در این مطلب تلاش کرده‌ایم به برخی نکات در مورد انواع سپرده گذاری برای اخذ سود و همچنین نکاتی برای انتخاب بانک یا موسسه مالی اعتباری اشاره کنیم.

هرچند کسب اطلاعات دقیق در مورد اینکه چه نوع سپرده گذاری برای کسب سود بیشتر و البته مطمئن‌تر، گزینه خوبی برای شرایط خاص شماست، نیاز به بررسی دقیق‌تر شرایط مالی و درآمدی شما دارد. در چنین مواقعی تنها یک مشاور امور مالی و فردی باتجربه در مورد امور بانکی می‌تواند به شما اطلاعات مد نظر را انتقال دهد.

آیا سود بانکی سودآور است؟!

یکی از نکاتی که برخی از صاحبان کسب و کار به آن دقت کافی ندارند. همچنین برخی از افراد نمی‌دانند که به چه صورتی می‌توانند به سودهای بیشتری دست پیدا کنند و ناچار پول خود را در بانک سرمایه گذاری می‌کنند. این در حالی است که سود بانکی همیشه و برای همه افراد سودآور نیست!

بسیاری از کسب و کارها به‌جای اینکه پول خود را در بانک محبوس کرده و ماهانه یا سالانه سود دریافت کنند، می‌توانند اقداماتی برای گرفتن وام از بانک انجام دهند، به پولی که دارند اضافه و کسب و کار خود را متحول کنند.

پس بازهم تاکید می‌کنیم که همیشه هم سود بانکی سودآور نیست. اگر صاحب کسب و کار هستید و می‌توانید با اقداماتی هوشمندانه به سودهای بیشتری از کسب و کار خود دست پیدا کنید. در چنین مواقعی است که یک مشاور حرفه‌ای به کمک شما می‌آید. مشاور دلسوز به شما کمک می‌کند تا به‌جای محبوس کردن سرمایه خود، آن را به گردش بیاندازید و سود بیشتری کسب کنید.

بااین‌حال سپرده گذاری برای کسب سود، برای بسیاری از افراد مناسب است. این افراد به‌درستی انتخاب می‌کنند که با سپرده گذاری کوتاه‌مدت یا بلندمدت، از بانک سود بگیرند. این افراد احتمالا افرادی هستند که علاقه‌ای به ریسک برای سرمایه گذاری در بورس را ندارند و به سودی مطمئن هرچند محدود علاقه دارند. کسب این سودها توانسته زندگی بسیاری از افراد را متحول کند؛ درنتیجه اگر به‌درستی و هوشمندانه برای کسب سود بانکی در یک یا تعدادی از آن‌ها سرمایه گذاری کنید، اقدام خوبی برای کسب درآمد انجام داده‌اید.

 

انتخاب بانک مناسب

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید، انتخاب بانک است. اینکه رد چه بانکی سرمایه گذاری کنید بسیار مهم است. به‌ویژه بانک‌های خصوصی و موسسات مالی اعتباری که گاهی با ارائه سودهای وسوسه‌انگیز، افراد زیادی را به خود جذب می‌کنند و درنهایت خبری از انجام تعهدات نیست. این اتفاق بارها در طول سال‌های اخیر افتاده است؛ اما نکته جالب توجه قابل پیش‌بینی بودن این اتفاقات بوده به گونی‌ای که مشاوران مالی خبره، سرمایه گذاری در برخی از این موسسات را رد می‌کردند.

درنتیجه برای انتخاب بانک یا به سراغ بانک‌هایی بروید که اعتبار بالایی نزد بانک مرکزی دارند و عموما سود کمتری به سرمایه‌گذاران می‌دهند یا با مشورت با افراد آگاه در این زمینه، به سراغ بانک‌های خصوصی و موسسات مالی اعتباری بروید. اصولا موسسات مالی اعتباری زیر نظر بانک مرکزی، طرح‌هایی دارند که سودهای به‌مراتب بالاتری از بانک‌های دولتی پرداخت می‌کنند. درنتیجه شما می‌توانید در چنین بانک‌هایی سپرده گذاری کنید. البته این به شرطی است که با دقت و مشورت انتخاب خود را انجام دهید.

