- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

روشهای کاهش مالیات بصورت قانونی

چگونه مالیات کمتری پرداخت کنیم؟

صاحبان مشاغل ، کسب و کار و افرادی که به هر شکلی به تجارت می پردازند تمایل دارند مالیات کمتری پرداخت کرده و از طرق قانونی و مشاوره مناسب مالی و دریافت خدمات حسابداری صحیح و اصولی بتوانند از تخفیف های مالیاتی بهرمند شوند در قانون و تجربه کارشناسان شرکت حسابداری اقتصاد قرن [1] مواردی برای کاهش مالیات و تخفیف های مالیاتی پیش بینی شده است که تیم مشاوره مالیاتی شرکت حسابداری اقتصاد قرن شما را در این امر راهنمایی می نماید .


در صورت پرداخت به موقع مالیات می توانید از تخفیف مالیاتی برخوردار شوید

اولین راهکار برای پرداخت مالیات کمتر : مودیان مالیاتی اگر به مدت سه سال پشت سر هم در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده خود را تسلیم نمایند و مالیات تعیین شده آن را به موقع پرداخت کنند می توانند به میزان ۵ درصد کل مالیات این سه سال تخفیف مالیاتی دریافت کرده و مشمول تشویق و تخفیف مالیاتی شوند و این میزان در حساب آنها منظور میشود و یا اینکه به میزان چهار درصد کل مالیات پرداختی این سه سال از بدهی مالیاتی آن کسر میشود.

ارائه اسناد و مدارک دقیق در خصوص هزینه ها

راهکار دوم برای پرداخت مالیات کمتر : مالیات مودیان بر اساس درامد و میزان سود آنها در عملیات های مادی محاسبه شده و از هزینه ها و استهلاک دارایی آنها کسر و مبلغی به صورت خالص به عنوان مالیات به آنها تعلق میگیرد . در این میان هزینه هایی که مودیان در جریان مراوادات مالی خود متقبل شده اند از مجموع سود انها کسر شده و به میزان باقیمانده سود مالیات تعلق میگیرد. اگر مودیان اسناد و مدارک هزینه های خود را به صورت کامل و درست تسلیم نمایند این میزان هزینه ها از مالیات تعلق گرفته به آنها کسر میشود بنابراین ثبت و تسلیم دقیق اسناد هزینه ها برای برخورداری از قانون کاهش مالیات
اهمیت ویژه ای دارد.

ارائه اسناد و مدارک مربوط به دارایی های قابل استهلاک

راهکار سوم برای پرداخت مالیات کمتر :برخی از دارایی ها از جمله ابزار ها و ماشین آلات به مرور زمان دچار استهلاک و کاهش ارزش شده و قیمت انها پایین می آید در پرداخت مالیات سالانه مربوط به آنها اگر مدارک درستی در خصوص استهلاک انها ارائه شود مودیان می توانند از تخفیف و کاهش مالیاتی برخوردار شوند.

در اظهارنامه رقم مالیات سال قبل خود را اعلام کنید

راهکار چهارم برای پرداخت مالیات کمتر : بهترین راه و کم خطرترین راه برای پرداخت مالیات این است که در اظهارنامه مالیاتی رقم مالیات سال قبل را به عنوان مالیات امسال اعلام نمایید . اگر میزان مالیات امسال را کمتر از سال قبل اعلام نمایید بازرسان مالیاتی اقدام به بررسی دقیق تر و جزیی تر دفاتر و اسناد و مدارک مالی شما کرده و احیانا به رقمی بالاتر از سال قبل شما خواهند رسید و این به ضرر مودیان خواهد بود . پس اگر مالیات سال قبل خود را قبول دارید و آن را به صرفه می دانید همان را در اظهارنامه سال جدید خود اعلام نمایید.

قوانین مربوط به معافیت های مالیاتی را پیگیری کنید

راهکار پنجم برای پرداخت مالیات کمتر : هر ساله ممکن است نرخ مالیات بر در آمد ها تغییر کرده و کم و زیاد شود یا اینکه برخی از مشاغل و خدمات از پرداخت بخشی یا کل مالیات تعلق گرفته معاف گردند برای همین بهتر است قوانین و تبصره و ابلاغیه های مالیاتی را پیگیری کرده و بروز باشید تا بتوانید از قوانین معافیت مالیاتی برخوردار شوید.

کوچکترین فاکتور های هزینه ها را نگه دارید

راهکار ششم برای پرداخت مالیات کمتر : همانطور که گفتیم هزینه ها در تعیین میزان مالیات موثر هستند . همه فاکتور های خود را نگه دارید حتی فاکتور هزینه های مربوط به صبحانه ، یا وعده ناهاری که بیرون از شرکت برای یک ماموریت صرف کرده اید یا فاکتور پرداخت هزینه پارکینگ و از این دست هزینه ها که در طول یک سال ممکن است مبلغ بالایی شده و در میزان مالیات شما موثر باشند.

به مراکز خیریه و موسسات عام المنفعه کمک کنید

راهکار هفتم برای پرداخت مالیات کمتر : کمک به مراکز خیریه و عام المنفعه می تواند در تخفیف مالیاتی موثر باشد.فاکتور ها و اسناد مربوط به کمک شرکت خود را به این موسسات حفظ کنید و در موقع لزوم ارائه دهید .

درایی و درآمدتان را با اعضای خانواده به اشتراک بگذارید

راهکار هشتم برای پرداخت مالیات کمتر : درآمد و دارایی شما هر چقدر بیشتر باشد میزان مالیاتی که به آن تعلق می گیرد بیشتر خواهد بود شما می توانید اعضای خانواده تان را به عنوان حقوق بگیر کسب و کارتان معرفی کنید و دارایی و درآمدتان را با انها تقسیم کنید.

اگر برایتان امکان دارد از خانه خود به عنوان دفتر کار استفاده کنید

راهکار نهم برای پرداخت مالیات کمتر : اینکه منزلتان را به عنوان دفتر کار معرفی کنید بخشی از هزینه های شما ادغام میشود مثلا هزینه آب ، برق و گاز و تلفن منزل را میتوانید به عنوان هزینه های دفتر کار معرفی نمایید و یا از تخفیف کسب وکار های خانگی بهره مند شوید.

مشاوره با یک شرکت حسابداری معتبر

در پایان برای بهرمندی از شرایط استفاده از معافیت ها و تخفیف های مالیاتی می توانید با شرکت حسابداری اقتصاد قرن مشورت کنید و از تخفیف های مالیاتی بهره مند شوید شرکت حسابداری اقتصاد قرن با در اختیار داشتن تیم خبره و متخصص می تواند مودیان را در خصوص مسایل مالیاتی راهنمایی کرده و ضمن برخورداری از معافیت ها و تخفیفات مالیاتی از بروز جرایم مالیاتی هم پیشگیری نمایند.

نویسنده مقاله: دکتر پیروز جوان میری مدیرت شرکت حسابداری و حسابرسی اقتصاد قرن