- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مالیات بر مسکن تصویب شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد: کلیات مالیات مسکن تصویب شد.


 پورابراهیمی با بیان اینکه رقم فرار مالیاتی بسیار بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: طرح کلیات مالیات بر عایدی مسکن در این کمیسیون تصویب شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه رقم فرار مالیاتی بسیار بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: طرح کلیات مالیات بر عایدی مسکن در این کمیسیون تصویب شد.

وی همچنین گفت: اصلاح مالیات بر عملکرد، تسریع تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، نهایی شدن طرح صندوق های مکانیزه فروش و همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون پیگیری و در برخی موارد طرح ها نهایی شده و منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اخیراً سرپرست سازمان مالیاتی به مجلس اعلام کرد که دولت طرح جامعی برای بحث مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار قرار دارد که ما در مجلس به ایشان گفتیم اگر در بازه زمانی کوتاه این لایحه به مجلس برسد، طرح عایدی مالیات مسکن را با آن هماهنگ می کنیم.

پور ابراهیمی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مهم‌ترین پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در سال جاری دانست و ادامه داد، بخش خصوصی و تعاون از همراه مجلس در بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده بودند و امیدوارم بزودی در صحن علنی وارد بررسی جزییات قانون شویم.

وی افزود، در بحث صندوق‌های مکانیزه فروش در شورای نگهبان جلسه ای داشتیم و برخی موارد جزیی و اشکالات آن بزودی رفع خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه،  ایجاد پایه های جدید مالیاتی امروز یک ضرورت در کشور است، گفت:  موضوع مالیات بر مجموع درآمد خانوار سال‌هاست به فراموشی سپرده شده و پیشنهاد این است که می‌توان آن را به عنوان یک پایه مالیاتی اجرا کرد مانند کاری که در زمینه تراکنش‌های بانکی اتفاق افتاد و به راحتی می‌توان آن را اجرایی کرد.

پورابراهیمی ادامه داد، فرار مالیاتی ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌شود که می‌توان به سمت وصول آن حرکت کرد. موضوع مالیات بر عایدی بخش مسکن نیز در مجلس بررسی و کلیات آن به تصویب رسید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: مجموع اقداماتی که عنوان شد، می‌تواند رویکرد جدیدی را در سازمان مالیاتی ایجاد و به ارتقا جایگاه نظام مالیاتی منجر شود. یکی از مباحث تحریم ها این است که درآمد کشور را کاهش دهد و نظام مالیاتی می‌تواند در راستای کاهش درآمدهای نفتی وارد شده و به اقتدار کشور در مقابله با تحریم ها کمک کند؛ در حال حاضر دولت ۳ ماه از فرصت ۴ ماهه ای که خواسته بود برای اصلاح بودجه را از دست داده و باید متناسب با مقابله با تحریم ها تنظیم شود.

وی تصریح کرد: میزان مالیات وصولی کشور می‌تواند به راحتی دو برابر ارقام فعلی شود. هدف از طراحی نظام جامع مالیاتی، حذف مالیات علی الراس و شخص محوری است.در سال ۹۶ و ۹۷ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات از کسانی وصول شد که شناسه مالیاتی نداشتند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: هوشمندسازی مالیات ستانی و جلوگیری از ممیز محوری باید دنبال شود. در زمینه مالیات بر عملکرد در نظر است امسال ۵ درصد کاهش در راستای حمایت از تولید محقق شود.