انتخاب طرح سپرده گذاری

اگر تصمیم گرفته‌اید در بانک سپرده گذاری کنید، علاوه بر انتخاب بانک مناسب، باید به طرح‌های مختلفی که برای سپرده گذاری وجود دارد نیز توجه کنید. انتخاب بین سپرده گذاری کوتاه‌مدت یا بلندمدت موضوع مهمی است که نباید آن را بدون بررسی رها کنید.

با توجه به قانون جدیدی که توسط شورای پول و اعتبار تصویب و به اجرا درآمده است، حساب‌های کوتاه‌مدت سود خود را به‌جای روزشمار به‌صورت ماه شمار محاسبه می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا افراد را برای سپرده گذاری به‌صورت بلندمدت ترغیب کند.

البته مشخص است که هر فردی شرایط خاص خود را دارد. برخی ممکن است برای سرمایه گذاری به‌صورت بلندمدت با محدودیت‌هایی مواجه باشند. در چنین شرایطی برای سپرده گذاری کوتاه‌مدت نیز نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید. رعایت این نکات سود بانکی بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

سعی کنید برای سپرده گذاری در بانک‌های مختلف و برای انتخاب نوع سپرده گذاری، حتما از مشاوره مالی استفاده کنید. مشاور مالی به شما کمک می‌کند بهترین گزینه را انتخاب کنید تا سود بانکی بیشتری به دست آورید.

سود بانکی چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از سوالات همیشگی افراد این است که سود بانکی چگونه محاسبه می‌شود؟ اینکه گفته می‌شود سود ۱۵ درصد سالیانه به چه معناست و چطور می‌شود به سودی که ماهانه پرداخت می‌شود رسید؟

محاسبه سود بانکی برای سپرده گذاری بلندمدت ساده است. برای این منظور کافی است مبلغ سپرده را در نرخ سود ضرب کنید. برای مثال اگر شما ۱۰ میلیون تومان سرمایه در بانکی با ۱۵ درصد سود گذاشته‌اید، در یک سال ۱٫۵ میلیون تومان سود کسب خواهید کرد. این سود به‌صورت ماهیانه به شما پرداخت می‌شود؛ درنتیجه برای اینکه مبلغ سود ماهیانه پرداختی توسط بانک را بدانید، باید عدد به‌دست‌آمده را بر ۱۲ تقسیم کنید. در این مثال شما به‌صورت ماهیانه ۱۲۵ هزار تومان دریافت خواهید کرد.

برای به دست آوردن سود بانکی برای سپرده‌های کوتاه‌مدت با توجه به قانون جدید ماه شمار، مبنای محاسبه سود بانکی کمترین مانده‌حساب در طول ماه است. همچنین حداکثر سود پرداختی در سپرده کوتاه‌مدت ۱۰ درصد است. برای محاسبه این نوع سود باید از فرمول زیر استفاده کنید:

سود کوتاه‌مدت = { (حداقل مانده‌حساب) * (نرخ سود) * ۳۰ } / ۳۶۵

با استفاده از فرمول بالا به‌سادگی می‌توانید به میزان سود سپرده گذاری کوتاه‌مدت دست پیدا کنید.

سخن پایانی

به دست آوردن سود از سپرده گذاری در بانک، نیاز به‌ دقت زیادی دارد. اگر اطلاعات دقیق و کافی در این زمینه ندارید حتما از راهنمایی و مشورت مشاور مالی و بانکی استفاده کنید. در بسیاری از مواقع راهنمایی یک مشاور دلسوز که اطلاعات کافی در زمینه موارد بانکی دارد، سود بیشتری برای شما ایجاد می‌کند.

آیا تابه‌حال پس از مدتی سپرده گذاری در یک بانک، از کار خود پشیمان شده‌اید؟ چرا؟ آیا از سودی که در حال حاضر دریافت می‌کنید رضایت دارید؟ تجارب خود را با ما در میان بگذارید.