداگری و دلال بازی‌ها، اصلاح نظام مالیاتی و نوین سازی این نظام است که حمایت همه جانبه همه اقشار جامعه و دستگاه‌ها را می‌طلبد تا بتوانیم نظام مالیاتی کارآمدتری داشته باشیم.

وی «عمومیت» و «عدالت» را دو اصل در نظام امور مالیاتی دانست و بیان کرد: در خصوص فرار مالیاتی تعاریف متفاوتی داریم، اما به‌طور کلی برابر با قانون، فرار مالیاتی یک جرم، دست در جیب مردم کردن و سوء استفاده از افکار عمومی است که اخلال در بودجه سالانه کشور و زمینه ساز بروز بسیاری از مفاسد در کشور محسوب می‌شود.

خانی بر محوریت فرار مالیاتی در ایجاد مفاسد اقتصادی تأکید و تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا فردی که فرار مالیاتی می‌کند انگشت نما است که باید در کشور ما هم به‌این سمت حرکت کنیم.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور ابراز کرد: واقعیت این است که سازمان امور مالیاتی مظلوم است و اثرات بسیاری از مفاسد اقتصادی کشور و کوتاهی دستگاه‌های اجرایی در سازمان رسوب می‌کند که خود را در قالب کارت‌های بازرگانی و حساب‌های اجاره‌ای نشان می‌دهد.

خانی اضافه کرد: برخی عنوان می‌کنند چرا سازمان امور مالیاتی با فرارهای مالیاتی ضعیف برخورد می‌کند، این در صورتی است که باید دید عامل این سوء جریانات که باعث فرار مالیاتی شد و در سازمان رسوب کرد کجاست.

وی  در خصوص اقدامات سازمان در خصوص ساماندهی دستگاه کارتخوان (POS) برای پزشکان خاطرنشان کرد: بنده امروز بسیار متاسفم از اعلام این خبر که با وجود تعامل خوب سازمان با قشر تحصیل‌کرده پزشکان و تمدید دوباره فرصت، پزشکان در آزمون شفاف‌سازی اقتصاد کشور و اعتماد سازی مردم به شفافیت اقتصادی کشور نمره خوبی را دریافت نکرده‌اند و این درحالی است که انجام این فرآیند ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از وقت پزشکان را خواهد گرفت.
خانی ادامه داد: اعلام کرده‌ایم که تا ابتدای مهرماه ساماندهی کارتخوان‌ برای پزشکان را عملیاتی خواهیم کرد و امیدواریم تا این زمان نمره قبولی آنان را ارتقا دهیم اما واقیعت این است که از تعداد پزشکان مشمول تنها ۱۹ درصد به اجرای قانون تمکین کرده‌اند.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر این موضوع که باعث و بانی بسیاری از این فرارهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیست، خاطرنشان کرد: البته این سازمان تکلیف دارد، اما منشأ بروز را باید شناسایی و مورد برخورد قرار داد.

وی ضمن بیان این موضوع که امروز مبارزه با فرار مالیاتی خواست نظام و مردم است، گفت: به‌همین دلیل سازمان برابر تکالیف قانونی شفاف سازی اقتصادی و برخورد با فراریان مالیاتی را به‌صورت جدی در دستور کار خود دارد و با کسی تعارف نداریم.

خانی آماده کردن زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری تحقق مالیات هوشمند را یکی از اقداماتی دانست که سازمان امور مالیاتی می‌تواند برای مبارزه با فرار مالیاتی انجام دهد.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تحقق هوشمندسازی نظام مالیاتی یکی دیگر از گام‌های مبارزه با فرار مالیاتی است، ابراز کرد: این امر از جمله اقداماتی است که سازمان به‌تنهایی نمی‌تواند آن را انجام دهد.

وی اضافه کرد: تحقق این امر نیازمند مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی بوده، چرا که متولی تولید و نگهداری تمام ریزداده‌های فعالین اقتصادی کشور است.

خانی ضمن تأکید بر این موضوع که طبق قانون، سازمان امور مالیاتی باید به‌تمامی این ریزداده‌ها دسترسی داشته باشد، عنوان کرد: ما دیتاهای پالایش شده و تمیز نیاز داریم نه دیتاهای فله‌ای که هزینه اعتبار سنجی آن بخواهد به‌سازمان امور مالیاتی تحمیل شود.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور به‌تعاملات خوب این سازمان با دستگاه‌های اجرای در این خصوص در ماه‌های اخیر اشاره و ابراز کرد: طبق تفاهم نامه‌هایی که با نیروی انتظامی، قوه قضاییه و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مرتبط داریم، می‌کوشیم این ظرفیت‌ها متناسب با ظرفیت‌های یاد شده به‌صورت همگرا برای مبارزه با فرار مالیاتی، به‌کارگیری شوند.

پندار سیستم

وی بر هوشمندی این سازمان تأکید و اظهار کرد: رسیدن به‌اظهارنامه پیش فرض برای فعالان اقتصادی، حسابرسی بر مبنای ریسک و طراحی سامانه‌های مانیتورینگ فعالیت‌های اقتصادی برای رسیدن به‌ این هوشمندسازی باید مد نظر قرار گیرد.

