- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کارت‌های بانکی هوشمند می‌شوند

کارشناس بانکداری الکترونیک می‌گوید: به لحاظ تکنولوژی در کارت‌های مغناطیسی تنها اطلاعات عمومی کاربر مانند نام و شماره کارت وجود دارد، اما روی کارت‌های هوشمند، پردازشگر و حافظه امن وجود دارد و به این ترتیب می‌توان برای کاربر کیف پول ایجاد و مانده حساب یا کیف پول را روی کارت ذخیره کرد.


کارت‌های مغناطیسی عابربانک با کارت‌های هوشمند جایگزین می‌شوند. این موضوعی است که عبدالناصرهمتی، رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داده و گفته است: «تبدیل کارت‌های مغناطیسی به کارت‌های هوشمند می‌تواند کمک خوبی به نظام بانکی کند و علاوه بر ارتقای سطح امنیت، امکان پرداخت‌های آنلاین را با سهولت بیشتر فراهم می‌کند.»، اما هوشمندشدن کارت‌های مغناطیسی چه فایده‌ای دارد؟ اصلا تفاوت این دو کارت با یکدیگر چیست؟

به گزارش شهروند، مهران محرمیان، کارشناس بانکداری الکترونیک می‌گوید: «به لحاظ تکنولوژی در کارت‌های مغناطیسی تنها اطلاعات عمومی کاربر مانند نام و شماره کارت وجود دارد، اما روی کارت‌های هوشمند، پردازشگر و حافظه امن وجود دارد و به این ترتیب می‌توان برای کاربر کیف پول ایجاد و مانده حساب یا کیف پول را روی کارت ذخیره کرد. با توجه به امکان رمزنگاری که روی کارت‌های هوشمند قرار داده شده است، این کارت‌ها قابل کپی‌شدن نیستند. این موضوع درحالی است که کارت‌های مغناطیسی به راحتی قابل کپی‌برداری هستند. به‌عنوان مثال اگر کارت‌های مغناطیسی را برای یک بار در یک دستگاه کارتخوان تقلبی قرار دهید، پس از آن می‌توان کارت جدیدی با همان مشخصات صادر کرد.»

کارت‌های هوشمند امنیت بالایی دارند
این روز‌ها کلاهبرداری‌های زیادی از طریق کپی‌برداری از کارت‌های مغناطیسی یا داشتن اطلاعات کاربر صورت می‌گیرد. کلاهبرداری با کارت‌های بانکی کار را به جایی رسانده است که بانک مرکزی گاه و بیگاه دراین‌باره اطلاعیه صادر کند و هشدار دهد. شاید برای همین است که پای کارت‌های هوشمند به میان آمده است. محرمیان با اشاره به این‌که کارت‌های هوشمند از امنیت و قابلیت‌های بالایی برخوردارند، در این زمینه توضیح می‌دهد: «امنیت کارت‌های هوشمند ازجمله مقولاتی است که باید به آن توجه داشت، همین امر موجب شده بیشتر کشور‌ها از کارت‌های مغناطیسی به سمت کارت‌های هوشمند مهاجرت کنند، یا درحال مهاجرت هستند.»

او در ادامه اضافه می‌کند: «مهمترین عامل مهاجرت به سمت کارت‌های هوشمند، امنیت و قابلیت‌های بالای آن است؛ قابلیت‌هایی نظیر استفاده آفلاین از این کارت‌ها، این درحالی است که تراکنش‌های کارت‌های مغناطیسی قاعدتا به صورت آنلاین انجام می‌شود، این مسأله استفاده از کارت‌های هوشمند در کاربرد‌های پرداخت خرد و سریع را امکانپذیر می‌کند.»

خرید آسان‌تر با کارت‌های هوشمند
به جز این استفاده از کارت‌های هوشمند می‌تواند خرید از فروشگاه‌های اینترنتی را آسان‌تر کند. حالا تحریم و البته نبود کیف پول الکترونیک یا مستر کارت خرید ایرانی‌ها را از فروشگاه‌های اینترنتی دشوار کرده است. با این حال همتی، رئیس بانک مرکزی گفته است این کارت‌ها می‌تواند جایگزین کیف پول الکترونیک شود و با فناوری بلاک‌چین امکان خرید‌های کوچک از فروشگاه‌های بین‌المللی را برای ایرانی‌ها فراهم کند.

همتی با اشاره به ایجاد پلتفرم برای بلاک‌چین‌ها می‌گوید: «این اقدام نیز از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی است که می‌تواند در کنار همراهی و همفکری شرکت‌های فناوری، بستر خوبی را برای بانکداری الکترونیک و کسب‌وکار‌های نوین فراهم کند.» البته موانعی، چون هزینه بالای کارت‌های هوشمند وجود دارد که با توجه به پیشرفت‌های حوزه فناوری به نحوی درحال برطرف‌شدن است.»