- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

عوارض شهرداری‌ مالیات یا درآمد دولت نیست

معاون پارلمانی شهردار تهران با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص اختصاص مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، گفت: این مصوبه در پایان سال کمک ویژه‌ای به شهرداری‎ها خواهد کرد و ضرورت دارد دولت هرچه‌ سریع‌تر نسبت به اجرای این مصوبه اقدام کند.


داریوش قنبری درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با اشاره به مصوبه روز یکشنبه ۷ بهمن‌ماه صحن علنی مجلس، اظهار کرد: اختصاص مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه به شهرداری‌‎ها و دهیاری‌ها تصمیم بسیار مناسبی از سوی مجلس بود که به وضعیت اعتباری شهرداری‌ها و دهیاری‌‎ها کمک شایانی خواهد کرد.

وی مصوبه امروز مجلس را بازگشتی به قانون دانست و گفت: عوارض شهرداری نباید به عنوان درآمد دولت و مالیات تلقی شود بلکه این رقم باید به عنوان هزینه‎‌ای که از سوی شهروندان بر شهر تحمیل می‌‎شود به شهر اختصاص پیدا کند و این رویه‌‎ای است که در همه جای دنیا وجود دارد.

ایراد شورای نگهبان به عوارض شهرداری چه بود؟

معاون پارلمانی شهردار تهران با اشاره به ایراد شورای نگهبان به این بند قانونی، افزود: ایراد شورای نگهبان نیز این بود که تکلیف درآمدهای ناشی از این بند قانونی مشخص شود و مجلس این ابهام را با رأی خود برطرف و به اختصاص رقم ۳۲ هزار میلیارد ریال به شهرداری‎ها و دهیاری‌ها رأی داد.

تکرار مصوبه مجلس در بودجه سال ۹۸

وی با بیان اینکه بر اساس پیشنهاد شهرداری این بند قانونی در لایحه بودجه سال ۹۸ نیز تکرار خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس برای سال آینده نیز به این بند قانون رأی مثبت دهند.

قنبری افزود: در حال حاضر این درآمد محقق شده و انتظار با تأیید شورای نگهبان داریم دولت در پایان سال این مبلغ را به شهرداری‌ها تزریق کند تا مشکلاتی که در پرداخت حقوق و سهم پیکانکاران طرف قرارداد با شهرداری‌ها وجود دارد، هرچه سریع‌تر حل شود.

توزیع اعتبار ۳۲ هزار میلیارد ریالی بر اساس جمعیت و وسعت شهرها

معاون پارلمانی شهردار تهران با بیان اینکه مجلس روند مناسبی را در دفاع از شهرداری‌ها آغاز کرده است، گفت: نحوه تخصیص مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال اعتبار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به تناسب جمعیت و وسعت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تقسیم و تخصیص خواهد یافت.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان مجلس در نشست علنی روز روز یکشنبه ۷ بهمن‌ماه با ابقای بند ۷ ماده واحده با ۱۶۲ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر این اساس؛ اصلاحات زیر در تبصره (۱۴) لایحه بودجه به عمل می آید:

الف – احکام زیر به ذیل جدول این تبصره اضافه می شود.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها مکلف است وجوه دریافتی بابت آب بها و بهای برق مصرفی را مطابق جدول فوق عینا ظرف مدت دو هفته به حساب شرکتهای ذی ربط واریز نماید. و مبلغ سی و دو هزار میلیارد(۳۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال مربوط به عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل فروش فرآورده های نفتی موضوع ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به نسبت پرداخت مصارف و منابع موجود براساس مقررات قانونی توزیع شود./