- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ممنوع الخروجی؛ از سامانه استعلام تا ممنوع الخروجی مهریه و مالیات

در حال حاضر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه‌ای برای استعلام آنلاین ممنوعیت خروج مسافران راه اندازی کرده است که افراد با وارد کردن کد ملی خود در سایت exitban.ssaa.ir می‌توانند از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوند.


به منظور تضمین حضور متهم در تمامی مراحل دادرسی کیفری اعم از تحقیقات مقدماتی، محاکمه و اجرای حکم مرجع قضایی همواره براساس نوع جرم، شدت آن و خسارات مورد ادعای مدعی خصوصی ممکن است در مواردی اقدام به صدور قرار ممنوعیت خروج از کشور نماید.

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مهیای یک سفر خارجی بوده اید و تمام مقدمات سفر مثل ویزا و بلیط را هم فراهم کرده اید، اما نهایتاً در فرودگاه متوجه می‌شوید که ممنوع الخروج هستید این موضوع می‌تواند همه برنامه‌های سفر شما را به هم بریزد و در صورتی که محل اقامت نیز در کشور مقصد رزرو شده باشد متحمل خسارت‌های مالی زیادی خواهید شد که بسیار ناراحت کننده می‌باشد؛ لذا در این نوشتار قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم که خروج چه کسانی از کشور ممنوع است؟ یک مسافر پیش از اقدام برای سفر خارجی از کجا بداند که اجازه خروج از کشوردارد یا نه؟ و در چه صورتی حکم ممنوع الخروج بودن فرد لغو می‌شود؟

چه افرادی ممنوع الخروج هستند؟
پنج گروه از افراد ممنوع الخروج هستند که به شرح ذیل می‌باشند:

۱- محکومان کیفری که دوران محکومیت را طی نکرده‌اند یا جهت اجرای حکم متواری هستند.

۲- بدهکاران قطعی مالیاتی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده است.

۳- افرادی که در خارج از ایران به خاطر تکدی، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هر عنوان دیگری دارای سوء شهرت باشند.

۴- کسانی که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد همچنین کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند.

۵- افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن‌ها به اراده فرد دیگری محول شده است، اطفال زیر ۱۸ سال و زنان شوهر دار زیر مجموعه این گروه هستند.

آیا امکان ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه وجود دارد؟
لازم به ذکر است که در رابطه با مهریه نیز می‌توان حکم ممنوع الخروجی مرد را گرفت که در این مورد، مرد به علت عدم پرداخت مهریه همسرش، ممنوع الخروج می‌شود که این ممنوع الخروجی از طریق مراجع ثبتی به عمل خواهد آمد.

در واقع زن برای وصول مهریه خود از طریق دفترخانه رسمی ازدواج مبادرت به صدور اجراییه کرده که پس از ابلاغ آن به مرد، زن می‌تواند نسبت به بازداشت اموال منقول و غیرمنقول مرد اقدام نماید.

گاه زن به اموال شوهرش دسترسی ندارد و نمی‌تواند برای وصول طلبش مالی را معرفی کند و مرد نیز از معرفی اموال خود به منظور پرداخت بدهی خودداری می‌کند که در این مواقع زن می‌تواند تقاضای ممنوع الخروج شدن او را بنماید تا از خروج شوهرش از کشور به قصد فرار از پرداخت بدهی و عدم پرداخت آن جلوگیری شود.

مدت اعتبار قرار ممنوع الخروجی چقدر است؟
به موجب ماده ۲۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مدت اعتبار قرار منع خروج از کشور ۶ ماه و قابل تمدید است لازم به ذکر است که در صورتی که مدت مندرج در دستور منع خروج منقضی شود، این دستور خود به خود منتفی است و مراجع مربوط نمی‌توانند مانع از خروج شوند.

پس از صدور دستور ممنوعیت خروج از کشور از سوی بازپرس یا قاضی دادگاه آن‌ها باید مراتب را به دادستان کل کشور اطلاع دهند تا از طریق وی به مراجع مربوطه اعلام شود.

در صورتی که مقام قضایی قرار ممنوع الخروجی فردی را صادر کند آیا قرار مذکور قابل اعتراض است؟
به موجب تبصره ۲ ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری امکان اعتراض به قرار ممنوع الخروجی وجود دارد این قرار ظرف ١٠روز قابل اعتراض است.

بر مبنای این که صادر کننده این قرار چه مرجعی است محل اعتراض به آن متفاوت است در صورت صدور این قرار توسط بازپرس، مرجع اعتراض دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به اصل اتهام را دارد، اما اگر قاضی دادگاه قرار ممنوع الخروجی را برای فرد صادر کرده باشد، مرجع اعتراض دادگاه تجدید نظر استان خواهد بود.

چگونه استعلام ممنوع الخروجی بگیریم؟
پیش از این مسافرانی که قصد خروج از کشور را داشتند تنها از راه مراجعه حضوری به اداره گذرنامه یا استعلام تلفنی قادر به مشخص کردن وضعیت ممنوع الخروجی خود بودند، اما در حال حاضر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه‌ای برای استعلام آنلاین ممنوعیت خروج مسافران راه اندازی کرده است که افراد با وارد کردن کد ملی خود در سایت exitban.ssaa.ir می‌توانند از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوند.

منبع:فرارو