- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مزایا و شرایط دریافت دستگاه کارت خوان (دستگاه pos)

دستگاه کارت خوان که اکثرا آن را با نام pos نیز می‌شناسند نوعی دستگاه الکترونیکی است که فرد بدون پرداخت نقدی و صرفا داشتن کارت بانکی می‌توانید اقدامات بانکی و مالی خود را انجام دهد.


بدون شک تابحال با دستگاه کارت خوان سر و کار داشته‌اید و برای رفع نیاز بانکی، خرید، دریافت موجودی و… از این دستگاه استفاده کرده اید. در این متن اطلاعاتی کلی مانند تعریف دستگاه کارتخوان، ویژگی های آن و شرایط دریافت این دستگاه را مطالعه کنید.

دستگاه کارت خوان چیست؟

دستگاه کارت خوان که اکثرا آن را با نام pos نیز می‌شناسند نوعی دستگاه الکترونیکی است که فرد بدون پرداخت نقدی و صرفا داشتن کارت بانکی می‌توانید اقدامات بانکی و مالی خود را انجام دهد.

از سری کارایی‌های دستگاه کارت خوان می توان به خرید کردن، پرداخت قبوض، دریافت موجودی و… اشاره کرد. به لطف این دستگاه دیگر نیازی به همراه داشتن پول نقد نیستید. دستگاه کارتخوان این امکان را برای افراد فراهم کرده است که به راحت ترین و امن ترین شکل ممکن خرید کنند، موجودی بگیرند ، شارژ خرید یا ارسال کنند و یا سایر کارهای موردنیاز خود را انجام دهند.

دستگاه کارت خوان یکی از کاربردی ترین دستگاه مورد استفاده در بانکداری نوین و دنیای اقتصاد است. دستگاه کارت‌خوان بیش تر از ۱۵ سال است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. با حضور دستگاه کارتخوان در سیستم بانکی کشور، استفاده از پول نقد به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کرد. این اقدام کمک بسیار زیادی به امن بودن فرایندهای بانکی می‌کند.

استفاده از دستگاه کارت خوان بسیار ساده است. تنها با داشتن یک کارت بانکی می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید؛ شرایط و چگونگی استفاده از دستگاه کارت خوان بسیار ساده است. تنها به یک دستگاه کارت‌خوان و کارت بانکی احتیاج داریم.

طریقه استفاده دستگاه کارت خوان به این شکل است که ابتدا کارت را در قسمت شیار کناری کارتخوان کشیده و سپس با وارد کردن رمز خود می‌توانید کارهای خود را انجام دهید. می‌توانید به راحتی و بدون همراه داشتن پول نقد، به میزان موجودی داخل کارت خود از فروشگاه خرید کنید، قبض پرداخت کنید، شارژ بخرید و یا حتی موجودی حساب خود را داشته باشید.

 

ویژگی دستگاه های کارت خوان

ورود تکنولوژی به سیستم بانکی کشور باعث شد تا به راحتی بتوان کارهای خود را در سریع ترین و امن ترین حالت ممکن انجام داد. وجود دستگاه های کارت خوان در اکثر پایانه های فروش، بانک ها، مکان های عمومی، ساده ترین ومغازه ها و . . . خود باعث حرکت سیستم بانکی و اقتصاد کشور به سمت بانکداری و اقتصاد نوین شد.

دستگاه های کارت خوان ویژگی های قابل توجه بسیار زیادی دارند، از سری ویژگی های مهم و منحصر به فرد آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ۱-عدم استفاده از اسکناس یا سکه(پول فیزیکی): خیلی کم می توان در کشورهای پیشرفته دید که افراد از پول و سکه برای انجام تراکنش ها یا مبادلات خود استفاده کنند. دلیل آن نیز ورود کارت های بانکی و دستگاه های کارت‌خوان به سیستم بانکی این جوامع است.

در ایران با حضور دستگاه های کارت خوان و رواج استفاده از کارت های بانکی باعث استفاده ی کم تر از پول و سکه برای انجام مبادلات مالی یا بانکی شد. دیگر می‌توانید به راحتی با شارژ کردن حساب خود بدون استفاده از پول کاغذی یا سکه، خریدها، اقدامات بانکی و دیگر مواردی که به پول نیاز پیدا می‌شود را به راحتی تنها با داشتن کارت بانکی و یک دستگاه کارتخوان انجام دهید.

  1. ۲-مراجعه ی کم تر دارندگان دستگاه های کارت خوان به بانک ها: مطمئنا افرادی که سر و کارشان با بانک بسیار زیاد بوده باشد، افراد زیادی را روزانه برای واریز پول به حساب در صف های طولانی بانک مشاهده کرده اند.

اکثر این افراد فروشندگان یا مغازه دارانی هستند که روزانه یا به طور هفتگی برای واریز پول به بانک مراجعه می‌کردند؛ خبر خوش! وجود دستگاه های کارت خوان این رفت و آمد فروشندگان یا دارندگان دستگاه های کارتخوان به بانک را کم تر کرده است. دارندگان دستگاه های کارت خوان با داشتن این دستگاه ها به راحتی با هر تراکنش حسابشان شارژ شده و دیگر نیاز به مراجعه روزانه یا هفتگی برای واریز پول به حسابشان نیست.

  1. ۳-پس از انجام تراکنش، فرد به راحتی می تواند از صحت و اعتبار فرایند مطمئن باشد: به عنوان مثال هنگامی که قصد پرداخت خرید خود از طریق دستگاه کارت خوان را دارید به راحتی پس از انجام تراکنش از اطلاعات حساب خود مانند شماره ناقص حساب( جهت عدم سواستفاده از شماره بانکی)، مقدار مبلغ پرداخت شده و زمان برداشت از حساب خود مطمین شوید. این موضوع در روش سنتی پرداخت وجه رایج نبود.

شرایط دریافت دستگاه کارت خوان

آن دسته از فروشندگان و صاحبان کسب و کار که قصد دریافت دستگاه کارتخوان را دارند با انجام و برآورده کردن شرایط زیر می توانند نسبت به دریافت دستگاه کارت خوان اقدام کنند؛ این شرایط عبارتند از:

اشخاص حقیقی(افراد معمولی، صاحبان حساب، و کسب و کارهای کوچک):

مدارک لازم جهت دریافت دستگاه کارت خوان برای اشخاص حقوقی(شرکت ها و سازمان ها)