- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تصمیمی عجیب و تورم زا/مالیات از بانک مرکزی یعنی خلق پول

سعید مسگری – کارشناس اقتصادی

در خبرها امده است که امروز طرح الزام ‎بانک مرکزی به پرداخت مالیات سود فروش ارز در مجلس تصویب [1] شد. خبری کوتاه اما عجیب و باورنکردنی که نه سابقه ای در ایران و جهان دارد و نه مطابقتی با اصول علم اقتصاد و نه وجاهتی در شرایط فعلی اقتصاد ایران


مگر بانک مرکزی شرکت و یا بنگاه اقتصادی است که برای ان درآمد محاسبه شده و قصد دریافت مالیات  از این درامد دارند؟ اساسا فعالیت‌های بانک مرکزی انتفاعی و با قصد درامدزایی نیست. نباید تسعیر ارز یا خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی را با کسب درآمد اشتباه گرفت. باید به فرایندها و سیاست‌های پولی دقت داشت و نگاه سطحی و غیرکارشناسی به آنها نداشت.

 

بر فرض که بانک مرکزی دارای درامد است و از این درامد هم می‌توان مالیات گرفت. درامد ناشی از ما به تفاوت فروش ارز که مدنظر مجلس بوده، اصلا حاصل نشده است. یک بررسی ساده نشان میدهد که چنین ما به تفاوتی وجود ندارد. یعنی برای چیزی مالیات تعریف شده که اساسا تحقق نیافته است.

 

در این شرایط و با توجه به اصول علم اقتصاد، الزام بانک مرکزی به پرداحت این مالیات معنایی جز خلق پول و به زبان عامیانه چاپ #پول ندارد. ان هم پول پرقدرت که حدودا پنج برابر خود، نقدینگی ایجاد می‌کند.

 

ناگفته پیداست که چنین اتفاقی منجر به افزایش پایه پولی و درنتیجه افزایش شدید نقدینگی و افزایش تورم می‌شود. ان هم در شرایطی که نرخ تورم بالاست و رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است.

اگر قصد استقراض از بانک مرکزی وجود دارد بهتر است شفاف گفته شود و بدنبال راهکارهای عجیب و بدعت گذاری در اقتصاد کشور نباشیم. اگر هم برای جبران کسری بودجه بدنبال استقراض و .چاپ پول نیستیم بهتراست به حرف کارشناسان اقتصادی گوش دهیم و معنای تصمیم جدید و آثار آن را بدانیم.

 

شایان ذکر است رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته با حضور در جلسه علنی مجلس مخالفت دولت و بانک مرکزی را با این تصمیم اعلام و تاکید کرد که اجرای این طرح حداقل به رشد ۹۰ هزار میلیارد ریالی پایه پولی منجر می‌شود.

در پایان یک بار دیگر تاکید میکنیم که اکنون اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به استغاده از دانش اقتصادی و نظرات کارشناسی دارد و سیاست گذاری و نصمیم گیری اقتصادی باید با توجه کامل به آموزه‌های اقتصاد و نظرات کارشناسی انجام شود.

اکونومیست فارسی