نرم افزارحسابداری صدگان

شوک مالیاتی به خریداران ارز

0 1,155

حسابداراپ

در قدم نخست قرار است کارگروه رسیدگی ضمن دعوت از مودی و درخواست ارائه اسناد و مدارک مربوطه نسبت به بررسی و ارتباط خرید ارز با سوابق فعالیت او اطمینان حاصل کند.


لابد برای اینکه مطمئن شوند ارزی که خریده را برای چی و به چه دلیلی خریده است. باید مشخص شود آیا کار فرد با دلار و بازار ارز ارتباط داشته یا او به خاطر رسیدن به سود و کسب درآمد اقدام به خرید مقدار زیادی ارز کرده است.

تهیه و تنظیم شیوه‌نامه‌ای که روش اخذ مالیات خریداران حقیقی و حقوقی ارز توسط سازمان امور مالیاتی در آن مشخص شده است، می‌تواند نخستین قدم سازمان مالیاتی برای زهرچشم گرفتن از کسانی باشد که از فروردین سال گذشته با حضور سنگین در بازار ارز، مقدمات رشد بهای دلار و وقوع تلاطم در اقتصاد کشور را فراهم کردند.
در این شیوه‌نامه آمده با توجه به تحولات ارزی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ و فعالیت سوداگرانه برخی اشخاص که مبادرت به خرید ارز به هر طریق از باک مرکزی کرده‌اند و به منظور رسیدگی مالیاتی هماهنگ و متناسب با درآمد حاصله، این شیوه‌نامه جهت نحوه رسیدگی به خرید‌های ارزی این اشخاص ابلاغ می‌شود. همچنین روی گرفتن مالیات از اشخاص حقیقی تاکید زیادی شده است. ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها و امور مالیاتی شهر و استان تهران موظف شده‌اند در مواردی که مودی فاقد پرونده مالیاتی مشاغل است، ابتدا نسبت به تشکیل پرونده اقدام و سپس به تناسب پرونده آن‌ها را برای صدور احکام ارسال کنند.

پندار سیستم

در قدم نخست قرار است کارگروه رسیدگی ضمن دعوت از مودی و درخواست ارائه اسناد و مدارک مربوطه نسبت به بررسی و ارتباط خرید ارز با سوابق فعالیت او اطمینان حاصل کند. لابد برای اینکه مطمئن شوند ارزی که خریده را برای چی و به چه دلیلی خریده است. باید مشخص شود آیا کار فرد با دلار و بازار ارز ارتباط داشته یا او به خاطر رسیدن به سود و کسب درآمد اقدام به خرید مقدار زیادی ارز کرده است.
چنانچه ارز خریداری شده مرتبط با قعالیت شغلی مودی باشد و قبلا به نحوی وجود آن به اطلاع اداره امور مالیاتی رسیده باشد، مطالبه دوباره مالیات متوقف می‌شود. در غیراین صورت یعنی کار فرد خریدوفروش ارز یا بقیه کار‌های مرتبط با ارز نبوده است. یعنی به احتمال زیاد طرف یا دلال است یا با خریدوفروش ارز توانسته به میزان درآمد مشخصی دست پیدا کند.
اگر امکان تعیین درآمد فرد مشمول مالیات وجود داشته باشد، ادامه کار ساده خواهد بود. در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی دنبال تاریخ دقیق فروش ارز می‌گردد. اگر این مسئله هم در دسترس نبود، برای تعیین میزان مالیات می‌توان به میانگین نرخ فروش آزاد ارز در بازه سه ماه بعد از تاریخ خرید رجوع شود. تفاوت این دو نرخ عنوان درآمد حاصل از نرخ فروش ارز لحاظ شده و مالیات بر درآمد روی آن محاسبه می‌شود. همچنین ممکن است فرد اصلا پرونده مالیاتی نداشته باشد و برای اولین بار به خاطر نوسانات نرخ ارز وسوسه حضور در این بازار به سرش زده باشد. در این حالت، کار بیخ پیدا می‌کند؛ کارگروه رسیدگی منتخب مکلف شده اسناد و مدارک تسلیمی توسط مودی یا اطلاعات به دست آمده از جمله تراکنش‌های بانکی یا اطلاعات سامانه ۱۲۰ را استخراج و بر اساس آن پرونده را پیش ببرد.
همچنین شیوه‌نامه وضعیت کسانی که توسط دیگران اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارز کرده‌اند را روشن می‌کند. مثلا می‌گوید مباشر هم باید از سهم حق‌الزحمه خود مالیات پرداخت کند. به علاوه، اگر مودی ادعا کند که ارزهایش را نفروخته و این ادعا ثابت شود، کارگروه منتخب تفاوت نرخ خرید ارز و نرخ تسعیر آن در پایان سال را مبنای محاسبه مالیات بر درآمد می‌گذارد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.