خانی آگاهی سازی مردم در این رابطه را مهم خواند و تأکید کرد: مردم باید آگاه شوند که با دریافت مبلغی هویت خود را نفروشند، یکی از چالش‌های امروز سازمان، اجاره دادن هویت است که ما را با چالش مواجه کرده است.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: قطعا با افرادی که قدرت پرداخت مالیات ندارند اما هویت خود را به‌افرادی که توان پرداخت داشته و فرار کرده‌اند، اجاره داده‌اند، برخورد می‌کنیم.

وی در خصوص نحوه احصاء این ریز داده‌ها، گفت: سازمان مالیاتی متولی و مطالبه‌گر این داده‌ها است، در حال حاضر باب تعامل را پیش گرفته‌ایم، اما منتظر هم نمی‌نشینیم و قطعا طبق قانون، پیگیری ‌های لازم را داریم.

خانی اجرای پروژه صندوق‌های فروشگاهی را یکی دیگر از روش‌های احصاء این ریزداده‌ها خواند و عنوان کرد: اجرای ماده قانونی ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم توسط دستگاه‌های اجرایی ذی ربط یکی دیگر از روش‌هاست که طبق این قانون دستگاه‌هایی که هر نوع مجوز اقتصادی می‌دهند باید از سازمان امور مالیاتی استعلام بگیرند که آیا فرد مربوطه بدهکار مالیاتی هست یا خیر؟

 مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه باید کاغذ از سیستم ما حذف شود، اسناد کاغذی را عاملی در مسیر فرار مالیاتی خواند و تأکید کرد: تا زمانی که دولت الکترونیک به‌ درستی اجرا نشود با این پدیده مواجه هستیم.

وی سوء استفاده از قوانین و مقرارت بخشودگی مالیاتی را دسته سوم از مصادیق فرار مالیاتی خواند و عنوان کرد: در قوانین معافیت‌های مالیاتی برای خیریه‌ها، صندوق‌های قرض الحسنه، مؤسسات عام المنفعه،  دیگر فعالین وجود دارد که یکی از چالش‌های نظام مالیاتی سوء استفاده از برخی از این قانون است.

خانی ادامه داد: در حال تلاش هستیم این معافیت‌ها ساماندهی شوند به‌طور مثال ممکن است یک فعال در حوزه کشاورزی معافیت مالیاتی داشته، اما فرد یا موسسه دیگری از حساب او به‌نفع خود استفاده کند.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص فعالیت‌های اقتصادی در حوزه مجازی و نحوه دریافت مالیات از آنان، بیان کرد: چنانچه فعالیتی از کانال‌های رسمی انجام شود می‌توانیم به‌داده‌ها و اطلاعات دسترسی داشته باشیم، اما بخشی از فعالیت‌ها در کانال‌های رسمی شکل نمی‌گیرد و اطلاعات اولیه در اختیار سازمان قرار ندارد.

وی ادامه داد: سازمان به‌این فعالیت‌ها با عنوان یک ابهام و یک مورد مشکوک به‌فرار مالیاتی نگاه می‌کند و در تلاش است از سایر مبادی موضوع را پیگیر باشد.

خانی در خصوص میزان فرار مالیاتی در خراسان رضوی گفت: باتوجه به‌اینکه برآورد مستقیمی از فرار مالیاتی نداریم، چراکه ریزداده‌ها را به‌صورت دقیق نداریم، بنابراین ارائه آمار مقدور نیست.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور ضمن بیان این نکته که به‌ بحث فرار مالیاتی باید به‌ شکل ریشه‌ای نگریسته شود، در خصوص مجازات اجتماعی فراریان مالیاتی، بیان کرد: اجماع ملی منحصر به‌ فردی در مقایسه با گذشته در خصوص فرار مالیاتی وجود دارد و به‌ ما تکلیف شده و مردم هم خواهان هستند که با این پدیده جدی برخورد کنیم.

وی با تأکید بر این موضوع که دست ما برای برخود قضایی باز است، ادامه داد: با هر فردی که برای ما محرز شود با نیت، فرار مالیاتی انجام می‌دهد، برخود سختی داریم.

خانی یکی از دغدغه‌های این سازمان را دستگاه‌های کارت خوان اجرایی خواند و ادامه داد: در کشور نزدیک به ۷ میلیون دستگاه کارت خوان داریم.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: برای نظام مالیاتی یک چالش است که این دستگاه‌ها با چه فعالیت‌هایی و با چه نیتی توزیع شده و در دسترس چه افرادی قرار دارد؟

وی تأکید کرد: بانک مرکزی مکلف است این دستگاه‌ها را با سازمان امور مالیاتی ساماندهی کند و از پایان سال جاری دستگاه‌هایی که با همکاری امور مالیاتی شناسه «یکتا» نگرفته باشند؛ باید غیرفعال شوند.

خانی متذکر شد: مردم آگاه باشند هر زمان که به‌موسسه و فروشگاهی مراجعه و به‌محض کارت کشیدن نام شرکت و مؤسسه دیگری بر روی قبض ثبت می‌شود، می‌توانند با تلفن ۱۵۲۶ تماس حاصل کنند و اطلاعات فرد خاطری را در اختیار ما قرار دهند.

منبع: فارس



محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. جعفر می گوید

    بله مقابله با فرار مالیاتی و پولشویی کار بسیار خوبی است ولی متاسفانه سازمان امور مالیاتی هر چقدر هم که به بانکها وصل باشد و استعلام تراکنش و همچنین حساب و کتاب افراد مشمول قانون مالیات را هم برسی کند بازهم جای فرار مالیاتی باز است چون هنوز در کشور ما فرهنگ مالیاتی خوب جا نیفتاده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.