نرم افزارحسابداری صدگان

شرط بخشودگی جرایم مالیاتی برای تولیدکنندگان

0 778

حسابداراپ

رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور گفت: یکشنبه بخشنامه عمومی سراسری در خصوص معوقات مالیاتی را صادر خواهیم کرد که اگر بخش تولید بتواند معوقات خود را تا پایان شهریور پرداخت کند، شامل بخشودگی کامل می‌شود.

پندار سیستم


امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور روز پنج شنبه در شصت و هفتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: با نظام فعلی درآمد-‌هزینه‌ای استانی، استان‌ها انگیزه‌ای برای حداکثر کردن در آمدهای استانی خود ندارند اما می‌توان با تغییر قواعد بازی، بودجه سال ۹۹ و نظام درآمد-‌هزینه‌ای را به گونه‌ای اصلاح کرد که در استان‌ها این اتفاق رخ دهد.
وی با بیان اینکه نظام درآمد-‌هزینه استان‌ها یک جز درآمدهای مالیاتی است که باید هوشمندانه طراحی شود، عنوان کرد: اگر درآمد استان‌ها و مدل توزیع آن‌ها شفاف، روشن و تضمین‌دار باشد، این مشکلات ایجاد نمی‌شود.
در زمان کاهش اتکا به نفت، اصلاح نظام درآمدی در حال انجام شدن است.رئیس کل سازمان امورمالیاتی گفت: نظام‌های مالیاتی در دنیا سنتی و مدرن هستند که در نظام سنتی به این دلیل که اطلاعات واقعی، قطعی و غیر قابل شک و شبهه نیست، به قراین، شواهد، روندها و نرم‌ها تبدیل می‌شود و تفاوتی ندارد که چه کسی در کجا مسئول باشد. در نهایت به جایی می‌رسیم که راهی غیر مالیات نیست. فاز دوم دوران گذار است که در دوران گذار از نظام مالیاتی سنتی به مدرن، تمام ابزارها الکترونیکی می‌شود و بدون این کار نمی‌توان سرعت، دقت، صحت و نظارت داشت.

روح حاکم بر حسابرسی‌ها سنتی است
وی ادامه داد: در ۷ تا ۸ سال گذشته تمام فرایندها و فعالیت‌های نظام مالیاتی الکترونیکی شده که این کار بزرگ و قابل تقدیر و ستایشی است اما روح حاکم بر حسابرسی‌‎ها، محاسبات و دادرسی‌ها، روح سنتی سابق بوده و تنها با ابزارها با سرعت انجام می‌شود. این نظام پاسخگوی نظام اقتصادی رو به تعالی در تراز مورد انتظار ایران نیست. برای اینکه نظام مالیاتی را مدرن و نوین‌سازی کنیم، کاری که در تمام کشورهای دنیا انجام شده و ربطی به دین، مذهب و شرایط ندارد را باید انجام دهیم.پارسا اضافه کرد: باید تمام ریزداده‌های مالی، ملک و املاک و ورود و خروج را از کل مودیان و به تفکیک آن‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهیم.

اگر صحبت از عدالت مالیاتی می‌کنیم باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرف باشد، اگر نباشد عادلانه تلقی نمی‌شود. در دنیا این اتفاق رخ داده و حاکمیت‌ها می‌دانند وضعیت مالی و ملک و املاک هر مودی و شهروندی چگونه است، این دخالت در زندگی شخصی نیست.
رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور بیان کرد: در کشور ما طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات باید همه دستگاه‌های اجرایی دولتی هر ریزداده را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند اما این حکم آنگونه که شایسته بوده انجام نشده است. هفته گذشته این روند به شدت تغییر کرد و همه دستگاه‌های اداری همکاری می‌کنند و این ریزداده‌ها به سمت سازمان امور مالیاتی می‌آید. این جریان در حال عملیاتی شدن درکشور است.

وی خاطرنشان کرد: راه رها شدن از فاکتور و شرکت صوری و زمینه فرار، فساد و بی عدالتی این است که باید سامانه متمرکز مالیاتی کل کشور با محوریت سازمان امور مالیاتی ایجاد شود تا تمام خرید و فروش‌های کشور و آمار فاکتور توسط سازمان صادر شود و یک نسخه به سازمان امور مالیاتی داده شود، این اتفاق در کل دنیا رخ داده است. در کشورهای پیشرفته ۲۵ درصد کل درآمدهای مردم مالیات بوده اما در کشور ما ۷ تا ۸ درصد است.

