نرم افزارحسابداری صدگان

شرایط استفاده از ستاره مربع‌ها برای ارائه خدمات مالی اعلام شد

0 939

حسابداراپ

بر اساس قوانین منتشر شده از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، استفاده از ستاره مربع‌ها برای ارائه خدمات و تراکنش‌های بانکی و مالی مشروط بر عدم وجود منع قانونی از سوی بانک مرکزی است.


پندار سیستم

به گزارش خبرنگار ایبِنا، کدهای دستوری تلفن همراه یا همان USSD‌ها یکی از ابزارهای ارائه اطلاع رسانی و خدمات مختلف از جمله ارائه خدمات مالی، پرداخت و بانکی است که در طول یکسال گذشته در بخش خدمات مالی و بانکی حواشی متعددی داشت؛ بانک مرکزی در طول یکسال گذشته چندین مرتبه تاکید کرده است که بستر کدهای دستوری (USSD) برای ارائه خدمات مالی و بانکی به هیچ عنوان امن نیست و باید از سایر راهکارها از جمله اپلیکیشن‌ها استفاده شود، اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برابر حذف سرویس کدهای دستوری برای خدمات بانکی مقاومت کرد و  تاکید شد که این کانال برای ارائه هرگونه خدمات امن است و به اپراتورها و شرکت‌هایی که قصد خدمات بر این بستر را دارند الزاماتی امنیتی به منظور افزایش امنیت ابلاغ شده است.

بانک مرکزی به منظور مهاجرت شرکت‌ها و مردم در خدمات بر بستر کدهای دستور محدودیت‌هایی را اعمال کرد و تاکید شد که به تراکنش‌هایی با استفاده از کدهای دستوری کارمزدی تعلق نخواهد گرفت و همین موضوع سبب جرقه بزرگی در نظام پرداخت کشور شد و تعداد بسیار زیادی از تراکنش‌ها به اپلیکیشن‌های موبایلی پرداخت سازان و موبایل بانک مراجعه کرد؛ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات  حالا بعد از چندسال فعالیت کدهای دستوری آنهم بدون قوانین و مقررات شرایط فعالیت این کانال ارتباطی را اعلام کرده و تاکید داشته که استفاده از کد دستوری برای مشترک رایگان و بدون هزینه است.

شرط استفاده از سرویس USSD برای ارائه خدمات و تراکنش‌های بانکی و مالی

بر اساس قوانین اعلام شده از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، استفاده از کدهای دستوری یا ستاره مربع‌ها صرفا برای استعلام یا اطلاع رسانی مجاز است؛ همچنین استفاده از ستاره مربع‌ها برای ارائه خدمات و تراکنش‌های بانکی و مالی مشروط بر عدم وجود منع قانونی از سوی بانک مرکزی است که بر همین اساس آن دسته از تراکنش‌هایی که دارای منع قانونی باشند نباید از طریق خدمات USSD ارائه شود.

اپراتورها موظف به بررسی مجوز ستاره مربع‌ها هستند

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص ستاره مربع‌ها تاکید کرده که اپراتور باید قبل از ارائه خدمات از طریق کد دستوری، از وجود مجوز اطمینان حاصل کنند؛ ارائه خدمات اختصاصی دارندگان پروانه خدمات ارتباطی (اپراتورها) به مشترکان از طریق سرویس USSD نیز بلامانع اعلام شده است.

ماموریت اپراتورها برای شفاف سازی سرویس‌های USSD

طبق این مصوبه، اپراتورهای خدمات ارتباطی باید نسبت به ثبت و انتشار فهرست کدهای دستوری، نوع و هزینه ارائه خدمات و مشخصات دقیق خدمات دهندگان مربوط، در وبسایت خود اطلاع رسانی انجام دهند.

صاحب مجوز ستاره مربع باید امنیت ارتباط کد دستوری را برقرار کند

تامین امنیت سرویس‌های USSD چالش بزرگ بانک مرکزی و وزارت ارتباطات بود که همواره این مشکل رفع نشده و پابرجا است؛ بر اساس تصمیم گیری کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تامین امنیت ارتباط کد دستوری بر عهده دارنده مجوز ارائه خدمات است و دارنده پروانه موظف است نسبت به ارائه خدمات کد دستوری در شرایط بحران و اضطرار برای مراجع ذی‌ربط مطابق دستورالعمل خدمات پیام انبوه اضطراری، اقدام کند.

کد دستوری برای مشترکان رایگان است

بر اساس اعلام این کمیسیون، استفاده از کد دستوری برای مشترکان رایگان و بدون هزینه  است و در صورتی که ارائه سرویس مبتنی بر کد دستوری به مشترک هزینه داشته باشد، باید سرویس دهنده قبل  از ارائه خدمات نسبت به اعلام هزینه به مشترک و اخذ تاییدیه وی اقدام کند.

میزان جریمه ارائه دهندگان سرویس USSD تا سقف ۵ میلیارد تومان

در این مصوبه میزان اعمال جریمه برای دارندگان پروانه در صورت عدم اجرای این دستورالعمل تعیین شده است. به این ترتیب تخلف برای بار نخست مشمول تذکر و جریمه تا سقف ۵ میلیارد تومان، تکرار تخلف برای بار دوم مشمول اخطار و جریمه از ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان و تکرار سومین تخلف مشمول اخطار و جریمه از ۱۰ تا ۳۰ میلیارد تومان و یا تعلیق و کاهش مدت اعتبار و یا لغو پروانه فعالیت اپراتور خواهد بود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.