نرم افزارحسابداری صدگان

تفاوت چک الکترونیکی با چک معمولی

0 2,868

حسابداراپ

چک الکترونیکی برای اولین بار توسط بانک های ایالات متحده ی آمریکا و به منظور انتقال مالی به صورت اینترنتی مورد استفاه قرار گرفت. مفهوم چک الکترونیکی در ابتدا و توسط سرویس های شبکه ی نوین مالی گسترش داده شد.


 یکی از ویژگی های حضور تکنولوژی و فناوری اطلاعات در صنعت بانک داری جهانی است. چک الکترونیکی یکی از مواردی است که افراد به صورت مجازی و برای فعالیت های بانکی خود استفاده می‌کنند. در این متن اطلاعاتی مانند تعریف کلی چک الکترونیکی و ویژگی های کلی آن را می‌توانید مطالعه کنید.

چک الکترونیکی چیست؟

به طور کل از تاریخ صدور اولین چک کسی خبری ندارد. بسیاری از مورخین بر این باورند که اولین چک حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد ابداع شده است. افراد برای استفاده از چک  در گذشته آن را بر روی سنگ یا تکه کاغذی می‌نوشتند و برای نیازهای خاص خود استفاده می‌کردند. به طور کل اولین چک به صورت کاغذی که در بانک ها مورد استفاده قرار بگیرد، در سال ۱۶۸۱ میلادی و توسط آمریکایی ها مورد استفاده قرار گرفت. موضوع چک الکترونیکی تا حدود زیادی با این قبیل چک ها متفاوت است.

تقریبا این موضوع برای همه جا افتاده است که چک های بانکی به طور کل به منظور اعطا اعتبارات مالی به افراد کاربرد دارد. اندک تفاوتی که چک با حالت معمولی مبادلات پولی دارد این است که افراد در مدت مشخص چک را در بانک نقد کرده و از آن استفاده می‌کنند.

از موضوع اصلی غافل نشویم! چک الکترونیکی یکی از گونه های جدید چک های بانکی است که نسبت به نوع قبلی خود دارای امنیت، سرعت و دقت بیش تری در بحث انتقال وجه دارد. از طرفی این موضوع دور از دسترس نیست که چک الکترونیکی به طور کامل و رفته رفته جایگزین چک های معمولی شود.

چک الکترونیکی برای اولین بار توسط بانک های ایالات متحده ی آمریکا و به منظور انتقال مالی به صورت اینترنتی مورد استفاه قرار گرفت. مفهوم چک الکترونیکی در ابتدا و توسط سرویس های شبکه ی نوین مالی گسترش داده شد. این شبکه در حال حاضر درحال افزایش است. افراد و نهادهای متعددی در حال استفاده از سیستم چک الکترونیکی هستند.

تفاوت چک الکترونیکی با چک های معمولی در چیست؟

این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست که وقتی که گونه ی جدیدی از هر محصول یا عاملی وارد بازار یا زمینه ی مربوط به آن می‌شود، نسبت به گونه ی قبل آن ویژگی های خاص و بهتری دارد.

یکی از ویژگی های منفی که چک های معمولی نسبت به گونه ی جدید خود یعنی چک الکترونیکی دارد این است که چک های معمولی به طور کل ویژگی های خاص خود را دارد. یکی از این موارد، غیرقابل انتقال دادن چک های معمولی به تمامی بانک هاست. به عنوان مثال اکثر چک های بانکی را نمی‌توان برای دیگر بانک ها استفاده کرد. از دیگر مواردی که باعث می‌شود چک الکترونیکی نسبت به چک های معمولی استفاده شود امن بودن فرایند انتقال و استفاده ی آن است.

پندار سیستم

به عنوان مثال به سرقت رفتن اطلاعات چک های معمولی از جمله مواردی است که باعث می‌شود چک الکترونیکی نسبت به چک های معمولی استفاده بیش تری داشته باشد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که چک های معمولی در حال حاضر از قابلیت و استفاده ی زیادی برخوردار بوده و میان مردم رواج دارد.

 

کاربردهای چک الکترونیکی چیست؟

چک الکترونیکی از جمله تجهیزات و یا همان امکانات به روز بانکی است که افراد برای انتقال پول و منابع مالی خود به حساب یا سیستم دیگر استفاده می‌کنند. در حال حاضر چک الکترونیکی همچنان آن طوری که انتظار می‌رود در ایران رواج ندارد. خبر خوشحال کننده در این مورد این است که درحال حاضر حدود چند سال است که چک الکترونیکی وارد بانک های دولتی و خصوصی تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وارد شده است و مردم رفته رفته از آن استفاده می‌کنند.

موضوعی که می‌توانند برای مردم دارندگان حساب در بانک های ایران جالب و تازه باشد، کاربردهای چک الکترونیکی است. از سری کاربرد های چک های الکترونیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نسخه ی مجازی چک های معمولی

چک الکترونیکی را می‌توان در واقع نسخه‌ی اینترنتی و مجازی چک های معمولی دانست. تمامی اطلاعاتی را که در چک های کاغذی وجود دارد را می‌توان به راحتی در چک های الکترونیکی نیز مشاهده کرد. اطلاعاتی مانند تاریخ، امضا، مبلغ و شماره ی حساب از جمله مواردی است که می‌توان به راحتی در چک های الکترونیکی مشاهده کرد. اطلاعاتی دیگر مانند نام صاحب حساب، شماره ی ملی آن و . . . از جمله اطلاعاتی است که در چک الکترونیکی اکثر بانک های دولتی و خصوصی کشور وجود دارد.

امنیت بالای چک الکترونیکی

از سری ویژگی های مثبتی که چک الکترونیکی نسبت به چک های معمولی دارد این است که دیگر نیازی نیست تا از فرایند دریافت، انتقال و یا پرداخت وجه از طریق چک نگران باشیم. به طورکل چک های الکترونیکی توسط افراد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر فرد اطلاعات شخصی درمورد این قبیل چک ها را مختص به خود دارد. از طرفی فرد با ارسال چک الکترونیکی به فردی دیگر، ایمیل برای هر دو طرف ارسال می‌شود و بانک آن ها را از فرایند انتقال آگاه می‌سلزد.

کارایی متنوع و گسترده

چک الکترونیکی کاربردهای متنوعی دارد. یکی دیگر از این موارد استفاده و وجود گستردگی کاربرد آن در فضای اینترنت است؛ ویژگی که نمی‌توان آن را در چک های معمولی یا همان کاغذی مشاهده کرد. مواردی دیگر مانند فعال کردن تاریخ پرداخت، امنیت بالا و تایید صحت فرد دریافت کننده و پرداخت کننده از دیگر ویژگی هایی است که دارندگان حساب در سرتاسر جهان را ملزم به استفاده از چک الکترونیکی می‌کند.

ویژگی های متعددی درمورد چک های الکرونیکی وجود دارد. بهتر است با تقویت زیرساخت های داخلی کشور و افزایش اطلاع رسانی در این زمینه مردم را نسبت به استفاده از چک الکترونیک ترغیب سازند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.