فرارهای مالیاتی زیاد و معافیت‌ها نامناسب بوده و به این دلیل که فرارها زیاد است، به بخش دیگر فشار زیادی وارد می‌شود.پارسا با اشاره به اینکه گام اول توسعه نظام مالیاتی که چند سال پیش انجام شده، الکترونیکی کردن کل فرایندهای روش سنتی بوده که نیمه راه است، تصریح کرد: حرکت از این وضعیت به مالیات هوشمند جهت‌گیری اصلی سازمان امور مالیاتی است که آن را دنبال می‌کند و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. مهلت ۱۵ماهه برای استقرار سامانه به ما داده شده و بحث ریزداده‌ها، پاسخ اصلی و بلندمدتی است که امیدواریم در زمان معقولی به نتیجه برسد.

ما تنها مسئول دریافت مالیات نیستیم، مسئول توسعه کشور نیز هستیم
رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور گفت: ما مجموعه کاملی هستیم و تنها مسئول دریافت مالیات نیستیم بلکه مسئول توسعه کشور نیز هستیم. نقطه طلایی توسعه در دنیا، فعالیت آزاد تحت قواعد مناسب دولتی است که اگر در کشور بتوانیم آنگونه که شایسته است آن را برقرار کنیم، نگران فعالیت آزاد بخش خصوصی نخواهیم بود. قاعده اول این است که شفاف باشد، باید به‌ گونه‌ای بنویسیم که همه یک چیز از آن بفهمند. آیا اکنون اینگونه است؟

وی افزود: دوم باید تضمین داشته باشد، اگر تضمین ندارد دیر یا زود رها می‌شود. باید از قبل اعلام شده و دایمی باشد، همچنین باید انگیزه سازگار باشد یعنی ضرر عمل و اقدام مبتنی بر گزارشات غیر واقعی بیش از فایده آن شود، به گونه‌ای جریان شناسایی شده و به سرعت و متناسب جرم تنبیه شودتا انگیزه تخلف سراغ فرد نیاید. اگر این فضا نیست، به این دلیل است که انگیزه سازگاری وجود ندارد.
پارسا با بیان اینکه حمایت نامحدود، نامشروط، فزاینده و بی قید و شرط در تولید واقعی منتظر ماست، عنوان کرد: فساد و فرار مالیاتی خط قرمز بوده و دروغگویی، دزدی و برداشتن بیت‌المال است. هر کس باید متناسب با درآمد و ثروتش مالیات پرداخت کند. هیچ کس به دنبال فرار مالیاتی نیست. در پرداخت مالیات استان‌ها و اصناف باید در مقایسه با هم احساس عدالت کنند. فرایند دادرسی باید سریع‌‎تر و عادلانه‌تر باشد. سازمان امور مالیاتی تنها سازمان وصول درآمد نیست. به حمایت موثر از تولید نیز اعتقاد داریم.

رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور بیان کرد: اگر قرار است نظام مالیاتی عادلانه مستقر شده و همه نقاط ضعفی که داریم برطرف شود، راه آن مالیات هوشمند بوده که برای جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی موثر است. باید حساب مالیاتی زیرساختی فراهم کرده باشیم تا کلیه ریزداده‌های بانکی و مالی در اختیار نظام مالیاتی باشد.

مالیات بیشتر بر واسطه‌گری‌ها و شناسایی آن‌ها را دنبال می‌کنیم. با اصلاح نظام درآمد و هزینه برای سال بعد فضایی فراهم می‌شود که این سوالات به حداقل می‌‎رسد. توفیق در توسعه، توفیق در توازن بین سیاست‌ها و اهداف است وگرنه افراط و تفریط ما را به جایی نمی‌برد.
وی خاطرنشان کرد: یکشنبه بخشنامه عمومی سراسری در خصوص معوقات مالیاتی خواهیم داد که اگر بخش تولید بتواند معوقات خود را تا پایان شهریور پرداخت کند، صد در صد بخشودگی جرایم می‌دهیم و این در بخش غیر دولتی با نرخ متفاوتی است. تا پایان برج ۱۰ این امر ار به صورت پلکانی معکوس در نظر می‌گیریم تا از بار فشار روانی جرایم خلاص شوند. این بخشنامه عمومی سراسری در کل کشور و ممیزی‌ها یکسان عمل خواهد کرد.
مرجع : ایسنا


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.